پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ای آثار درمانی و عوارضی جانبی کوتاه مدت آنتوم با اسید نیکوتینیک، کلوفیبرات و دارونما در بیماران مبتلا به هیپرتری گلیسریدمی تنها، با روش دو سوکور و انتخاب تصادفی نمونه‌ها


بررسی مقایسه ای آثار درمانی و عوارضی جانبی کوتاه مدت آنتوم با اسید نیکوتینیک، کلوفیبرات و دارونما در بیماران مبتلا به هیپرتری گلیسریدمی تنها، با روش دو سوکور و انتخاب تصادفی نمونه‌ها
● مقدمه:
آنتوم دارویی است گیاهی با ترکیب سه گیاه anethum،fumaria و cichorium که در سالهای اخیر به طور گسترده ای به عنوان داروی کاهنده چربی خون تجویز می شود. تا کنون مطالعه بالینی شاهد داری در مورد آثار درمانی و عوارض جانبی این دارو به عمل نیامده است.
● روشها:
در این مطالعه ۱۵۱ بیمار (۵۴ مرد و ۹۷ زن) با تری گلیسیرید برابر یا بالاتر از mg/dl ۲۵۰ و کلسترول سرم کمتر از mg/dl ۲۴۰ مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران به صورت تصادفی و سیستماتیک در چهار گروه درمانی آنتوم، اسید نیکوتینیک، کلوفیبرات و دارو نما قرار گرفتند. بیماران در فواصل دو هفته ای به درمانگاه چربی خون واقع در بیمارستان شریعتی تهران مراجعه و پس از انجام معاینات و ارائه توصیه های لازم دارو دریافت می نمودند. در پایان دو ماه و چهار ماه از شروع درمان، پروفایل لیپید بیماران مورد اندازه گیری قرار گرفت. بیماران از لحاظ متغیرهای جنس، شاخص توده بدن (body mass index)، میانگین کلسترول تام، تری گلیسرید و HDL-C، مصرف سیگار، سابقه سکته قلبی، انجام ورزش و مصرف قرصهای ضد بارداری خوراکی در خانم ها، در بدو ورود به مطالعه مورد پرسش قرار گرفتند.
● یافته ها:
چهار ماه پس از شروع درمان میزان تری گلیسرید سرم در گروه آنتوم ۱۲.۵% و در گروه دارونما ۶.۸% کاهش نشان می دهد که تفاوت معنی داری با هم ندارند(p=۰.۹۹۹) . این در حالی است که گروه اسید نیکوتینیک با ۴۸.۸% و کلوفیبرات با ۵۴.۵% کاهش تفاوت معنی داری از لحاظ تغییرات تری گلیسرید نسبت به گروههای آنتوم و دارو نما نشان می دهند (p=۰.۰۰۶). چهار ماه پس از شروع درمان، گروه اسید نیکوتینیک از نظر تغییرات کلسترول تام با کاهش ۸/۷% دارای تفاوت معنی داری با سایر گروه ها می باشدHDL-C .(p=۰.۹۹۹) در گروه آنتوم ۹.۸%، گروه اسید نیکوتینیک ۱۷.۵% و گروه کلوفیبرات ۸.۱% افزایش نشان می دهد که هیچ یک تفاوت معنی داری با دارونما (با ۹.۱% کاهش) نشان نمی دهند (p=۰.۱۴۹). از نظر بررسی عوارض جانبی در گروههای مختلف درمانی، درپیگیری چهار ماهه ۸۱.۸% از بیماران تحت درمان با اسید نیکوتینیک، ۵۷.۱% از بیماران تحت درمان با کلوفیبرات، ۸.۰% از بیماران تحت درمان با آنتوم و ۳۰% از بیماران تحت درمان با دارونما دچار عوارض جانبی شدند. دراین میان شایع ترین شکایتهای بیماران تحت درمان با آنتوم شکایات غیر اختصاصی بوده است.
● نتیجه گیری:
برای داروی آنتوم اثرهای درمانی بر روی هیپرتری گلیسریدمی تنها مشاهده نشد.
عظیم میرزازاده
اکبر فتوحی
فرشید علاالدینی
کامران یزدانی
آرش آریا
شهریار شایان فر
فریبا اصغری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید