جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مروری بر خدمات اینترنت پرسرعت در عربستان


مروری بر خدمات اینترنت پرسرعت در عربستان
● اینترنت ۱۲۸kbps در عربستان ماهانه ۱۱هزار تومان
قیمت تعرفه های ماهانه اینترنت ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ کیلوبیتی و ۱ و ۲ مگابیتی " اثیر " ISP سعودی به ترتیب ۱۱، ۱۳، ۲۲، ۴۰ و ۷۰ هزارتومان است.
ارائه خدمات اینترنت در عربستان سعودی از سال ۱۹۹۴ آغاز شد. در این سال تعدادی از مراکز علمی و تحقیقاتی و دولتی در این کشور به اینترنت متصل شدند. اما دسترسی رسمی و مجاز به دنیای مجازی در این کشور تا سال ۱۹۹۷ به طول انجامید و سرانجام مقامات این کشور از سال ۱۹۹۹ به عموم مردم اجازه دادند تا از اینترنت استفاده کنند.
تا سال ۲۰۰۰ تعداد کاربران اینترنت در این کشور تنها ۲۰۰ هزار نفر بود. اما این رقم همه ساله از رشد خوبی برخوردار است، به گونه ای که از ۶۹۰ هزار نفر در آوریل سال ۲۰۰۱ به ۱.۴۶۲ هزار نفر در سپتامبر سال ۲۰۰۳، ۲.۵۴ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ و حدود ۳.۸ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۰۷ رسیده است.
● توقف انحصار سعودی تله کام
شرکت مخابرات سعودی یا سعودی تله کام تا چندی قبل تنها ارائه دهنده خدمات مخابراتی در این کشور بود. خدمات این شرکت به ۵ حوزه مختلف تقسیم می شود: خدمات تلفن ثابت، خدمات تلفن سیار، خدمات اینترنت، سرویس های دیتا و سرویس های آنلاین الکترونیک.
این شرکت که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده به دنبال اقدام دولت برای گسترش زمینه فعالیت بخش خصوصی و کاهش دخالت دولت از سال ۲۰۰۴ بدین سو دیگر از اقتدار و انحصار سابق خود برخوردار نیست و به همین علت زمینه برای تحرک بخش خصوصی و از جمله فعالیت تعداد زیادی ISP در این کشور فراهم شده است، که برای جلب نظر مردم سرویس های متنوعی را با قیمت ها و هدایای تشویقی مختلف ارائه می دهند.
● سرمایه گذاری گسترده در حوزه ICT
اگر چه عربستان سعودی کمی دیر به ضرورت توسعه زیرساخت های ICT پی برد، اما سرمایه گذاری کلان و گسترده درصدد جبران عقب ماندگی خود است. این کشور در سال ۲۰۰۷ حدود ۴۰ درصد از کل سرمایه گذاری انجام شده در حوزه IT در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داد. این مبالغ بیشتر برای گسترش زیرساخت های دولت الکترونیک هزینه شدند.
بررسی ها حاکیست این کشور در سال ۲۰۰۷ بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در زمینه ایجاد سرویس های مختلف دولت الکترونیک سرمایه گذاری کرده و برای تحقق اهداف جامعه اطلاعاتی درصدد گسترش زیرساخت های ارتباطی و ترویج استفاده از اینترنت پرسرعت، افزایش تعداد مالکان رایانه های شخصی، نوت بوک و گوشی های هوشمند است. پیش بینی می شود ارزش انواع رایانه های به فروش رفته در این کشور تا پایان سال ۲۰۰۸ از مرز ۱.۴ میلیارد دلار بگذرد. همچنین میزان رشد صنعت ICT در این کشور از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۱ سالانه ۱۱ درصد پیش بینی شده و بر طبق برآوردها ارزش بازار نرم افزار این کشور از ۴۳۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به ۵۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید.
علاوه بر این ارزش بازار خدمات IT در عربستان در سال ۲۰۰۷ حدود ۸۵۸ میلیون دلار بوده که رشد سالانه ۱۲ درصدی برای آن پیش بینی می شود.
گفتنی است به دنبال اجرای برنامه های مختلف تشویقی توسط دولت هم اکنون بیش از ۳۰ درصد خانوارهای این کشور دارای رایانه شخصی هستند.
در زمینه راه اندازی شبکه های بی سیم هم اکنون شبکه های مختلف وایمکس و وای – فای در این کشور فعال هستند و رشد سالانه این بخش ۱۳ درصد پیش بینی شده است.
● ضریب نفوذ ۲۷.۴ درصدی اینترنت پرسرعت تا سال ۲۰۱۲
انتظار می رود ضریب نفوذ اینترنت در این کشور از ۱۷ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۲ برسد. همچنین بررسی ها حاکیست ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت از ۲.۶ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۲۷.۴ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش خواهد یافت و این به معنای ۷.۶ میلیون نفر کاربر اینترنت پرسرعت در عربستان تا ۴ سال دیگر است.
سرمایه گذاری گسترده دولت عربستان در زمینه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت، راه اندازی سرویس های مختلف الکترونیک برای رفع نیازهای عمومی مردم و تشویق ISP ها به ارائه خدمات متنوع با قیمت مناسب باعث شده تا آینده بسیار مناسبی برای بازار خدمات اینترنتی در این کشور پیش بینی شود.
● هزینه های اندک دسترسی به اینترنت پرسرعت در عربستان
شرکت سعودی تله کام مهم ترین ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در عربستان سرویس ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه خود را به قیمت ۱۰۹ ریال سعودی (حدود ۲۷ هزار تومان در ماه) ارائه می دهد. هزینه دسترسی به سرویس های ۲۵۶و ۵۱۲ کیلوبیتی این شرکت به ترتیب حدود ۳۷ و ۴۹ هزار تومان در ماه و قیمت استفاده از سرویس های یک و دومگابیتی این شرکت به ترتیب معادل ۷۴ و ۱۱۴ هزار تومان در ماه است. سعودی تله کام به تازگی سرویس های خانگی ۴، ۸ ،۱۰، ۱۶ و ۲۰ مگابیتی خود را نیز برای دسترسی فوق سریع به اینترنت راه اندازی کرده است. هزینه ماهانه استفاده از سرویس ۲۰ مگابیتی این شرکت حدود ۲۵۰ هزار تومان است.
sbm.net دیگر سرویس دهنده اینترنت در این کشور سرویس های ماهانه ۲۵۶، ۵۱۲ کیلوبیتی و نیز ۱، ۲ و ۴ مگابیتی خود را به قیمت های پایین ۲۰، ۳۷، ۷۵، ۱۲۵ و ۲۰۰ هزار تومان در ماه در اختیار علاقمندان قرار می دهد.
قیمت تعرفه های ماهانه اینترنت ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ کیلوبیتی و ۱ و ۲ مگابیتی " اثیر " دیگر ISP سعودی به ترتیب ۱۱، ۱۳، ۲۲، ۴۰ و ۷۰ هزارتومان است.
زاجل دیگر ISP عربستانی است که خدمات ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱۰۲۴ کیلوبیتی خود را ماهانه با قیمت ۲۵، ۳۵، ۶۰ و ۱۱۲ هزار تومان ارائه می کند. البته در صورت خرید سرویس های ۳، ۶ و ۱۲ ماهه تخفیف هایی به کاربران تعلق می گیرد.
برخی از سرویس دهندگان اینترنت در این کشور نیز با اعمال محدودیت های ترافیکی بر خدمات ADSL خود آنها را با قیمت های فوق العاده پایین به مشتریان ارائه می دهند. به عنوان مثال می توان به ISP به نام نسما اشاره کرد که برای دسترسی به اینترنت پرسرعت کارت هایی با اعتبار یک تا ۱۲ ماه به مردم می فروشد. قیمت انواع یک ماهه این کارت ها با سرعت ۱۲۸ ، ۲۵۶، ۵۱۲ کیلوبیت و ۱، ۲، ۴، ۸ و ۱۰ مگابیت به ترتیب تنها ۵، ۱۲، ۲۰، ۳۷، ۶۹، ۱۳۷، ۱۶۲ و ۱۷۴ هزار تومان است.
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید