شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۶ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۶ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز شنبه ۶ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۶ رمضان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۳۷ سال پیش درچنین روزی - ۶مهرماه سال۱۳۵۰هجری شمسی:
آیت الله حاج سیّد هِبَةُ‌الله امام فرزند حجة‌الاسلام حاج سید اسدالله دزفولی در تهران درگذشت. او ازاهالی دزفول بود و پس ازآموختن مقدمات عوم نزد پدر خود به نجف اشرف عزیمت کرد و به تحصیل علوم دینی پرداخت. آیت الله سید هبة الله امام بعد از بازگشت به اهواز، به تدریس، تحقیق و تألیف روزگار را سپری کرد. از ایشان کتابهایی چون «نغمه خرد، اَسرار خلقت و راز آفرینش» بجای مانده است.
● ۱۷ سال پیش درچنین روزی - ۶ مهرماه سال۱۳۷۰هجری شمسی:
بهزاد باشی نویسنده و مترجم کشورمان درگذشت. باشی نویسنده ای مبارزبود و بیشتر سالهای عمر خود را در زندان تبعید و فعالیت مطبوعاتی گذراند. او در دوران اسارت در زندان بر دانش زبانی خود افزود و انگلیسی را بطور کامل آموخت. از بهزاد باشی آثارمتعددی باقیست که ازآن میان تاریخ جامع موسیقی را می توان نام برد. ترجمه «کتابهای جامعه فئودالی، امریکای بزرگ و حقوق بشر و تاریخ موسیقی خاورزمین» ازدیگر آثار بهزاد باشی بشمارمی روند.
● ۱۸۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۷ سپتامبرسال۱۸۲۱میلادی:
دوران سلطه وثوق سیاسی- نظامی دولت اسپانیا بر کشور مکزیک پایان یافت و این کشور مستقل شد. مکزیک درسال ۱۵۱۹میلادی به فرمان کورتس و بدست قوای اسپانیا تسخیرشد و تادهه ۱۸۲۰میلادی که جنگ سراسر سرزمین مکزیک را فراگرفت این کشور مستعمره اسپانیا بود. سرانجام پس ازسالها مبارزه استقلال طلبانه مردم مکزیک به رهبری اگوستین اتوربیده این کشور به استقلال رسید. اتوربیده مکزیک را به امپراتوری وسیعی بدل کرد و درسال۱۸۲۳میلادی حکومت جمهوری نظام حاکم بر مکزیک شد.
● ۶۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۷سپتامبر سال ۱۹۴۰میلادی:
قرارداد پولادین میان سه دولت متعهد درجنگ جهانی دوم به امضا رسید. این قرارداد که به موجب آن سه شهررم، برلین و توکیو با محوری به هم مربوط می شدند میان دولتهای آلمان نازی، ایتالیا و امپراتوری ژاپن به امضا رسید. ازاین رو این دولتها درجنگ جهانی دوم به دول محور معروف شدند. حمله ژاپن به امریکا و دخالت نظامی امریکا در جنگ جهانی دوم از پیامدهای این قرارداد بشمار می رود.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید