پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


دستاوردهای اقتصادی و زیربنایی دولت نهم، از شهریور ۱۳۸۴ تا شهریور ۱۳۸۷


دستاوردهای اقتصادی و زیربنایی دولت نهم، از شهریور ۱۳۸۴ تا شهریور ۱۳۸۷
دولت نهم براساس دیدگاه محصول‌گرایانه، اهتمام ویژه‌ای نسبت به اصلا‌ح ساختار تصمیم‌گیری و اداری داشته و با حذف بوروکراسی‌‌زاید و دست و پاگیر که فرآیند تصمیم‌گیری در کشور را طولا‌نی و با تردید مواجه می‌کرد، تلا‌ش جدی خود را برای شتاب بخشیدن به روند تعالی و آبادانی ایران به منصه ظهور رسانده است.
دولت برای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام به اصلا‌ح ساختاری در برخی بخش‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی از جمله شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و فناوری اطلا‌عات، نفت و صنایع و معادن کرد تا با رفع موانع حقوقی آنها و اصلا‌حات اساسنامه‌ای و شفاف‌سازی، مقدمات واگذاری آنها را از طریق بورس فراهم آورد.ضمن آنکه در این مدت اقدام‌های بی‌سابقه‌ای هم برای واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی از طریق بورس انجام شد که افزایش چشمگیری در ارزش بورس اوراق بهادار تهران به وجود آورد و این سازمان در سطح جهانی دارای بیشترین درصد رشد ارزش شد.
● وزارت امور اقتصادی و دارایی
رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۶ به ۹/۶ درصد افزایش یافت. بدین ترتیب، اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۶ در مقایسه با سال قبل، از رشد مناسبی برخوردار بوده است. نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۸۵ معادل ۲/۶ درصد بود که در نتیجه در سال ۱۳۸۶ بخش واقعی اقتصاد کشور از ۷/۰ واحد درصد افزایش در نرخ رشد برخوردار شد. رشد اقتصادی ۹/۶ درصدی سال ۱۳۸۶ بالا‌ترین رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۸۳ تاکنون محسوب می‌شود. رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ به ترتیب ۸/۴، ۷/۵ و ۲/۶ درصد بود.
رشد گروه صنایع و معادن در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال‌های آخر دولت قبل، بسیار بالا‌تر بوده است. درحالی که در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ رشد این بخش بهترتیب به ۴/۸ و ۷/۶ درصد سقوط کرده بود، در دولت نهم در سال ۱۳۸۵ این رقم به ۵/۸ درصد و در سال ۱۳۸۶ به ۸/۱۰ درصد افزایش یافت.
رشد بخش کشاورزی در سال ۱۳۸۶ به طور تقریبی سه برابر رشد آن در سال ۱۳۸۳ بود در حالی که در سال ۱۳۸۳ رشد این بخش ۲/۲ درصد بود، در سال گذشته این رقم به ۲/۶ درصد رسید. رشد بخش کشاورزی در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به ترتیب ۳/۹ و ۷/۴ درصد بود.
کاهش رشد بخش نفت در سال گذشته، قابل تأمل است. در حالی که در سال ۱۳۸۳ رشد این بخش ۶/۲ و در سال ۱۳۸۵ معادل ۳ درصد بود، در سال گذشته رشد آن به ۸/۰ درصد کاهش یافت. البته در سال ۱۳۸۴ هم رشد بخش نفت، به ۶/۰ درصد نزول پیدا کرده بود.
رشد تولید ناخالص داخلی کشور بدون نفت، در سال ۱۳۸۶ بالا‌ترین رشد آن در ۴ سال اخیر بوده است. رشد اقتصادی کشور بدون نفت از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ روند صعودی داشته و از ۱/۵ درصد در سال ۱۳۸۳ به ۴/۶ درصد در سال ۱۳۸۴، ۶/۶ درصد د ر سال ۱۳۸۵ و ۶/۷ درصد در سال ۱۳۸۶ افزایش یافت.
● سهام عدالت
طرح توزیع سهام عدالت میان اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه همچنان ادامه دارد. در ابتدای اجرای این طرح، دهک‌های اول و دوم درآمدی شامل ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اعضای کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی شناسایی شدند و سهام عدالت به همراه سود به آنان واگذار شد. تاکنون بین ۵/۲۲ میلیون نفر برگه سهام عدالت توزیع شده است، یعنی در واقع ۳ دهک درآمدی جامعه عضو تعاونی‌های سهام عدالت شده‌اند. قرار است تا پایان سال جاری نیز ۶ دهک درآمدی جامعه شامل ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش سهام عدالت قرار گیرند.
همچنین، سهام ایثارگران بین حدود ۳ میلیون نفر در نیمه شعبان توزیع شد، بعلا‌وه زمینه توزیع این سهام بین ۶ میلیون نفر از روستاییان فراهم شده است. این سومین سری از روستاییان هستند که سهام عدالت دریافت می‌کنند و با احتساب این نوبت، در مجموع ۱۵ میلیون روستایی سهام عدالت دریافت می‌کنند.
در کل، تاکنون ۲۲ میلیون و پانصد هزار نفر سهام عدالت دریافت کرده‌اند که برای هر نفر یک میلیون تومان و برای خانوار ۵ نفره، تا ۵ میلیون تومان سهام واگذار شده است. براساس برنامه‌ای که وجود دارد، از مهر و آبان سود سهام ۲۲ میلیون و پانصد هزار نفر در کشور پرداخت می‌شود. سود سهام عدالت در نوبت اول سال گذشته برای ۴ میلیون و پانصد هزار نفر پرداخت شد و از مهرماه سالجاریدومین مرحله دریافت سود اجرا می‌شود.
در مرحله اول واگذاری‌ها که حدود یک سال و نیم از آن می‌گذرد، میزان سهام واگذار شده ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که ارزش روز فعلی آن در بورس پنج هزار میلیارد تومان است و این رقم دو برابر سهم مرحله اول است. مرحله اول و دوم توزیع سهام عدالت، بیش از ۶۵ درصد اضافه ارزش دارد که این غیر از سود حاصل آنهاست. به عبارت دیگر، در مرحله اول، ارزش افزوده سهام، بالا‌ی ۱۰۰ درصد بوده و ارزش سهام مرحله دوم و سوم تا به حال حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد افزایش داشته زیرا سهام مرحله دوم و سوم به تازگی توزیع شده است. سهام‌ها علا‌وه بر سودی که پرداخت می‌شود ارزشافزوده بسیار خوبی هم داشته و علت آن مربوط به رشدی بوده که این سهام در بورس اوراق بهادار داشته است.
● تورم
نرخ تورم در پایان سال گذشته به ۴/۱۸ درصد رسید و در آخرین آمار در تیرماه سالجاری به ۵/۲۱ درصد افزایش یافت.
یکی از مهم‌ترین علل افزایش قیمت‌ها در داخل کشور، تورم وارداتی بوده که بنابر اعلا‌م بانک مرکزی، ۲۰ درصد در تورم داخلی مؤثر است. برای مثال، درحالیکه در ۴ ماه نخست سالجاری، واردات کشور از لحاظ وزنی ۱۶ درصد کاهش داشته اما ارزش دلا‌ری آن حدود ۲۴ درصد رشد کرده است.
گزارش‌ها و آمارهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول مؤید مسأله اثرگذاری تورم جهانی بر کشورهایی همچون ایران بوده که بارها از سوی مسؤولا‌ن کشورمان به آن اشاره شده است. متوسط نرخ تورم جهانی تحت ‌تأثیر افزایش قیمت نفت و مهم‌تر از آن افزایش قیمت مواد غذایی، از حدود ۲ درصد در ابتدای سال ۲۰۰۶ به ۴ درصد در اواخر سال ۲۰۰۷ و اوایل سال ۲۰۰۸ افزایش پیدا کرده است.
● خصوصی‌سازی
برخلا‌ف انتقادهایی که از دولت نهم می‌شود، آمارها بیان کننده رشد چشمگیر خصوصی‌سازی در ۳ سال اخیر است. از نیمه اول سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۸۶ در مجموع ۲۸۳ شرکت به صورت بخشی از سهام یا واگذاری کامل سهام آنها در معرض واگذاری به بخش‌های غیردولتی قرار گرفته‌اند که این میزان واگذاری بالغ بر مبلغ ۹۳۷ و ۲۲۰ میلیارد ریال است.
● سرمایه‌گذاری خارجی
حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب طی سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ در قالب ۱۸۴ طرح به ترتیب ۳/۱۰ و ۹/۱۱ میلیارد دلا‌ر بوده است. از این میزان ۸۰ طرح، مربوط به سال ۱۳۸۵ و ۱۰۴ طرح، مربوط به سال ۱۳۸۶ بوده که در مقایسه با سال ۱۳۸۴ (۵۹ طرح) در سال ۱۳۸۶، ۱۷۶ درصد و در سال ۱۳۸۵، ۱۳۵ درصد رشد داشته است.
همچنین میزان تسهیلا‌ت مالی جذب شده از طریق بانک جهانی در سال ۱۳۸۳، ۱/۲۸ میلیون دلا‌ر و در سال ۱۳۸۴، ۲/۱۳۰ میلیون دلا‌ر بوده که این رقم در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ به ترتیب به رقم ۷/۲۵۲ و ۶/۱۹۶ میلیون دلا‌ر رسیده است. از این رو، میزان تسهیلا‌ت جذب شده در این بخش طی دو سال اخیر در مقایسه با سال ۱۳۸۳ بهترتیب برابر با حدود ۹۰۰ درصد و حدود ۷۰۰ درصد رشد کرده است.
● عملکرد مالیاتی
آمارها به خوبی گواه رشد چشمگیر درآمدهای مالیاتی در دولت نهم است که گامی‌اساسی در کاهش اتکای بودجه جاری دولت به درآمدهای نفتی محسوب می‌شود.
درآمدهای مالیاتی در تأمین اعتبارات هزینه‌ای در سال ۱۳۸۵، ۳۶ درصد و در سال ۱۳۸۶، ۶/۴۵ درصد عملکرد نشان می‌دهد. همچنین طی سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بهترتیب ۲/۱۸ و ۲/۲۶ درصد از دریافت‌های دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شده که این رقم در سال ۱۳۸۶ به ۵/۳۰ درصد رسیده است.
همچنین میزان تحقق کل درآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۸۴، ۱۰۰ درصد، در سال ۱۳۸۵، ۸۵ درصد و در سال ۱۳۸۶، ۹۸ درصد بوده که نسبت به دولت‌های گذشته بی‌سابقه است.
● عملکرد بازار بورس
عملکرد بازار بورس در دوره اخیر نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۵، تعداد ۸۸۹/۱۵ میلیون سهم به ارزش ۲۰۱/۵۶ میلیارد ریال و در سال ۱۳۸۶، ۴۰۱/۲۳ میلیون سهم به ارزش ۲۰۲/۷۳ میلیارد ریال در بورس کشور معامله شده است. همچنین عملکرد سال ۱۳۸۶ در مقایسه با سال ۱۳۸۵ به لحاظ تعداد ۳/۴۷ درصد و به لحاظ ارزش عملکرد بازار بورس در دوره اخیر نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۵، تعداد ۸۸۹/۱۵ میلیون سهم به ارزش ۲۰۱/۵۶ میلیارد ریال و در سال ۱۳۸۶، ۴۰۱/۲۳ میلیون سهم به ارزش ۲۰۲/۷۳ میلیارد ریال در بورس کشور معامله شده است. همچنین عملکرد سال ۱۳۸۶ در مقایسه با سال ۱۳۸۵ به لحاظ تعداد ۳/۴۷ درصد و به لحاظ ارزش ۲/۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد.
● وزارت نفت
▪ ظرفیت تولید نفت خام
ظرفیت تولید نفت خام کشور در سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۴ به ترتیب برابر با ۴۲۶۰، ۴۲۷۵ و ۴۳۳۵ هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به ارقام سند بخشی برنامه چهارم توسعه در سال‌های یادشده به ترتیب معادل ۸/۹۶، ۹۵ و ۲/۹۴ درصد تحقق را نشان می‌دهد. همچنین عملکرد شاخص متوسط تولید نفت خام نسبت به برنامه شرکت ملی نفت ایران در سال‌های یادشده تحققی به ترتیب معادل ۴/۹۶، ۲۹/۹۸ و ۸۹/۹۶ درصد را نشان می‌دهد.
▪ تولید گاز طبیعی غنی
به منظور پاسخ به تقاضای روزافزون مصرف این حامل مهم انرژی، تولید گاز طبیعی غنی در دوره سه ساله اول برنامه چهارم توسعه، از روند صعودی برخوردار بوده و در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال قبل از آن حدود ۸/۴۱ میلیون مترمکعب در روز افزایش داشته است. عملکرد این شاخص در سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۴ به ترتیب معادل ۴۳۶، ۴۶۴ و ۸/۵۰۵ میلیون مترمکعب در روز بوده که در سال ۱۳۸۶، ‌نسبت به سال پایه (۱۳۸۳) از افزایشی معادل ۸/۹۷ میلیون مترمکعب در روز برخوردار شده که نسبت به اهداف برنامه موجود در سند بخشی به ترتیب ۲/۱۱۱، ۱۱۶ و ۴/۱۱۲ درصد محقق شده است.
▪ سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش نفت و گاز
مجموع کل سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش نفت و گاز در سه سال اول برنامه چهارم توسعه ۴۶ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلا‌ر بوده که ۱۳ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلا‌ر در سال ۱۳۸۴، ۱۶ میلیارد و ۹۹۶ میلیون دلا‌ر، در سال ۱۳۸۵ و ۱۶ میلیارد و ۳۷۴ میلیون دلا‌ر در سال ۱۳۸۶ صورت گرفته است.
● وزارت نیرو
▪ آب
آب قابل تنظیم در پشت سدهای به بهره‌برداری رسیده از ۲۵ میلیارد و ۶۵۹ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۸۴ به ۲۶ میلیارد و ۱۷۴ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۸۵ و ۲۸ میلیارد و ۲۸۵۳۲ متر مکعب در پایان سال ۱۳۸۶ رسیده است.
▪ سدسازی
تعداد سدهای در دست ساخت در سال ۱۳۸۴، هشتاد و پنج سد بوده که این عدد در سال ۱۳۸۵ به هشتاد و نه سد رسیده است. این رقم در پایان سال ۱۳۸۶ به ۹۳ سد رسیده است.
▪ برق
ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها از ۴۱ هزار مگاوات در سال ۱۳۸۴ به ۵۰ هزار مگاوات در سال ۱۳۸۷ رسیده است.
میزان تولید انرژی از ۱۷۸ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۳۸۴ به ۲۰۸ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۳۸۷ رسیده است.
تعداد مشترکان برق از ۱۹ میلیون و ۶۵۲ هزار مشترک در سال ۱۳۸۴ به ۲۱ میلیون و ۵۱۳ هزار مشترک در سال ۱۳۸۷ رسیده است.
تعداد روستاهای دارای برق از ۴۹ هزار روستا در سال ۱۳۸۴ به ۵۱ هزار روستا در سال ۱۳۸۷ رسیده است.
▪ آب شهری
جمعیت تحت پوشش آب شهری از ۱۹/۴۶ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ به ۴۹ میلیون نفر در سال ۱۳۸۷ رسیده است. طول شبکه توزیع آب شهری هم از ۹۸ هزار کیلومتر در سال ۱۳۸۴ به ۱۰۵ هزار کیلومتر در سال ۱۳۸۷ رسیده است. تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری از ۸۹ واحد در سال ۱۳۸۴ به ۱۰۰ واحد در سال ۱۳۸۷ افزایش یافته است. تعداد مشترکان آب شهری از ۶۴/۹ میلیون مشترک در سال ۱۳۸۴ به ۱۱ میلیون مشترک در سال ۱۳۸۷ رسیده است.
▪ آب روستایی
جمعیت تحت پوشش آب سالم از ۰۸/۱۳ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ به ۲/۱۴ میلیون نفر در سال ۱۳۸۷ رسیده و تعداد مشترکان آب از ۱/۳ میلیون مشترک به ۴/۳ میلیون مشترک افزایش یافته است. طول شبکه توزیع آب روستایی از ۱۰۸۸۱۷ کیلومتر در سال ۱۳۸۴ به ۱۱۹۴۴۶ کیلومتر در سال ۱۳۸۷ رسیده است.
تعداد تصفیه‌خانه‌های آب روستایی از ۱۸۷ واحد در سال ۱۳۸۴ به ۲۳۰ واحد در سال ۱۳۸۷ رسیده است.
● بانک مرکزی جمهوری اسلا‌می ایران
ـ ارایه لا‌یحه تأمین ۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها برای کندکردن استفاده بانک‌ها از منابع بانک مرکزی.
ـ کنترل تورم و مهار آن و جلوگیری از تزریق نقدینگی تورم‌زای بانک مرکزی به اقتصاد.
ـ تدوین بسته سیاستی بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی بانک‌ها.
ـ کنترل روند پرشتاب اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی از شهریور ماه سال گذشته.
ـ اجرای سیاست‌های تشویقی در مورد بانک‌‌های خصوصی برای افزایش سرمایه‌های خود.
ـ ساماندهی مؤسسه‌های مالی و اعتباری غیرمتشکل و ضابطه‌مندی آنها.
ـ ساماندهی روند چاپ و انتشار چک پول‌ها.
ـ انعطاف بیشتر سپرده قانونی بانک‌ها از ۱۷ درصد به ۵/۱۵ درصد و تشویق بانک‌ها به جذب سپرده‌های درازمدت.
ـ تلا‌ش برای برقراری یک رژیم ارزی منطقی و مناسب با فضای اقتصادی کشور در راستای جلوگیری از تزلزل ثبات اقتصادی.
ـ اولویت در پرداخت تسهیلا‌ت با حفظ اشتغال موجود.
● سازمان انرژی اتمی
ـ ورود سوخت اولیه نیروگاه به میزان ۱۸۰ مجتمع سوخت به همراه میله‌های کنترلی آنها به کشور.
ـ انجام مناقصه برای مطالعات ساختگاه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای جدید.
ـ استخراج اورانیوم: دسترسی به ماده معدنی اورانیوم و استخراج سنگ معدن آن، مهم‌ترین اقدام در تولید کیکزرد است. طرح تجهیز معادن اورانیوم با هدف اولیه استخراج سالا‌نه ۱۲۰ هزار تن سنگ اورانیوم از کانسار (آنومالی) منطقه معدنی ساغند برنامه‌ریزی شده است. عملیات حفاری دو حلقه چاه معدنی یکی در عمق ۳۵۰ متری و دیگری در عمق ۲۵۰ متری و نیز عملیات حفر تونل‌های استخراجی به طول ۶۰۰ متر انجام شده است.
ـ احداث کارخانه تولید اکسید اورانیوم: پس از استخراج سنگ معدن اورانیوم، ‌تولید اکسید اورانیوم (کیک زرد) سومین مرحله از چرخه سوخت هسته‌ای است. برای تولید این محصول، طراحی و ساخت دو کارخانه اردکان یزد با ظرفیت ۶۷ تن و بندرعباس با ظرفیت ۲۱ تن در سال برنامه‌ریزی شده است. تا پایان سال ۱۳۸۶ پیشرفت فیزیکی پروژه بندرعباس ۵۸/۸۳ درصد بوده و به میزان ۲/۲۳۶۵ کیلوگرم نیز کیک زرد تولید شده است.
ـ تکمیل، راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر که تا خرداد سال جاری پیشرفت کلی طرح به ۹۵ درصد رسیده است.
ـ طراحی نیروگاه هسته‌ای بومی‌۳۶۰ مگاواتی.
ـ توسعه ساخت داخل تجهیزات نیروگاه‌های هسته‌ای.
● وزارت مسکن و شهرسازی
ـ واگذاری زمین به تعداد بیش از یک میلیون و ۲۴۵ هزار واحد مسکونی به واجدان شرایط با جهت‌گیری ‌‌کم‌درآمدها در سال ۱۳۸۷.
ـ اجرای پروژه‌های ملی ساختمان‌های عمومی‌و دولتی شامل ۱۵۱ بیمارستان، ۱۳ مجتمع اداری، ۶ مجتمع ورزشی، ۵ مجتمع ویژه، ۴ مجتمع دانشگاهی، ۲ مجتمع توانبخشی و ۶۲ مجتمع در شهر بم.
ـ رشد چشمگیر در احیای بافت‌های فرسوده به طوری که در طول فعالیت دولت نهم برای ۳۵۵ شهر و به مساحت ۵۳۵۰۰ هکتار، محدوده بافت‌های فرسوده تعیین شد. این در حالی است که تا سال ۱۳۸۳ تنها در ۳۰ شهر و به مساحت ۳۵۰۰ هکتار محدوده بافت‌های فرسوده تعیین شده بود.
ـ تعداد محدوده بافت‌های فرسوده مصوب نیز مربوط به ۲۵۱ شهر و به مساحت ۵۴۴۱۰ هکتار است حال آنکه تا سال ۱۳۸۳ تنها محدوده بافت‌های فرسوده ۳۰ شهر تصویب شده بود.
ـ تهیه طرح توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی شهری (حاشیه‌ای) نیز در دولت نهم چند برابر پیش از آن شده است. براساس این، درحالی که تا سال ۱۳۸۳ تنها در ۳ شهر این طرح اجرا شده بود، در ۳ سال اخیر در ۲۰ شهر این طرح تهیه شده است.
ـ در ۳ سال اخیر همچنین در ۱۸۴۲ هکتار بافت‌فرسوده طرح بهسازی و نوسازی شهری اجرا و ۱۴۹۸۴۳ واحد نوسازی شد در حالی که تا سال ۱۳۸۳ کمتر از ۱۳۸۷ هزار واحد نوسازی شده بود.
ـ در ۳ سال اخیر، ۵۷ هزار و ۴۸۸ نفر در شهرهای جدید اسکان یافتند و ۱۵ هزار و ۹۹۳ واحد مسکونی در این شهرها تکمیل شد و ۱۲۶ هزار و ۴۹۶ هزار واحد مسکونی نیز در دست اجراست. همچنین برای احداث ۲۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجاره ۹۹ ساله به گروه‌های فاقد مسکن، در شهرهای جدید، زمین واگذار شده است.
ـ بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری در مناطق آسیب‌دیده شامل ۴۶۲۶۸ واحد در بم، ۱۰۰۱۵ واحد در زرند، ۳۴۱۸ واحد در قشم و ۴۹۰۶۰ واحد در لرستان بوده است.● وزارت صنایع و معادن
ـ سرمایه‌گذاری: صدور مجوز تأسیس صنعتی (تقاضای سرمایه‌گذاری) از شهریور ۱۳۸۴ تا تیرماه ۱۳۸۷ به ۱۳۲ هزار فقره رسیده است که پیش‌بینی می‌شود ۳ میلیون و ۸۵۱ هزار نفر اشتغال ایجاد شود. مقایسه‌این ارقام با دوره مشابه قبل نشان دهنده افزایش ۶۱ درصدی تعداد جواز تأسیس، ۱۲۴ درصدی میزان سرمایه‌گذاری و ۵۳ درصدی اشتغال است.
ـ حساب ذخیره ارزی: از تاریخ ۱/۶/۱۳۸۴ تا ۱/۴/۱۳۸۷ از محل اعتبارات حساب ذخیره ارزی تعداد ۴۴۴ طرح به مبلغ ۶ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلا‌ر تأمین اعتبار شده است.
ـ عملکرد اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی: نگاهی به میزان واگذاری سهام در سی و چهار ماه دولت نهم با دوره مشابه نشان می‌دهد که رقم واگذاری‌ها ۴۰۶ درصد افزایش یافته و از ۱۸ هزار و ۶۹ میلیارد ریال به ۹۱ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال رسیده است.
ـ سرمایه‌گذاری خارجی: طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷، ۱۹۰ طرح با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تصویب و تحت پوشش قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته است که رشد ۱۲۱ درصدی را نسبت به دوره مشابه نشان می‌دهد. حجم سرمایه‌‌گذاری خارجی در این دوره ۱۹ میلیارد دلا‌ر است که رشد ۹۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.
ـ سرمایه‌گذاری خارجی: طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷، ۱۹۰ طرح با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تصویب و تحت پوشش قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته است که رشد ۱۲۱ درصدی را نسبت به دوره مشابه نشان می‌دهد. حجم سرمایه‌‌گذاری خارجی در این دوره ۱۹ میلیارد دلا‌ر است که رشد ۹۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.
ـ تولید: در دوره مورد بررسی، تولید فلزات اساسی رشد ۵/۱۸ درصدی داشته، تولید سیمان ۲۱ درصد افزایش یافته و صنایع خودروسازی از رشد ۳۶ درصدی برخوردار شده است.
ـ صادرات: در دوره مورد گزارش، ارزش صادرات غیرنفتی حدود ۴۰ میلیارد دلا‌ر بوده که ۳۱ میلیارد دلا‌ر آن مربوط به کالا‌های صنعتی است.
● وزارت راه و ترابری
وضعیت حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی طبق جدول‌های شماره یک تا ۴ به ترتیب آمده است.
● وزارت جهاد کشاورزی
ـ تولید شیر در سه سال آخر برنامه سوم نزدیک به ۱۹ میلیون تن بوده که در سه سال اول برنامه چهارم به بیش از ۲۳ میلیون تن افزایش یافته است که رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.
ـ تولید مرغ از ۳ میلیون تن در سه سال آخر برنامه سوم به ۴ میلیون تن در سه سال اول برنامه چهارم رسیده است و در این بخش ۲۷ درصد رشد مشاهده می‌شود.
ـ مقایسه مجموع تولیدات دامی‌طی سه سال آخر برنامه سوم و سه سال اول برنامه چهارم نشان دهنده افزایش ۲۲ درصدی تولید این بخش است.
ـ اشتغال این بخش در سال ۱۳۸۱، ۱۴۵ هزار نفر بوده که این رقم در سال ۱۳۸۶ به ۱۷۰ هزار نفر رسیده است. نگاهی به میزان تولیدات این بخش نشان می‌دهد که میزان تولیدات از ۴۰۱ هزار تن در سال ۱۳۸۱ به ۵۶۲ هزار تن در سال ۱۳۸۶ رسیده و حاکی از رشد سالا‌نه ۷ درصدی است.
ـ وضعیت تولید محصولا‌ت زراعی طی سه سال دوم برنامه سوم و سه ساله اول برنامه چهارم نشان دهنده رشد ۱۶ درصدی میانگین تولید است.
ـ متوسط تولید گندم از ۵/۱۴ میلیون تن در سال‌های ۱۳۸۳-۱۳۸۱ با رشد ۱۱ درصدی به حدود ۱۵ میلیون تن در سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۴ رسیده است. محصولا‌ت علوفه‌ای با ۶۰ درصد افزایش و دانه‌های روغنی با ۵۷ درصد افزایش بیشترین رشد را در این بخش داشته‌اند.
● وزارت ارتباطات و فناوری اطلا‌عات
ـ تلفن ثابت: نگاهی به تعداد تلفن‌های ثابت دایر شده نشان می‌دهد که این وسیله ارتباطی از ۵/۱۸ میلیون خط در سال ۱۳۸۴ به ۲۴ میلیون خط دایر در سال ۱۳۸۷ افزایش یافته و تعداد تلفن ثابت منصوبه در پایان تیرماه ۱۳۸۷ به ۲۹ میلیون شماره رسیده است. درعینحال ثبت‌نام و نصب خطوط ثابت در همه ۳۰ استان کشور به روز شده در حالی که در سال ۱۳۸۴ در هیچ استانی به این صورت نبود.
ـ تلفن همراه: تعداد سیم کارت واگذار شده از ۷ میلیون در شهریور سال ۱۳۸۴ به ۴۱ میلیون در تیرماه سال ۱۳۸۷ رسیده و ضریب نفوذ تلفن همراه در این دوره از ۱۰ درصد به ۵۸ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر تحویل سیم کارت‌ها، به روز شده و پوشش تلفن همراه از ۸۵۱ شهر در شروع دوره به تمام شهرها افزایش یافته است. رومینگ تلفن همراه در دیگر کشورها نیز از ۴۴ کشور در شروع دوره به ۲۱۰ کشور گسترش یافته است.
ـ پست: تعداد مرسوله جابه‌جا شده در این بخش از ۵۰۰ میلیون مرسوله در سال ۱۳۸۴ به یک میلیارد مرسوله در سال ۱۳۸۷ رسیده است.
ـ زیرساخت‌های ارتباطی: تعداد روستاهای دارای ارتباط در شروع دوره (۱/۶/۱۳۸۴) ۴۴۹۴۱ روستا بوده که این رقم در پایان سال ۱۳۸۶ به ۵۲۷۸۴ روستا افزایش یافته است. در زمان شروع به کار دولت نهم ۹۶۳ روستا از دفترهای پستی، پست بانک و پست و مخابرات برخوردار بوده‌اند که در پایان سال ۱۳۸۶ این رقم به ۵۷۲۸ روستا رسیده است.
● وزارت بازرگانی
ـ رشد ۱۰۰ درصدی صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی.
ـ در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی، ‌ارایه تسهیلا‌ت صندوق ضمانت، یارانه‌های حمل‌ونقل دریایی، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، ایجاد پایانه‌های صادراتی، تعامل بیشتر با سفرا، رایزنان بازرگانی و برگزاری کمیسیون‌های سیستماتیک و مشخص کردن زیرساخت‌های حمل‌‌ونقل گمرکی و بانک و بیمه.
ـ واردات ۸۰ درصد کالاهای سرمایه‌ای، ماشین‌آلا‌ت، تجهیزات و مواد اولیه در مقابل تنها ۲۰ درصد واردات کالای مصرفی.
ـ تشکیل ستاد تنظیم بازار در سراسر کشور.
ـ هدفمند کردن پرداخت یارانه کالاهای اساسی با افزایش سهم یارانه کالاها و خدمات در بودجه عمومی‌دولت از ۶/۸ درصد در سال ۱۳۸۳ به ۹۸/۹ درصد در سال ۱۳۸۷.
ـ پوشش یارانه‌ای ۱۵ میلیون نفر از اهالی هشت استان محروم کشور با اعلا‌م کالا‌برگ جداگانه (علا‌وه بر کالا‌برگ سراسری) در سال ۱۳۸۴، ۹ میلیون نفر در سال ۱۳۸۵ و ۱۲ میلیون نفر در سال ۱۳۸۶.
ـ افزایش سهمیه توزیع شیر رایگان از ۱۵۰ هزار تن در سال ۱۳۸۴ به ۱۷۵ هزار تن در سال ۱۳۸۶.
ـ اختصاص یارانه برای توزیع نان غنی شده به همراه شیر رایگان به مبلغ ۲۶۲ میلیارد ریال.
ـ خرید فوری و نقدی گندم از کشاورزان و خارج کردن چرخه تولید گندم و آرد از انحصار دولتی و فعال کردن بخش خصوصی از ابتدای سال ۱۳۸۶.
ـ خرید فوری و نقدی گندم از کشاورزان و خارج کردن چرخه تولید گندم و آرد از انحصار دولتی و فعال کردن بخش خصوصی از ابتدای سال ۱۳۸۶.
ـ واگذاری احداث سیلو به بخش خصوصی، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گندم به میزان ۶/۱۰ میلیون تن در سال ۱۳۸۶.
ـ تدوین طرح مطالعاتی اجرای کارت هوشمند جایگزین کالا‌برگ.
ـ صدور بیمه‌نامه و ضمانتنامه‌های اعتباری از ۱۸۱ میلیون دلا‌ر در سال ۱۳۸۴ به ۲۷۵ میلیون دلا‌ر در سال ۱۳۸۵ و ۴۳۶ میلیون دلا‌ر در سال ۱۳۸۶ رسیده است.
● سازمان حفاظت محیط‌زیست
ـ اصلا‌ح ساختار سازمان: تشکیلا‌ت سازمان با هدف ارتقای سطح دفترها و معاونت‌ها پیشنهاد و به تصویب معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری رسیده که شامل ایجاد معاونت محیط‌زیست دریایی، تغییر عنوان معاونت آموزش و برنامه‌ریزی به معاونت آموزش و پژوهش با سه دفتر تخصصی مشارکت و آموزش همگانی محیط‌زیست، توسعه پایدار بومشناختی و اقتصاد محیط‌زیست و دفتر پژوهش است.
ـ تهیه برنامه جامع آموزش همگانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۳۸۵ با رویکرد برنامه چهارم توسعه.
● دفتر امور مناطق محروم
ـ در فاصله‌سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ با صرف اعتبار ۵۳۱۰ میلیارد ریال حدود ۳۳۰۱ پروژه به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۲۰۸۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۴۸۷۴۵۰ نفر از مزایای پروژه‌های اجرایی بهره‌مند شده‌اند.
ـ در طول فعالیت دولت نهم ۱۱۸۵ پروژه آب‌رسانی روستایی برای بهره‌مندی ۶۹۰ هزار نفر از اهالی ۱۲۴۴ روستا به اجرا درآمده و با اجرای ۱۱۹۷ پروژه راه‌سازی شامل ۲۶۵۵ کیلومتر راه شوسه جدید و آسفالت ۳۸۵۰ کیلومتر راه، مشکل تردد و راه مواصلا‌تی ۷۶۰ هزار نفر از جمعیت روستایی کشور رفع شده است.
ـ ۳۹۲ پروژه بهسازی و ساماندهی محیط روستا، برای سهولت زندگی ساکنان روستاها.
ـ با پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلا‌ت در سال ۱۳۸۴ حدود ۲۰۴۵ شغل جدید در زمینه‌های کشاورزی، دام، طیور، آبزیان و صنایع کوچک و صنایع دستی و خدمات در روستاها ایجاد شد. با ادغام صندوق قرض‌الحسنه توسعه اشتغال روستایی در صندوق مهر رضا در سال ۱۳۸۵ اعتبار آن به هزار و ۵۰ میلیارد ریال (ده برابر) افزایش یافت که در بین ۱۸۳۲ روستا توزیع شد.
ـ اعتبارات دفتر مناطق محروم در بخش‌های مختلف بین ۳۷ درصد تا ۲۶۲ درصد رشد داشته است.
● معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری
▪ ساختار جدید بودجه و تحولا‌ت آن
ـ حذف تبصره‌ها (تعداد حدود ۲۹۸ حکم تبصره‌ای در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ وجود داشت) و ملحوظ داشتن ۴۰ حکم «بند» بودجه‌ای در بودجه ۱۳۸۷.
ـ کاهش دستگاه‌های اجرایی اصلی به ۳۹ دستگاه از حدود ۶۶۵ ردیف و دستگاه.
ـ شفاف‌سازی اعتبارات بخش‌ها و یکپارچه‌سازی آنها.
ـ کاهش زمان تهیه، تنظیم، بررسی و تصویب بودجه در مراحل و مراجع مختلف قانونی.
ـ وجود ساختار منسجم در لا‌یحه بودجه سال ۱۳۸۷ و مشخص بودن حوزه ورود و عمل هر یک از نهادها در آن.
ـ واگذار کردن فعالیت‌های ابلا‌غ، تخصیص و جابه‌جایی اعتبارات و نظارت عملیاتی بر فعالیت‌ها و طرح‌های مربوط به دستگاه‌های اصلی و دستگاه‌های اجرایی تابع در چارچوب قوانین و مقررات.
ـ تمرکززدایی در اعتبارات عمرانی و واگذاری اختیارات بیشتر به استان‌ها.
ـ ارایه بسته‌های سیاستی جامع در قالب احکام تبصره‌های لا‌یحه بودجه سال ۱۳۸۶ در زمینه موضوعهای مختلفی همچون اشتغال، حمل‌ونقل، مسکن، پژوهش، یارانه‌ها، سلا‌مت و... که برخی از آنها مثل مسکن و حمل‌ونقل منجر به ارایه لوایح مستقلی به مجلس شد.
▪ بودجه جاری
ـ بهبود عملکرد (تخصیص) شاخص نسبت هزینه جاری به کل بودجه عمومی‌از ۴/۷۱ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۶۷ درصد در سال ۱۳۸۷.
ـ اعمال اصل صرفه‌جویی: افزایش ۸/۰ درصدی تخصیص اعتبارات سال ۱۳۸۶ به تخصیص سال ۱۳۸۵ و افزایش ۸ درصدی اعتبار مصوب سال ۱۳۸۷ به تخصیص سال ۱۳۸۶.
ـ تأمین کسری‌های بودجه از منابع بودجه و بدون استفاده از سازوکار متمم در سال ۱۳۸۶.
ـ کاهش تعداد ردیف‌های متفرقه از ۲۱۰ ردیف در سال ۱۳۸۵ به ۱۴۰ ردیف در سال ۱۳۸۶ و کاهش همین تعداد به ۶ ردیف اصلی در بودجه ۱۳۸۷ و شفاف‌سازی آن در هر یک از حوزه‌ها و بخش‌ها.
ـ کاهش حجم اعتبارات ردیف‌های متفرقه هزینه‌ای از ۱۴۵ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۵ به ۱۲۷ هزار و ۹۷۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷.
▪ منابع بودجه
ـ اعمال سیاست کاهش سهم اوراق مشارکت در تأمین منابع با توجه به هزینه‌های بالا‌ی آن در تأمین بودجه به طوری که اوراق مشارکت از ۸۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۵ به ۴ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ کاهش یافت.
ـ رشد درآمدها در قانون بودجه سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۶ به میزان ۳/۲۱ درصد.
ـ کاهش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۶ با ۵/۱ درصد رشد منفی.
ـ رشد ۱۳ درصدی واگذاری دارایی مالی در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۶.
ـ افزایش سهم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در تأمین منابع.
● معاونت اجرایی رییس جمهوری (سفرهای استانی)
▪ دور اول سفرهای استانی
ـ در ۳۰ سفر استانی دور اول با مردم تمام شهرستان‌های کشور (۳۳۶ شهرستان) که دارای ۲۸۵ نماینده مجلس (۲/۹۸ درصد نمایندگان به جز نمایندگان اقلیت‌ها)بودند، دیدار صورت گرفته است (معدل فاصله هر سفر ۱۹ روز.)
ـ ۳۳ مورد جلسه دولت (تهران با ۴ مورد) در مجموع ۱۲ هزار نفر_ ساعت در ۳۰ استان کشور.
ـ بیشترین مصوبات: تهران با ۳۴۸ مورد، ‌فارس با ۳۱۱ مورد و کمترین، قم با ۱۰۰ مورد و هرمزگان با ۱۳۰ مورد.
ـ بیشترین مصوبات: وزارتخانه‌های نیرو با ۳۷۸، بهداشت با ۳۵۴، راه و ترابری با ۳۲۴ مورد و کمترین وزارت امور خارجه با۷ مورد.
ـ ترکیب موضوعی مصوبات: به ترتیب ۹/۳۷ درصد، زیربنایی و فنی؛ ۸/۱۶ درصد، فرهنگی و اجتماعی؛ ۹/۱۵ درصد، تولیدی و اقتصادی؛۵ ‌/۱۱ درصد، آموزشی و پژوهشی؛۵/۸ درصد، بهداشتی و درمانی؛ ۱/۲‌درصد، نظامی‌ وانتظامی؛ ۱/۲‌درصد، حقوقی؛ ۸/۰ درصد، سیاسی و امنیتی و ۲/۳ درصد، سایر موارد.
▪ پی‌گیری مصوبات استانی
ـ مستندسازی مصوبات، اخذ گزارش عملکرد از دستگاه‌ها، اخذ تأییدیه پیشرفت کار از استان، اعزام کارشناسان ستادی برای بررسی و بازدید از میزان پیشرفت به لحاظ کمی و کیفی، اخذ گزارش‌های نوبه‌ای از دستگاه‌های نظارتی و اطلا‌عاتی و رصد خبرها و انتقادها در نشریه‌ها و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلا‌ع‌‌رسانی موافق و مخالف. مراتب یادشده با بهکارگیری شبکه رایانه‌ای منسجم و نرم‌افزاری قوی بهصورت زنده با دستگاه‌ها و استان‌ها انجام می‌شود.
ـ در ۳۰ سفر استانی بالغ بر ۶۱۰۰ بند مصوبه و توافق وجود دارد که از مجموع مصوبات و توافق‌ها تاکنون، حدود ۹۰ درصد تحقق یافته (انجام شده قطعی یا در دست انجام) و بقیه با توجه به جدید بودن بعضی از سفرها در دست پی‌گیری است.
▪ دور دوم سفر
ـ در ۱۱ سفر دور دوم سفرهای استانی رییس جمهوری به استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل، ایلا‌م، بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی، قم، همدان، گلستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به مرکز استان، وزیران معین در شهرستان و سایر اعضای کابینه برای بررسی مصوبات دور اول و مسایل و مشکلا‌ت هر شهرستان و در نهایت اتخاذ تصمیم براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی و اختیارات حوزه کاری اقدام می‌کنند.
ـ در دوره دوم سفرها در ۱۱ استان در کل ۱۸۱۲ بند مصوبه (به ترتیب ۱۱۶ بند در خراسان جنوبی، ۱۴۲ بند در اردبیل، ۱۲۶ بند در ایلا‌م، ۱۵۷ بند در بوشهر، ۲۰۰ بند در هرمزگان، ۲۷۳ بند در خراسان رضوی، ۱۳۴ بند در قم، ۱۵۰ بند در همدان، ‌ ۱۵۱ بند در گلستان، ۱۷۱ بند در چهارمحال و بختیاری و ۱۹۲ بند در کهگیلویه و بویراحمد) تصویب و ابلا‌غ شده یا در مرحله ابلا‌غ است.
▪ پی‌گیری مصوبات
ـ پی‌گیری منسجم، مستمر و فشرده به منظور اجراییشدن مصوبات از طریق دستگاه‌ها و استان‌ها با بهره‌گیری از سیستم‌های نرم‌افزاری زنده با جدیت در دست انجام است به نحوی که تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد از مصوبات دور اول از سفرها به مرحله اجرا درآمده و حدود ۵۰ درصد به بهره‌برداری رسیده است.
● معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری
ـ افزایش حقوق بازنشستگان به میزان دو میلیون ریال.
ـ پرداخت مابه‌التفاوت پاداش پایان خدمت پرداخت شده به بازنشستگان کشوری و لشکری قبل از سال ۱۳۷۹ بر مبنای حقوق سال ۱۳۸۲.
ـ فراهم کردن امکان بازنشستگی پیش از موعد کارکنان با حداقل ۲۵ سال سنوات.
ـ تهیه لا‌یحه وظایف دولت در امور حاکمیتی و تصدی‌های اجتماعی، اقتصادی و امور زیربنایی، موضوع ماده ۱۳۶ قانون برنامه چهارم توسعه.
ـ تشکیل بانک اطلا‌عات مدیران دستگاه‌های اجرایی.
ـ تلا‌ش در اجرای آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه‌های اجرایی و ایجاد کارگاه‌های آموزشی به همین منظور.
ـ لغو آزمون استخدامی‌ادواری.
● معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری
ـ در حوزه «علم» از لحاظ شاخص تعداد انتشارات علمی در مراجع معتبر بین‌المللی، در سال ۱۳۸۶ (از دی ۱۳۸۵ تا دی ۱۳۸۶) ۹۰۶۱ مقاله علمی از ایران در مراجع معتبر بین‌المللی منتشر شده که در کل ۵ سال برنامه سوم توسعه، این رقم ۱۲۴۰۲ مقاله بوده است. همچنین در سه ساله برنامه چهارم یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ در مجموع ۲۱ هزار و ۳۹۳ مقاله در مراجع علمی کشور به چاپ رسید که ۷/۱ برابر کل ۵ سال برنامه سوم است. پیش‌بینی می‌شود تعداد مقاله‌های علمی در نشریه‌های معتبر سالجاری به بیش از سیزده هزار مقاله برسد.
ـ شناسایی سه هزار نخبه در کشور تاکنون براساس آیین‌نامه حمایت از نخبگان.
ـ تاکنون بیش از ۲۵۰ تن از نخبگان جوان برای فرصت مطالعاتی در دانشگاه‌های خارج از کشور یا برای شرکت در همایش‌های بین‌المللی یا برای ادامه تحصیل با استفاده از تسهیلا‌ت بنیاد نخبگان به خارج از کشور عزیمت کرده‌اند.
ـ در بعد جذب فارغ‌التحصیلا‌ن نخبه، هم اکنون آمار دقیقی از بازگشت جوانان برجسته‌ای که افتخارهای قابل توجهی کسب کردند، وجود دارد و ۷۰ تن از این افراد بعد از اخذ مدرک دکترای خود به ایران بازگشته‌اند و در کسوت استادیار پژوهشی مشغول فعالیت هستند.
ـ تصویب اساسنامه خانه نخبگان به عنوان مرکزی برای هم‌فکری، هم‌اندیشی و مشارکت نخبگان.
ـ سه برابر شدن پارک‌های فناوری.
ـ افزایش مجموع ارزش قراردادهای بخش صنعت با دانشگاه از دو میلیارد تومان در سال ۱۳۸۳ به پانصد میلیارد تومان در سال جاری.
ـ تدوین و ارایه نقشه جامع علمی کشور به شورای عالی انقلا‌ب فرهنگی تا نیمه‌سال جاری.
منبع : نشریه برنامه


همچنین مشاهده کنید