شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


شگردهائی امن برای به‌کارگیری مواد


شگردهائی امن برای به‌کارگیری مواد
● در هنگام استفاده از مواد به‌جای تأسف، احساس امنیت کنید!
بیشتر نکته‌های با اهمیت درباره کار با مواد هنری در استودیو تقریباً برای همه جا افتاده است، اما با هشدارهائی که یک فرد به فرد دیگری می‌دهد و بی‌توجهی‌هائی که شخصی نسبت به شخص دیگر انجام می‌دهد، تفاوت دارد. به‌نظر من برقراری آرامش و امنیت و مواد هنری مناسب در یک قانون خلاصه می‌شود: ”مواد هنری برای خوردن ساخته نشده‌اند.“ در این‌جا شگردهای اولیه‌ای را برای ایجاد امنیت در هنگام به‌کارگیری مواد هنری آورده‌ایم. شما باید بدانید از چه ماده‌ای استفاده می‌کنید، به چه ماده‌ای نیاز دارید و به چه مرحله‌ای خواهید رسید. هم‌چنین تا جائی‌که برایتان مقدور است به‌ دنبال مواد هنری غیرسمی بروید.
۱) هیچ‌گاه قلم‌موی آغشته به رنگ را در دهان نگذارید. اجازه ندهید هوس زیباتر شدن تصویر شما را بفریبد. (اگر در حال نقاشی دیواری بودید، هرگز این کار را با قلم‌مو نمی‌کردید. حالا چگونه به این فکر افتاده‌اید که شاید رنگ‌های نقاشی هنری ب‌خطر باشند؟)
۲) پس از پایان یافتن کار نقاشی، دست‌های خود را بشوئید.
۳) در حال نقاشی کردن چیزی نخورید. حتی اگر در استودیو هم هستید، غذا نخورید. هرگز فنجان چای/ قهوه را در کنار ظرف آب قلم‌مو نگذارید، زیرا در یک لحظه ممکن است لیوان آب آغشته به رنگ را به اشتباه سر بکشید.
۴) به فکر یک تهویه برای استودیویتان باشید، به‌ویژه در صورت به‌کارگیری حلال‌ها. به هشدارهای نوشته شده روی برچسب‌ها دقت کنید. برای مثال بهره‌گیری از قوطی‌های تثبیت‌کننده رنگ پاستل یا اسپری خطرناک است. لزومی ندارد که یک دانشمند باشید تا بفهمید استنشاق چسب، مشکلات تنفسی ایجاد خواهد کرد.
۵) فراموش نکنید که پوست شما محافظی قوی برای کاهش تأثیر مواد هنری ندارد، بنابراین در مورد به‌کارگیری دستکش‌های پلاستیکی محافظی تصمیم بگیرید.
۶) مواد هنری خود را در دسترس کودکان نگذارید. این رنگ‌ها برای بسیاری از کودکان حکم رنگ معمولی را دارد. اما همان رنگ قرمزی که برای استفاده کودکان ساخته می‌شود از نظر فرمول ساختاری با رنگی که کاربرد هنری دارد، تفاوت‌های بسیاری دارد. در غیر این‌صورت دست‌کم رنگ‌هائی تهیه کنید که غیرسمی باشند. برچسب‌ رنگ‌ها چنین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهند داد.
۷) آنها را در قوطی‌های اصلی خودشان که اطلاعات دقیقی از محتویات درونشان دارید، حل کنید. هنگامی که با آنها کار نمی‌کنید درشان را محکم بسته و به دور از مواد مشتعل و گرما نگه دارید. در هنگام کار با این مواد به کسی اجازه روشن کردن سیگار را هم ندهید.
۸) گردهای پاستل را جرو نکنید، چراکه بدین‌ترتیب دوباره در هوا معلق می‌شوند. از جاروبرقی‌های دارای فیلتر و مکش قوی کمک بگیرید.
۹) رنگ یا حلال‌ها را درون سینک دست‌شوئی یا ظرف‌شوئی خالی نکنید. ممکن است به‌ویژه رنگ اکریلیک با بستن لوله‌ها مشکلاتی برای شما ایجاد کنند.
● شما می‌توانید به‌جای خرید یک پالت رنگ اکریلیک که اکریلیک را مرطوب نگه می‌دارد، از خودتان خلاقیت نشان دهید.
اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یکی از این پالت‌های رنگارنگ رطوبت‌دار را بخرید، می‌توانید اقدام به ساخت آن کنید. یکی از برترهای این روش (صرف‌نظر از هزینه ناچیزش) این است که می‌توانید دقیقاً اندازه دلخواهتان را بسازید. بدین‌ترتیب دیگر مجبور نیستید از هر اندازه و سایزی که در بیرون ارائه می‌شود، استفاده کنید.
▪ وسائل مورد نیاز:
ـ یک ظرف پلاستیکی کم‌عمق با یک درپوش کیپ و محکم، به‌عنوان مثال ظرف غذا. شکل آن مهم نیست، اما سعی کنید یک ظرف کم‌عمق را برای این‌کار در نظر بگیرید.
ـ یک برگه آبرنگ. بهتر است از برگه‌های ضخیم‌تر استفاده کنید، زیرا آنها مقدار آب بیشتری را در خود نگه می‌دارند.
ـ برگه‌های ضدروغنی (پوسته‌های کیک‌پزی). از آن‌جائی که پس از هر بار مصرف باید پالت را تمیر کرده و آن را عوض کنید، چه بهتر که به فکر خرید یک رول از این برگه باشید.
ـ مداد
ـ قیچی
▪ کارهائی که باید انجام شوند:
ـ یک تکه از برگه آبرنگ را به گونه‌ای ببرید که درست به اندازه کف ظرف پلاستیکی شود. برای سادگی هرچه بیشتر و برای این‌که بتوانید آن را درست مثل ظرف برش دهید، کافیست قسمت پائین ظرف را روی برگه آبرنگ گذاشته، دور تا دور آن را با مداد علامت بگذارید و سپس آن را ببرید.
ـ برگه ضدروغنی را درست به همان شکل ببرید.
ـ برگه آبرنگ را در یک لیوان آب تمیز بخیسانید و سپس آن را در ظرف پلاستیکی قرار دهید.
ـ برگه ضدروغنی را مرطوب کرده و روی برگه آبرنگ بگذارید.
ـ رنگ اکریلیک خود را درآورده و روی برگه ضدروغنی بریزید و سپس شروع به نقاشی کنید.
ـ پس از پایان جلسه نقاشی، در ظرف را محکم ببندید تا رنگ اکریلیک تا جلسه بعدی کار مرطوب بماند.
▪ شگردها:
ـ اگر ظرف پلاستیکی مناسبی را پیدا نکردید، می‌توانید از یک بشقاب گود یا سینی کیک‌پزی یا حتی قوطی پلاستیکی فیلم استفاده کنید. یکی از برترهای به‌کارگیری سرپوش‌های پلاستیکی محکم نسبت به قوطی‌های پلاستیکی فیلم این است که در آن محکم‌تر و سفت‌تر است، بنابراین جابه‌جا کردن ظرف‌ها آسان‌تر انجام می‌شود.
ـ اگر برگه آبرنگ شروع به خشک شدن کرد، یک گوشه‌اش را برداشته و به اندازه یک یا دو قاشق چایخوری آب زیر آن بریزید، سپس پالت را به آرامی حرکت دهید تا همه بخش‌های زیر برگه خیس شوند.
ـ اگر برگه ضدروغنی کمی کوچک‌تر از برگه آبرنگ شد دیگر به برداشتن و بلند کردن برگه‌های آبرنگ و مرطوب کردن دوباره آنها نیازی نیست.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه


همچنین مشاهده کنید