جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انفجار در اسلا‌م‌آباد و هشدارهای پیش‌رو


انفجار در اسلا‌م‌آباد و هشدارهای پیش‌رو
انفجار شامگاه روز شنبه که هتل ماریوت اسلا‌م‌آباد را هدف قرار داد، در نوع خود بزرگ‌ترین و قوی‌ترین انفجاری بود که در سلسله ناآرامی‌های پاکستان در طول دو سال گذشته رخ داده است. در مورد موقعیت هتل ماریوت و حفاظتی که از آن می‌شود، منابع خبری بسیار نوشته و گفته‌اند اما اینکه محلی با این میزان حفاظت اطلا‌عاتی چگونه مورد هجوم قرار گرفته، خود حکایتی غریب است.چندی پیش در همین ستون یادآور شدیم که کاخ سفید همزمان با پایان دوران ریاست‌جمهوری بوش پسر و همچنین با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، بر تلا‌ش‌های خود برای یافتن بن‌لا‌دن و دیگر رهبران القاعده خواهد افزود. در این میان حملا‌ت گاه و بی‌گاه بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به نواحی مرزی افغانستان و پاکستان در همین راستا قرار دارد. با اعتراض دولت و مردم پاکستان و یک‌بار تیراندازی نظامیان این کشور به سمت بالگردها و هواپیماهای مهاجم ارتش آمریکا، به‌نظر می‌رسید که آمریکایی‌ها در راهبرد خود در مقابله با پاکستان تغییری ایجاد خواهند کرد.
اما از آنجا که آمریکایی‌ها تنها ۵ هفته فرصت دارند تا بن‌لا‌دن را یافته و جمهوریخواهان را در انتخابات آتی نجات دهند، فشار بر اسلا‌م‌آباد را افزایش داده و در این راستا رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را هم راهی این کشور کردند تا به زعم خود حمایت مقامات اسلا‌م‌آباد را از عملیات خود به دست آورند.سفر ژنرال مایکل مولن که به همراه یک تیم برجسته و از کارشناسان سیا و اف‌بی‌آی، صورت گرفت، نشان از اهتمام شدید دولت آمریکا برای یافتن سران القاعده در مناطق قبایلی دورافتاده پاکستان دارد. درست همان ساعاتی که مولن با یوسف‌رضا گیلا‌نی نخست‌وزیر پاکستان دیدار می‌کرد، بار دیگر روستاهای پاکستان در منطقه میرانشاه هدف حمله قرار گرفت تا تاکیدی باشد بر جدیت آمریکا در این امر و اینکه دولت پاکستان راهی جز همکاری با آمریکا در دست یافتن به این مهم ندارد. سفر مولن نتیجه‌ای که دربرداشت، اعزام یک تیم هدایتی از سازمان سیا برای ردیابی اعضای القاعده و طالبان بود. این تیم که سال‌ها در برنامه دولت آمریکا برای دستگیری و تعقیب اعضای القاعده کار کرده بودند و خبره‌ترین تیم آمریکا در این مورد بودند، از افغانستان راهی اسلا‌م‌آباد شدند تا به ردیابی اعضای گروه القاعده بپردازند. ‌ حملا‌ت اخیر ارتش آمریکا به وزیرستان پاکستان با هدایت همین تیم انجام می‌شد و آنها چند ماهی بود که با اعزام به مناطق مرزی، جمع‌آوری اطلا‌عات را بر عهده گرفته بودند. اعزام این تیم به پاکستان از چشمان شبکه عنکبوتی القاعده و طالبان دور نماند و آنها به سرعت با ردیابی آنها درصدد عملیات علیه آنها برآمده و حمله با کامیون مملو از بمب به هتل ماریوت هم در همین راستا قرار داشت.
در این انفجار علا‌وه بر کشته شدن ده‌ها تن و زخمی شدن نزدیک به ۳۰۰ نفر، عده‌ای هم مفقود شده‌اند که دولت آمریکا تنها کشته شدن ۲ نظامی این کشور را پذیرفت. حال اگر در این حمله انتحاری اعضای تیم کارشناسی آمریکا آسیب دیده باشند به طور قطع به یقین این کشور در ادامه کار خود برای یافتن اعضای القاعده دچار مشکلا‌ت بسیاری خواهد شد. حمله کاملا‌ هوشمندانه و برنامه‌ریزی شده به هتل ماریوت چند پیام بسیار مهم و روشن در پی داشت. نخست اینکه تمام حرکت‌های سازمان‌های آمریکایی از چشم گروه القاعده و طالبان دور نیست و آنها با استفاده از منابع اطلا‌عاتی خود از این تحرکات اطلا‌ع دارند، دیگر آنکه آمریکایی‌ها باید دست از تعقیب اعضای این گروه بردارند، چرا که از دست آنها هر کاری بر می‌آید. در آخر هم اگر در نظر بگیریم که قرار بود نخست‌وزیر و رئیس جمهور پاکستان در این هتل برای افطاری حضور یابند، پیام دیگری هم دربردارد و آن هم هشدار به مقامات حزب مردم است که در صورت همکاری با آمریکا تنها یک گام با مرگ فاصله دارند. ‌ به هر حال حمله مجدد روز گذشته ارتش آمریکا به میرانشاه این پیام را داشت که القاعده و طالبان به هدف خود نرسیده‌اند و کارشناسان اعزامی آنها به پاکستان همچنان زنده هستند. در پایان باید گفت انفجار روز شنبه نشان داد دولت جدید که در قبضه قدرت حزب مردم است، چالش‌های بسیاری در پیش دارد که حل تمام آنها اراده‌ای محکم می‌خواهد.
کریم جعفری
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید