پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چالش‌های پیش روی جانشین بوش در پاکستان


چالش‌های پیش روی جانشین بوش در پاکستان
جنگ می‌تواند دستاوردهای باارزشی برای نامزدهای انتخابات به ارمغان آورد. برای باراک اوباما افغانستان قابل فتح به نظر می‌رسد و مک‌کین نیز ادعای مشابهی نسبت به عراق دارد. در این حالت هرکدام از کاندیداها با اظهارنظرهای متفاوتی مانند یک تحلیلگر جنگی وارد معادلا‌ت سیاسی می‌شوند.امروزه مسائل مربوط به جنگ و صلح در اثر عوامل دیگری چون مشکلا‌ت اقتصادی کمرنگ‌تر به نظر می‌رسد اما انفجارهای اخیر در یمن و پاکستان نشان می‌دهد که القاعده و طالبان و یاران آنها هنوز می‌خواهند و می‌توانند، تاثیرات فراوانی بر انتخابات آمریکا بگذارند.
گروه‌های نظامی و سیاسی آمریکا به سرزمین‌های بایر و حاشیه شهرها در خاورمیانه توجه دارند. آنها ضمن تاثیرگذاری بر یکدیگر به گونه‌ای به فعالیت می‌پردازند که بدون اینکه مردم و رای‌دهندگان متوجه چگونگی آن شوند به‌طور ناخودآگاه بر رای مردم تاثیر می‌گذارد.
در واپسین ماه‌های ریاست بوش بر کاخ سفید، وی با همراهی پنتاگون و با مسدود کردن روند سیاست‌ها در خاورمیانه سعی در متوقف کردن تحولا‌ت دارد، با این نیت که از عراق عقب‌نشینی کرده وارد افغانستان شده و از پاکستان نیز دوری کند و سیاست‌های خود را به اجرا درآورد.
این راهبرد سه‌گانه، در جلسه‌ای اضطراری، با حضور جورج بوش و وزیر دفاع آمریکا و همچنین رئیس ستاد مشترک در یک تانک برگزار شد. در این جلسه فرمانده نیروهای امنیتی درباره تجهیزات پنتاگون سخن گفت. به گفته یکی از صاحب‌منصبان پنتاگون: ارائه خدمات نامناسب بود و جای مکانی حتی به اندازه یک تانک استاندارد هم نبود.
در نتیجه تصمیم‌های این نشست قرار شد که در ۵ ماه آینده حدود ۵ هزار نظامی در افغانستان مستقر شوند و ۳ هزار سرباز دیگر نیز عراق را در همین مدت زمانی ترک کنند.
مک‌کین می‌داند که مردم آمریکا تا زمانی که متقاعد شده باشند رهبرانشان از وضعیت آنها آگاهند، شرایط سخت و ناسازگاری‌ها را تحمل خواهند کرد.
خسارت‌‌های فزاینده جنگ ویتنام در دهه ۱۹۶۰ و اطمینان فرماندهان از عمل نامناسب خود و توجیه آن از عوامل از میان رفتن پشتیبانی گروه‌های داخلی شد.
شیوه جدید برخورد بوش با پاکستان از نشست ۲۳ ژوئیه و همچنین از ۱۸ آگوست یعنی از بعد از کنار گذاشتن پرویز مشرف آغاز شد.
با وجود اینکه مشرف نتوانسته بود مناطق مرزی را که محل اختفای طالبان و القاعده است، به کنترل خود دربیاورد، باز هم از حمایت‌های بوش و آمریکا برخوردار بود.
مشرف به وسیله یک دولت غیرنظامی و بی‌ثبات که کمترین کنترل را بر ارتش و سازمان امنیت داشت، از قدرت کنار رفت. اما در واقع حمله آمریکا به مناطق قومی قبیله‌ای و مهم‌تر از آن تبلیغاتی که از سوی آمریکا ضد وی به‌طور متناوب از سال ۲۰۰۲ انجام می‌شد سبب برکناری مشرف از قدرت شد.
تاثیر رفتن جورج بوش ممکن است برای پاکستان دیر اتفاق بیفتد اما اوباما قول داده است که آرامش را به مرزهای پاکستان بازمی‌گرداند.
بمب‌گذاری افراط‌گرایان در اسلا‌م‌آباد به دولت جدید هشدار می‌دهد و توجه رای‌دهندگان آمریکایی را منحرف می‌کند. جانشین بوش هرکس باشد با جنگ چندجانبه‌ای روبه‌رو است که باید بجنگد و پیروز باشد.
ترجمه: نگین ملک
منبع: واشنگتن‌پست
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید