شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / Saturday, 17 November, 2018

حضور دانش‌آموز در پیش‌دانشگاهی موثر است


حضور دانش‌آموز در پیش‌دانشگاهی موثر است
سال‌ها است که روال این است، افراد بزرگسال و به‌نوعی جاماندگان از دریافت مدرک دیپلم، با شرکت در آزمون‌های دوره متفرقه، سعی در کسب مدرک دیپلم و سپس پیش‌دانشگاهی می‌کنند اما اتفاقی که در سال‌های اخیر در حال رخ دادن است، این است که دانش‌آموزان امروز راه <داوطلبان آزاد> و جاماندگان از تحصیل را طی می‌کنند و به نوعی سال پیش‌دانشگاهی به مدرسه نمی‌روند و فقط در امتحانات آخر ترم شرکت می‌کنند. این قبیل دانش‌آموزان شعارشان این است که در سال پیش‌دانشگاهی که سال کنکور است مدرسه رفتن به نوعی وقت هدر دادن است. در این میان موسسه‌های گوناگونی نیز در این مسیر دوره‌هایی تحت عنوان <دوره‌های غیرحضوری>، مدرسه کنکور و... را تبلیغ می‌کنند. حال از دانش‌آموزانی که تصمیم گرفته‌اند در این دوره‌ها شرکت کنند، می‌پرسیم چقدر با شرایط این دوره‌ها آشنایی دارید؟
آیا فکر می‌کنید آنقدر دانش‌آموز باپشتکار و خودکاری هستید که از پس دوره‌های غیرحضوری بربیایید؟ آیا آنقدر زمان برایتان مهم شده است که فکر می‌کنید مدرسه رفتن در سال کنکور زمان از دست دادن است؟ در این میان ما رسالت خویش را بر این دانستیم که فراز و نشیب‌های <دوره‌های غیرحضوری> را برایتان بازگو کنیم تا شما به عنوان دانش‌آموز و والدین به عنوان <راهنمای فرزندان> بتوانید در سال کنکور با وجود تمام پیشنهادها به درستی قدم بردارید.
●<غیرحضوری> چاقویی تیز
اقبال، <مشاور و برنامه‌ریز کنکور> در این خصوص به دانش‌آموزان می‌گوید: <غیرحضوری> چاقوی تیزی است که هم میوه را پوست می‌کند و هم دست را می‌برد، اینکه از کدام گروه از دانش‌آموزان هستید و در روزهای تعطیل سال چه می‌کنید، مشخص می‌کند که این چاقوی تیز به درد شما که تصمیم دارید در کنکور رتبه خوبی کسب کنید می‌خورد یا نه؟ به طور کلی، دانش‌آموز باید در یک پیش‌زمینه قبلی نشان داده باشد که دانش‌آموز خودکاری است یعنی دانش‌آموزی که چه در تعطیلا‌ت و چه در زمان مدرسه سر ساعت بیدار شده و کارش را شروع کرده است اما دانش‌آموزانی که خودکار نیستند، روزهای تعطیل سال با وجود وقت بیشتر زمان را از دست می‌دهند. مدافعان <دوره‌های غیرحضوری> اولین برتری برای این دوره‌ها را صرفه‌جویی در زمان می‌شمارند. اما باید دید با توجه به شرایطی که هر دانش‌آموز در سال تحصیلی‌اش داشته، چگونه از زمانش استفاده می‌کرده است؟ اینکه دانش‌آموز باپشتکار و فعال باشد و بتواند از زمان درست استفاده کند حرف اول را می‌زند. مساله دوم در <غیرحضوری> این است که تحصیل به صورت غیرحضوری به عنوان یکی از راه‌هایی است که برای بعضی از دانش‌آموزان جوابگو است. برهان، <مشاور و برنامه‌ریز کنکور> می‌گوید: ‌یکی از علت‌هایی که دانش‌آموزان گرایش به غیرحضوری پیدا کرده‌اند، این است که نمی‌خواهند صبح تا ظهر در مدرسه باشند و بعدازظهر مجبور شوند از ۲ تا ۳ کلا‌س آموزشی استفاده کنند چراکه دیگر زمانی برایشان نمی‌ماند تا درس بخوانند. با این سیستم عملا‌ دبیرهایی را که خودشان انتخاب کرده‌‌اند و از نظر بار علمی سطح بالا‌یی دارند و می‌توانند مطالب را به خوبی منتقل کنند انتخاب می‌کنند. به‌طور کلی عده‌ای از دانش‌آموزان اعتقادشان این است که صبح تا ظهر زمانشان را در مدرسه سرمایه‌گذاری نکنند.
▪ علت گرایش دانش‌آموزان به سمت <غیرحضوری> چیست؟
دوره‌های غیرحضوری در سال پیش‌دانشگاهی یکی از گزینه‌هایی است که خوب است ولی اما و اگرهای فراوانی دارد که اگر رعایت نشود شاید زمان کنکور که رسید دانش‌آموز دستش به جایی بند نباشد. نکته قابل تعمق این است که علت گرایش دانش‌آموزان به سمت <غیرحضوری> چیست؟ برهان عنوان می‌کند که ما باید بدانیم هدف یک دانش‌آموز از شرکت در دوره‌های غیرحضوری چیست؟ تعدادی از دانش‌آموزان برای فرار کردن از مدرسه به سمت دوره‌های غیرحضوری سوق پیدا می‌کنند. به سمت اینکه داوطلب آزاد شوند. عده‌ای از دانش‌آموزان به دلیل اینکه از معدل بالا‌یی برخوردار نیستند و در مدارسی که کیفی کار می‌کنند ثبت‌نام نمی‌شوند، مجبور هستند به خاطر استفاده از کادر دبیران حرفه‌ای در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند تا زمانشان را بیهوده در مدرسه از دست ندهند.
● برنامه‌ریزی از ما، انجام از شما...
مدیر یکی از مدارس غیرانتفاعی می‌گوید: سوالی که اینجا ایجاد می‌شود این است که در سال پیش‌دانشگاهی چه اتفاقی می‌افتد؟ اوج مسائل روحی بچه‌ها در این دوران است. در مدارس، دانش‌آموز از تابستان تا کنکور در اختیار مدرسه است. یک موسسه معمولا‌ افراد مستعد و بی‌مشکل را انتخاب و افرادی را که نرمال هستند جذب می‌کند. به نوعی موسسه هیچ مسوولیتی در قبال دانش‌آموزان ندارد یعنی موسسه شعار می‌دهد برنامه‌ریزی از ما، انجام از شما. اول بسم‌الله می‌گوید تو اگر نمی‌خواهی درس بخوانی به من ربطی ندارد. در موسسات به مسائل روحی و روانی بچه‌ها توجهی نمی‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان نیاز به پیگیری دارند و لا‌زم است ملا‌قات‌های مکرر با خانواده دانش‌آموز انجام شود.به‌طور کلی در منحنی نرمالی که رسم می‌کنیم <غیرحضوری> برای دانش‌آموزانی مفید است که در ۱۰ درصد اول منحنی قرار دارند و در ۱۰ درصد آخر منحنی؛ یعنی دانش‌آموزانی که فوق‌العاده قوی هستند و دانش‌آموزانی که بسیار ضعیف هستند.
بقیه دانش‌آموزان که اکثریت جامعه را شامل می‌شوند، از حد متوسطی برخوردارند و حتما نیاز به پیگیری دارند. بنابراین برای اینکه می‌خواهید از شر مدرسه خلا‌ص شوید سال کنکور با سرنوشت خود بازی نکنید و این یک‌سال را نیز مثل سال‌های گذشته در مدرسه حضور پیدا کنید و حتی اگر احساس می‌کنید استفاده از زمان برایتان حرف اول را می‌زند بسنجید ببینید در روزهای تعطیل سال چقدر موثر درس خوانده‌اید و در پایان اگر دانش‌آموز باپشتکار و فعالی نیستید و در زندگی هرگاه تحت برنامه خاصی بوده‌اید موفقیت لا‌زم را کسب نموده‌اید، به‌طور کلی قید دوره‌های <غیرحضوری> و مدرسه نرفتن را بزنید.

هانیه ورشوچی

منبع : روزنامه اعتماد ملی

مطالب مرتبط

اهمیت آموزش و پرورش دوره راهنمایی تحصیلی

اهمیت آموزش و پرورش دوره راهنمایی تحصیلی
دوره راهنمایی تحصیلی پس از دوره ابتدایی آغاز می‌شود و مرحله دوم آموزش همگانی به شمار می‌رود. طول مدت تحصیل در آن سه سال تعیین شده است و معمولاً گروه سنی ۱۱ تا ۱۳ سال در آن تحصیل می‌کنند. در سال تحصیلی ۵۱-۱۳۵۰، اجرای این دوره تحصیلی در سراسر کشور آغاز شد.‌
در سده اخیر به دلیل توجه دست‌اندرکاران و متخصصان آموزش و پرورش کشور به یافته‌های علم روان‌شناسی در زمینه تفاوتهای فردی (استعداد، علاقه و توانمندیها) کودکان و نوجوانان و نیز پیشرفتهایی که در شناسایی روشها و ابداع و ابتکار وسایل اندازه‌گیری شناخت استعدادها به دست آمد، موجب شده است تا اهمیت و ضرورت تشکیل مدارس راهنمایی هر چه بیشتر احساس شود. به همین دلیل متخصصان آموزش و پرورش برای مربیان دوره تحصیلی بعد از آموزش و پرورش ابتدایی رسالت و وظایف جدیدی در نظر گرفته رهنمودهای تربیتی موثری ارائه داده‌اند که عمده‌ترین آنها بدین شرح است:
۱‌)‌ باید با تشکیل مدارس خاص، آموزشهای کاملاً جدیدی به دانش‌آموزان سنین ۱۱ تا ۱۳ داد، به طوری که آنان بتوانند شیوه‌های انتخاب مسیر تحصیلی و زندگی خود را بر طبق آرزوهایشان و با یاری والدین و مربیان کشف کنند، نه بر اساس قابلیت‌هایی که دیگران فکر می‌کنند در آنها وجود دارد یا مایلند در آنان وجود داشته باشد.
۲‌)‌ شناسایی ویژگی های بدنی، روانی، استعداد و علاقه کودکان و نوجوانان باید از وظایف اصلی این مدارس باشد.
۳‌)‌ در این مدارس به کارگیری روشها و تدابیر تربیتی، متناسب با توانایی و نیازهای هر یک از دانش‌آموزان، باید به گونه‌ای باشد که موثرتر، آسان‌تر و سریع‌تر دانش‌آموزان را برای قبول شرایط زندگی مطلوب فردی و اجتماعی آماده کند.
۴‌)‌ فعالیتهای تربیتی در این مدارس که حاصل تلاش صمیمانه مربیان، مدیران، مشاوران والدین و سرانجام خود دانش‌آموزان است، باید رکن اصلی در مدرسه تلقی شود و والدین و دانش آموزان به طور رایگان از آن بهره‌ ببرند.
۵‌)‌ در این مدارس، دوره راهنمایی تحصیلی باید به طور مستمر برقرار و به صورت مجموعه‌ای از فعالیتها برای شناسایی استعدادهای متنوع دانش‌آموزان باشد تا براساس آن به دانش آموزان در انتخاب راه آینده کمک شود.
۶‌)‌ راهنماییها باید مبتنی بر شناسایی دقیق و علمی استعداد و علایق متنوع دانش‌آموزان باشد. همچنین ضرورتهای جامعه از نظر تربیت نیروی انسانی مورد نیاز لحاظ شود. بنابراین، دوره راهنمایی تحصیلی در این مرحله از آموزش و پرورش باید از یک سو براساس توانایی هر یک از دانش آموزان و از سوی دیگر براساس نیازهای فرد و جامعه بنیاد شود. این رهنمودهای شش گانه، حاصل تجربه و مطالعات متخصصان آموزش و پرورش در زمینه چگونگی استقرار و فلسفه پیدایی مدارس راهنمایی تحصیلی در برخی از ممالک موفق بوده است به موجب این امر در ۱۳۴۴ شمسی، در طرح اصلاح نظام آموزش و پرورش ایران بر ضرورت برپایی دوره راهنمایی تحصیلی به جای دوره اول متوسطه (سیکل اول متوسطه) تاکید شد.
این دوره از سال ۱۳۵۰ با اهداف و برنامه‌های معین و در چارچوب رهنمودهای شش‌گانه فوق در سراسر کشور دایر شد و برای نخستین بار فارغ‌التحصیلان دوره ابتدایی در سال تحصیلی۵۱ - ۱۳۵۰در دوره راهنمایی تحصیلی ثبت نام کردند.بر طبق آماری که وزارت آموزش و پرورش ارائه کرد طی سال تحصیلی۵۱-۵۰، ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در پایه اول این دوره تحصیل می‌کردند.‌
بررسی تحولات آموزش و پرورش حاکی است که علیرغم کوششهای برخی از دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت برای گسترش این گونه آموزشها، ضرورت شناسایی و راهنمایی دانش‌آموزان و برگزاری جلسات بحث و گفتگو در این زمینه مشخص شد و آثار مکتوب علمی و نشریات تربیتی متعددی منتشر شد ولی در عمل،‌این مرحله مهم از آموزش همگانی هنوز به صورت یک ضرورت و به نحو مطلوب و در خور نیاز جامعه امروز ما شکل نگرفته است و با گذشت نزدیک به ۳۶ سال از زمان تاسیس نخستین مدارس راهنمایی تحصیلی تاکنون نتوانسته‌ایم در پایه‌گذاری یک نظام کارآمد برای هدایت دانش‌آموزان که از مهمترین وظایف مدارس راهنمایی تحصیلی است، چندان کوشا و موفق باشیم. به همین سبب،‌در حال حاضر نه تنها گروه زیادی از واجب‌التعلیمان سنین ۱۱ تا ۱۳ سال زیر پوشش آموزش دوره راهنمایی قرار نگرفته‌اند بلکه بیشتر مدارس، این دوره به طور عملی و به مفهوم دقیق و عملی آن و با امکانات آموزشی مناسب و با حضور معلمان، مربیان آگاه و مشاوران دانش‌‌آموخته و آشنا به اصول مشاوره و راهنمایی وجود ندارد.
در مورد انتخاب رشته تحصیلی و توزیع فارغ‌التحصیلان این دوره در رشته‌های مختلف آموزش متوسط هم بیشتر به شانس و تصادف محول شده است. این امر، خود منشاء اصلی ضایعات بی‌شمار تحصیلی و بلاتکلیفی گروه زیادی از فارغ‌التحصیلان این دوره تحصیلات به شمار می‌رود. بدون تردید، ادامه این وضعیت تحقق شایسته سالاری و سپردن امور جامعه به ست افراد تعلیم یافته را که از شایستگی شغلی و حرفه‌ای برخوردارند، دشوار و احتمالاً غیرممکن کرده است.

وبگردی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟ - داستان دلواپسانی که منافع جناحی را بر مصالح مردم و نظام ترجیح می دهند را ببینید.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.