چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

لیونی ویروس فسادی که به قدرت رسید


لیونی ویروس فسادی که به قدرت رسید
سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی انتخابات حزب کادیما برگزار شد و تسیپی لیونی موفق شد با شکست شائول موفاز، رهبری حزب کادیما را عهده دار شود. از آنجا که خانم لیونی شانس زیادی برای رسیدن به مقام نخست وزیری اسراییل دارد، اندیشکده روابط بین الملل طی سلسله یادداشت هایی قصد دارد ضمن بررسی ابعاد مختلف زندگی وی، مسایل و چالش های پیش روی لیونی را بررسی نماید.
تسیپی لیونی وزیر امورخارجه و معاون نخست وزیر دولت اسراییل، دومین زن در تاریخ این رژیم است که به سطوح بالای سیاسی آن دست یافته است. او پس از گلدامایر سیاست مدار نامدار صهیونیستی که در سال های ۱۹۶۹-۱۹۷۴ سمت نخست وزیری اسراییل را بر عهده داشت، دومین زنی است که در سطوح بالای سیاسی این رژیم ایفای نقش می کند. او یکی از اعضای مهم حزب میانه رو کادیما و از جمله افرادی تاثیر گذار و با نفوذ در صحنه سیاسی دولت اسراییل به شمار می آید. وی در سال ۱۹۹۹ به عنوان اولین نفر از حزب لیکود به مجلس اسراییل راه یافت. علاوه بر این هنگامی که آریل شارون رهبر لیکود، در جولای ۲۰۰۱ نخست وزیر شد، لیونی را به عنوان وزیر همکاری های منطقه ای برگزید و پس از آن وی موقعیت های مختلفی را در کابینه بر عهده گرفت. در نوامبر ۲۰۰۵ لیونی به همراه شارون و اولمرت به حزب جدید کادیما پیوست. در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶، وی به عنوان سومین نفر از لیست کادیما برگزیده شد و موفقیت او تاثیر به سزایی در تثبیت حزب متبوعش داشت. در می ۲۰۰۶ و در سی و یکمین دولت اسراییل، لیونی به عنوان وزیر امور خارجه، عنان سیاست خارجی اسراییل را به دست گرفت و پس از آن نیز با حفظ سمت به عنوان معاون ایهود اولمرت، نخست وزیر دولت اسراییل منصوب شد.
از آنجا که بهترین راه شناخت یک سیاست مدار و آشنایی با دیدگاه های وی، بررسی پیشینه اوست، و با کمک این شیوه می توانیم قضاوت دقیق تری داشته باشیم، ما هم پیش از هر مطلبی به بررسی این موضوع می پردازیم.
● لیونی کیست؟
لیونی در ۸ ژوییه ۱۹۵۸ در یکی از شهرک های صهیونیست نشین نزدیک تل آویو متولد شد. پدر و مادر او ایتان و سارا لیونی نام داشتند که دارای سوابق بسیاری در سازمان های تروریستی همچون ایرگون و هاگانا بودند و پیش از تشکیل دولت اسراییل، تلاش های بسیاری را جهت ترور رهبران عربی و سرکوب مردم به انجام رساندند . ایتان پدر لیونی، فرماندهی دفتر عملیات سازمان تروریستی اتزل را به عهده داشت. اتزل که مستقیماً زیر نظر مناخیم بگین نخست وزیر پیشین صهیونیست ها اداره می شد، مسئول قتل و کشتار شهروندان فلسطینی بود. ایتان به دلیل علاقه فطری که به قتل و ترور داشت، از سوی همکارانش به یروحام (شیطان) ملقب شده بود. پدر لیونی علاوه بر شرکت در تمامی کشتارهایی که توسط سازمان اتزل انجام شده است، نقش برجسته ای هم در جریان کشتار دیریاسین داشت . مادر لیونی نیز رهبری یکی از واحدهای افراطی سازمان ایرگون که توسط مناخیم بگین، پایه گذاری شده بود را بر عهده داشت . علاقه و اشتیاق والیدین لیونی به اهداف صهیونیست های افراطی به حدی بود که دقیقاً ۱۵ می ۱۹۴۸ یعنی روز تشکیل دولت اسراییل را به عنوان روز ازدواج خود در نظر گرفته اند. از نظر زندگی شخصی هم خانم لیونی متأهل و دارای دو پسر بزرگ است. همسر وی، آقای نافتالی اسپیتزر یک حسابدار است و پسر بزرگ او هم در ارتش خدمت می کند . از نظر تحصیلات هم خانم لیونی دارای لیسانس حقوق از دانشگاه بارایلان –در شرق تل آویو- است و یک وکیل حرفه ای به شمار می آید و به ویژه در زمینه حقوق عمومی و تجاری تخصص دارد .
لیونی پس از پایان خدمت سربازی در ابتدای دهه ۱۹۸۰، وارد سازمان موساد شد و به دلیل تسلط کامل بر دو زبان انگلیسی و فرانسه، کار خود را در بخش اروپایی این سازمان آغاز کرد و در آنجا برای شناسایی رهبران فلسطینی ساکن اروپا، به پاریس و دیگر شهرهای اروپایی منتقل شد . شایع است وی مسولیت ترورهای زیادی را برعهده داشته است و به دلیل همکاری گسترده ای که در این زمینه با موساد داشته، به شکارچی تروریست ها ملقب شده و نهایتاً به دلیل فشارهای زیاد در سال ۱۹۸۳ مجبور به استعفا و خروج از موساد می شود .
ناحوم ادمونی که در آن زمان ریاست موساد را به عهده داشته، در این خصوص گفته است: لیونی در یکی از سری ترین تیم های موساد در اروپا فعالیت می کرد. با وجود آنکه کسی در مورد نقش نیروهای زن موساد حرفی نمی زند، اما یکی از مهم ترین نقش های آنها مشارکت در جذب مزدورانی از میان عرب ها، مسلمانان و حتی اروپایی ها برای سازمان موساد است. نیروهای زن موساد، از روش اغوا و فریب که یکی از کارآمدترین روش ها در جذب مزدور است، استفاده می کنند.
با توجه به این اظهارات، می توان نتیجه گرفت یکی از مهم ترین نقش های لیونی در سازمان موساد،عضو گیری و به عبارت بهتر کشاندن شمار زیادی از افراد به چنگال موساد بوده است. از سوی دیگر زنان عضو موساد، علاوه بر جذب نیرو وظیفه داشتند بستر را برای اجرای عملیت ترور آماده کنند . بر اساس اطلاعاتی که به تازگی فاش شده، لیونی در ترور ابوجهاد که در ۲۰ آگوست ۱۹۸۳ در آتن کشته شد نیز مشارکت داشته است. سان دی تایمز دلیل خشونت بیش از حد لیونی را به مسایل خانوادگی وی منتصب می کند و با استناد به سوابق پدر و مادر وی، او را موجودی سرسخت و قاطع معرفی می نماید.
سید عبدالمجید زواری ـ کارشناس ارشد روابط بین الملل
منبع: اندیشکده روابط بین الملل


همچنین مشاهده کنید