چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تافته جدا بافته


تافته جدا بافته
اگر به پرونده این گونه رفتارهای جباری دقت کنیم در می یابیم او در اواخر فصل و پیش از برگزاری شهرآورد پایتخت این گونه رفتار می کند تا به تعبیری قیمت خود را بالاتر از قبل ببرد.
تاریخ نشان می دهد جباری در ادوار گذشته حتی زمانی که پیراهن استقلال را به تن نداشت نیز این گونه خصایصی داشته و دوست دارد همیشه تافته جدا بافته باشد و همه به شکلی خاص به او بنگرند.
البته این بار با موارد قبل تفاوت داشت و جباری مجبور شد به خاطر دفاع از جایگاه خود درصدی به لجبازیهای همیشگی خود اضافه کند تا منتقدانش دریابند که او به کسی باج نمی دهد.
ماجرا از زمانی شروع شد که یکی از دستیاران امیر قلعه نویی با تحریک بازیکنان طلبکار تیم که از نظر جایگاهی نزدیک به جباری بودند قصد داشت همه چیز را علیه جباری رقم بزند. او که می دانست قلعه نویی نمی تواند روی نام مجتبی جباری قلم قرمز بکشد با تحریک بازیکنانی نظیر سیاوش اکبرپور و حسین کاظمی و وحید طالب لو فضای کاذبی را علیه جباری به وجود آورد تا دست اندرکاران باشگاه مجاب شوند مجتبی جباری را به خاطر غیبتهای متوالی سرزنش کنند، اما جالب اینجا بود که مربی مخالف جباری از قول امیر قلعه نویی با چند تن از دوستان مطبوعاتی اش مصاحبه و اعلام کرد، جباری در ترکیب استقلال مقابل راه آهن حضور نخواهد داشت.
مخالف شماره یک جباری که از این راه به دنبال جایگاه از دست رفته اش در بین بازیکنان بود با تعریف و تمجیدهای بی دلیل از برخی بازیکنان آنها را عملاً در برابر جباری قرار می داد و به آنها اعلام کرد که با اعتراض خود به امیر قلعه نویی شرایط را برای کنار زدن جباری فراهم نمایند.
هیچ کسی نمی دانست (الف- ط) به چه علتی این کارها را علیه جباری انجام می دهد تا زمانی که خود جباری در یکی از جلسات خصوصی اعلام کرد می دانم چرا این همه جوسازی روی نرفتن من به تمرین صورت گرفت. اگر من با آقای (الف) قرارداد می بستم و ماجرای انتقالم به اروپا را به وی می سپردم، این اتفاقها رقم نمی خورد، اما حالا داستان از جایی آب می خورد که تنها خودم عامل آن را می شناسم.
نزدیکان جباری در خصوص واکنش هافبک استقلال درقبال حاشیه سازی یکی از دستیاران امیر قلعه نویی میگویند: «بدون شک اگر وی بخواهد می تواند به راحتی فعالیت او را در استقلال پایان دهد چون اگر روزی جباری به واعظ آشتیانی اعلام کند فردی دلال روی نیمکت تیم به عنوان دستیار امیر قلعه نویی حضور دارد بدون تردید دیگر او در استقلال جایی نخواهد داشت و تبعات بسیار زیادی برای امیر قلعه نویی که عامل حضور این فرد در استقلال شده است خواهد داشت.»
برخی دیگر از منتقدان آقای x در استقلال مدعی هستند او به شکل کاملاً مسموم و غیر معمول به عنوان دستیار امیر قلعه نویی انتخاب و مشغول به کار شده است و اگر روند فعلی فعالیتهای او ادامه پیدا کند بدون تردید استقلال روزهای تلخی را تجربه خواهد کرد. این گروه مدعی هستند که آقایx به واسطه به راه انداختن ماجرای حضور امیر قلعه نویی در پاختاکور ازبکستان این موقعیت را پیدا کرده تا به عنوان دستیار امیر قلعه نویی دراستقلال حاضر شود و از این رهگذر موقعیتی به دست آورده تا هر از چند گاهی با سوء استفاده از جایگاهش دستی بر آتش نقل و انتقالات هم داشته باشد و چند بازیکن خارجی به استقلال بیاورد.
با این حال باید دید در نبرد جباری با دستیار امیر قلعه نویی کدام یک پیروز خواهند بود. بدون تردید بازنده این جدال نفرات دیگری را هم با خود به قعر چاه خواهد برد.
مجتبی جباری به تلافی برخوردی که مدیرعامل سابق باشگاه با او داشته تمرینات استقلال را تحریم کرده است. همه داستان این است که علی فتح ا... زاده از حساب شخصی اش برای او چک کشیده بود و وقتی فهمید در آستانه برکناری قرار دارد، با حقه و ترفندهای خاص خودش چک را پس گرفت. جباری از اینکه این وسط بازی خورده، کلافه است و چون مدیرعامل سابق تلفن همراهش را جواب نمی دهد، تمرینات استقلال را تحریم می کند!
با رفتارهای متفاوت و روحیه شکننده ستاره ها باید کنار آمد. آنها خوب می دانند توانایی هایی ورای سایر بازیکنان دارند و می توانند سرنوشت بازی را در یک لحظه تغییر بدهند، بنابراین توقعات متفاوتی هم دارند و طبیعی است که عکس العملهایشان شبیه سایر بازیکنان نباشد.
مجتبی جباری ستاره استقلال است. ستاره ای که البته با گذشته اش قابل مقایسه نیست، اما آن قدر نقش او در موفقیتهای اخیر تیم پررنگ بوده که با چند نمایش معمولی فراموش نشود. استقلال هم قیمت این «ستاره جوان» را پرداخت کرده، وقتی شماره هشت مبلغی معادل دو برابر آنچه به عنوان سقف قرارداد باشگاه تعیین شده بود، درخواست کرد، مدیران و اعضای کادر فنی چراغ سبز را برای او روشن کردند، چون او مجتبی جباری بود.
وقتی قسط پیش پرداخت اکثر بازیکنان جدید و قدیمی تیم عقب افتاده بود، مدیرعامل وقت باشگاه چک شخصی اش را به او داد، چون او مجتبی جباری بود و سایر بازیکنان هم به رغم اینکه از رفتار متفاوت مدیریت با جباری دلخور بودند، سکوت کردند.
داستانهای قهر و آشتی جباری و استقلال دیگر خستهکننده شده است. به محض اینکه تیم وارد بحران می شود، او اولین کسی است که عکس العملی نشان می دهد و بقیه بازیکنان را به اعتراض و شرایط موجود ترغیب می کند. قیمت ستاره چقدر است؟ تا کجا باید به پای او نشست و رفتارهای نامتعارف و عجیب وغریبش را تحمل کرد؟ گاهی کار به جایی می رسد که مربیان قید باکیفیت ترین بازیکنان دنیا را می زنند، چون وقتی به تیمشان نگاه می کنند، می بینند کار دارد از دستشان در می رود و «ستاره» جو تیم را به هم ریخته است.
مجتبی جباری حالا دیگر یکی از بزرگترهای استقلال است. کسی که هوادار از او انتظار دارد حاشیه ها را جمع کند و به سمبل تیم تبدیل شود. بازیکنانی مثل جواد زرینچه، شاهین بیانی و محمود فکری پیش از آنکه به لحاظ فنی فوتبالیستهای قابل اعتنایی باشند، چون عرق و تعصب خود به پیراهن آبی را ثابت کردند به چهره های محبوب سکوها تبدیل شدند.
مجتبی جباری زمان تمدید قرارداد معترض است، زمان پرداخت پولها معترض است، وقتی مدیرعامل عوض می شود، اعتراض می کند، تیم نتیجه نمی گیرد، اعتراض می کند و اساساً هیچگاه او را در حالی که لبخند می زند و از شرایط موجود راضی است، ندیده ایم.
تیمی که پس از پیروزی پر گل هفته گذشته تا حدودی از بحران خارج شده بود و در آستانه داربی پایتخت در شرایط حساسی به سر می برد، با واکنشهای شماره هشت مجدداً به حاشیه ها لبخند می زند و روی جلد نشریات مانور می دهد.
ستاره ها همیشه از رانت «ستاره بودن» استفاده می کنند و به حق مزایا و حقوق بیشتری را طلب می کنند. درمورد جباری اما قضیه فرق می کند. او پیش از آنکه ستاره باشد، یک بازیکن همیشه معترض است. از این رو نمی تواند اسطوره یک تیم بزرگ باشد.
امیر وفایی
امیر جاملو
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید