جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حضور دانش‌آموز در پیش‌دانشگاهی موثر است


حضور دانش‌آموز در پیش‌دانشگاهی موثر است
سال‌ها است که روال این است، افراد بزرگسال و به‌نوعی جاماندگان از دریافت مدرک دیپلم، با شرکت در آزمون‌های دوره متفرقه، سعی در کسب مدرک دیپلم و سپس پیش‌دانشگاهی می‌کنند اما اتفاقی که در سال‌های اخیر در حال رخ دادن است، این است که دانش‌آموزان امروز راه <داوطلبان آزاد> و جاماندگان از تحصیل را طی می‌کنند و به نوعی سال پیش‌دانشگاهی به مدرسه نمی‌روند و فقط در امتحانات آخر ترم شرکت می‌کنند. این قبیل دانش‌آموزان شعارشان این است که در سال پیش‌دانشگاهی که سال کنکور است مدرسه رفتن به نوعی وقت هدر دادن است. در این میان موسسه‌های گوناگونی نیز در این مسیر دوره‌هایی تحت عنوان <دوره‌های غیرحضوری>، مدرسه کنکور و... را تبلیغ می‌کنند. حال از دانش‌آموزانی که تصمیم گرفته‌اند در این دوره‌ها شرکت کنند، می‌پرسیم چقدر با شرایط این دوره‌ها آشنایی دارید؟
آیا فکر می‌کنید آنقدر دانش‌آموز باپشتکار و خودکاری هستید که از پس دوره‌های غیرحضوری بربیایید؟ آیا آنقدر زمان برایتان مهم شده است که فکر می‌کنید مدرسه رفتن در سال کنکور زمان از دست دادن است؟ در این میان ما رسالت خویش را بر این دانستیم که فراز و نشیب‌های <دوره‌های غیرحضوری> را برایتان بازگو کنیم تا شما به عنوان دانش‌آموز و والدین به عنوان <راهنمای فرزندان> بتوانید در سال کنکور با وجود تمام پیشنهادها به درستی قدم بردارید.
●<غیرحضوری> چاقویی تیز
اقبال، <مشاور و برنامه‌ریز کنکور> در این خصوص به دانش‌آموزان می‌گوید: <غیرحضوری> چاقوی تیزی است که هم میوه را پوست می‌کند و هم دست را می‌برد، اینکه از کدام گروه از دانش‌آموزان هستید و در روزهای تعطیل سال چه می‌کنید، مشخص می‌کند که این چاقوی تیز به درد شما که تصمیم دارید در کنکور رتبه خوبی کسب کنید می‌خورد یا نه؟ به طور کلی، دانش‌آموز باید در یک پیش‌زمینه قبلی نشان داده باشد که دانش‌آموز خودکاری است یعنی دانش‌آموزی که چه در تعطیلا‌ت و چه در زمان مدرسه سر ساعت بیدار شده و کارش را شروع کرده است اما دانش‌آموزانی که خودکار نیستند، روزهای تعطیل سال با وجود وقت بیشتر زمان را از دست می‌دهند. مدافعان <دوره‌های غیرحضوری> اولین برتری برای این دوره‌ها را صرفه‌جویی در زمان می‌شمارند. اما باید دید با توجه به شرایطی که هر دانش‌آموز در سال تحصیلی‌اش داشته، چگونه از زمانش استفاده می‌کرده است؟ اینکه دانش‌آموز باپشتکار و فعال باشد و بتواند از زمان درست استفاده کند حرف اول را می‌زند. مساله دوم در <غیرحضوری> این است که تحصیل به صورت غیرحضوری به عنوان یکی از راه‌هایی است که برای بعضی از دانش‌آموزان جوابگو است. برهان، <مشاور و برنامه‌ریز کنکور> می‌گوید: ‌یکی از علت‌هایی که دانش‌آموزان گرایش به غیرحضوری پیدا کرده‌اند، این است که نمی‌خواهند صبح تا ظهر در مدرسه باشند و بعدازظهر مجبور شوند از ۲ تا ۳ کلا‌س آموزشی استفاده کنند چراکه دیگر زمانی برایشان نمی‌ماند تا درس بخوانند. با این سیستم عملا‌ دبیرهایی را که خودشان انتخاب کرده‌‌اند و از نظر بار علمی سطح بالا‌یی دارند و می‌توانند مطالب را به خوبی منتقل کنند انتخاب می‌کنند. به‌طور کلی عده‌ای از دانش‌آموزان اعتقادشان این است که صبح تا ظهر زمانشان را در مدرسه سرمایه‌گذاری نکنند.
▪ علت گرایش دانش‌آموزان به سمت <غیرحضوری> چیست؟
دوره‌های غیرحضوری در سال پیش‌دانشگاهی یکی از گزینه‌هایی است که خوب است ولی اما و اگرهای فراوانی دارد که اگر رعایت نشود شاید زمان کنکور که رسید دانش‌آموز دستش به جایی بند نباشد. نکته قابل تعمق این است که علت گرایش دانش‌آموزان به سمت <غیرحضوری> چیست؟ برهان عنوان می‌کند که ما باید بدانیم هدف یک دانش‌آموز از شرکت در دوره‌های غیرحضوری چیست؟ تعدادی از دانش‌آموزان برای فرار کردن از مدرسه به سمت دوره‌های غیرحضوری سوق پیدا می‌کنند. به سمت اینکه داوطلب آزاد شوند. عده‌ای از دانش‌آموزان به دلیل اینکه از معدل بالا‌یی برخوردار نیستند و در مدارسی که کیفی کار می‌کنند ثبت‌نام نمی‌شوند، مجبور هستند به خاطر استفاده از کادر دبیران حرفه‌ای در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند تا زمانشان را بیهوده در مدرسه از دست ندهند.
● برنامه‌ریزی از ما، انجام از شما...
مدیر یکی از مدارس غیرانتفاعی می‌گوید: سوالی که اینجا ایجاد می‌شود این است که در سال پیش‌دانشگاهی چه اتفاقی می‌افتد؟ اوج مسائل روحی بچه‌ها در این دوران است. در مدارس، دانش‌آموز از تابستان تا کنکور در اختیار مدرسه است. یک موسسه معمولا‌ افراد مستعد و بی‌مشکل را انتخاب و افرادی را که نرمال هستند جذب می‌کند. به نوعی موسسه هیچ مسوولیتی در قبال دانش‌آموزان ندارد یعنی موسسه شعار می‌دهد برنامه‌ریزی از ما، انجام از شما. اول بسم‌الله می‌گوید تو اگر نمی‌خواهی درس بخوانی به من ربطی ندارد. در موسسات به مسائل روحی و روانی بچه‌ها توجهی نمی‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان نیاز به پیگیری دارند و لا‌زم است ملا‌قات‌های مکرر با خانواده دانش‌آموز انجام شود.به‌طور کلی در منحنی نرمالی که رسم می‌کنیم <غیرحضوری> برای دانش‌آموزانی مفید است که در ۱۰ درصد اول منحنی قرار دارند و در ۱۰ درصد آخر منحنی؛ یعنی دانش‌آموزانی که فوق‌العاده قوی هستند و دانش‌آموزانی که بسیار ضعیف هستند.
بقیه دانش‌آموزان که اکثریت جامعه را شامل می‌شوند، از حد متوسطی برخوردارند و حتما نیاز به پیگیری دارند. بنابراین برای اینکه می‌خواهید از شر مدرسه خلا‌ص شوید سال کنکور با سرنوشت خود بازی نکنید و این یک‌سال را نیز مثل سال‌های گذشته در مدرسه حضور پیدا کنید و حتی اگر احساس می‌کنید استفاده از زمان برایتان حرف اول را می‌زند بسنجید ببینید در روزهای تعطیل سال چقدر موثر درس خوانده‌اید و در پایان اگر دانش‌آموز باپشتکار و فعالی نیستید و در زندگی هرگاه تحت برنامه خاصی بوده‌اید موفقیت لا‌زم را کسب نموده‌اید، به‌طور کلی قید دوره‌های <غیرحضوری> و مدرسه نرفتن را بزنید.
هانیه ورشوچی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید