جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چگونه اتاق نشیمن بهتری بسازیم؟


چگونه اتاق نشیمن بهتری بسازیم؟
تا به حال پیش آمده كه با خودتان بگویید: «چرا ما از این اتاق استفاده زیادی نمی كنیم و زمان زیادی را در آن نمی گذرانیم؟»
علت‌های مختلف و متفاوتی وجود دارد كه ما از یك قسمت یا اتاق خانه خود استفاده چندانی نمی‌كنیم و زمان زیادی را در آن نمی‌گذرانیم.
شاید یكی از علت‌های مهم سردی فضای حاكم بر آن قسمت باشد. در یك تعطیلی آخر هفته شما به راحتی و آسانی و با حذف یا اضافه كردن چند شاخصه می‌توانید آن قسمت از خانه را محلی دوست داشتنی با محیطی گرم كنید كه لحظه‌ای مایل به ترك آن نباشید.
طراحی با بالش و كوسن:
چند كوسن بزرگ به مبل راحتی یا صندلی در آن اتاق اضافه كنید. برای انتخاب رنگ آزاد هستید و می‌توانید از پارچه‌های نخی، مخملی و ابریشمی استفاده كنید. بهتر است رنگ انتخابی شما تركیبی از رنگ مبل و صندلی و دیگر رنگ های گرم باشد. نارنجی و قرمز می تواند از انتخاب های شما باشند. با این كار كمی به گرم شدن فضا كمك خواهید كرد.
روكش:
یكی دیگر از مواردی كه می‌توانید از آن برای جذاب كردن محیط اتاق بهره بگیرید روكش‌های رنگی است كه روی مبلمان می‌كشند. اگر توان مالی برای تهیه اینگونه روكش‌ها ندارید یك راه حل ساده وجود دارد و آن استفاده از ملحفه‌های سبك وساده و تك رنگ است كه همان كار را انجام می‌دهد.
میز چای خوری:
بدون شك در قسمتی از اتاق محیط مورد نظر شما یك میز كوچك برای نوشیدن چای یا قرار دادن میوه و شیرینی وجود دارد. حتماً همه شما كاربرد دیگر این میزها را می‌دانید و از آن بهره برده اید. اینكه به هنگام تماشای تلویزیون یا خواندن كتاب پایتان را روی آن قرار دهید و ریلكس كنید. وجود چنین میزهایی هم برای احساس آرامش بیشتر در این محیط ها مناسب است و افراد را مجبور به ترك محل نمی كند.
پنجره و پرده:
پرده‌های بلند با رنگ های تیره هر چند مقابل نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند و مانع از رسیدن نور مستقیم می‌شوند اما زیاد فضای اتاق را جذاب و صمیمی نشان نمی‌دهند برای ایجاد فضایی مناسب می‌توانید از نیم پرده استفاده كنید. رنگ‌های صورتی، لیمویی، سفید و نیلی برای این منظور توصیه می‌شوند.
باز هم كوسن:
از كوسن‌های كوچك با رنگی متفاوت با روكش صندلی برای تك صندلی‌ها استفاده كنید. اما یك نكته دیگر كه به مبل‌های راحتی مربوط می‌شود. از پارچه های كتونی بر روی دسته‌های مبل راحتی یا پشتی این مبل‌ها استفاده كنید. هوا كه كمی سردتر شد می توانید به هنگام تماشای تلویزیون روی خود بكشید.
قالیچه یا فرش:
به كار گرفتن فرش یا قالیچه همیشه جواب داده. هم باعث جداسازی قسمت نشستن وصحبت كردن با قسمت مطالعه می شود و هم به اتاق نوعی حیات و رنگ می دهد و از آن حالت خشك و اداری خارج می‌كند.
گل و گیاه:
هرگز استفاده از عناصر طبیعی را در اتاق فراموش نكنید. به كارگیری گل و گیاهان طبیعی نشاط خاصی به اتاق می دهد. اگر از این عناصر استفاده می كنید كه هیچ اگر تا به حال این كار را نكرده اید برای یك بار این كار را بكنید و لذت ببرید.
عكس‌های خانوادگی:
هیچ چیز بهتر از به كار گیری عكس‌های اعضای خانواده برای جذاب تر شدن فضای خانه نیست. برای جلوگیری از شلوغ شدن روی میزها و احتمالاً بوفه تزئینی منزل عكس ها را قاب كنید و به دیوار بزنید. این كار باعث می شود هم دیوارها از آن حالت خشكی و یكنواختی نجات پیدا كنند و هم میزتان زیاد شلوغ نمی شود.
نور كم:
نور تند بالای سر تمام انرژی یك اتاق را می گیرد و از بین می برد. سعی كنید از نورهای سقفی در گوشا گوش اتاق به جای یك نور سقفی استفاده كنید. نكته دیگری كه باید به آن توجه شود این است كه بهتر است از چند لامپ با وات پایین استفاده شود تا اینكه یك لامپ یكصد وات را به سقف نصب كنید.
گفت وگو:
و بالاخره آخرین نكته برای تغییر فضای خانه به محلی آرامش بخش، تنظیم كردن صندلی هاست. افرادی كه در این قسمت قرار می گیرند باید به آسانی بتوانند با هم صحبت كنند و ارتباط برقرار كنند. برای رسیدن به این منظور صندلی ها و مبلمان را از دیوار دور كنید و صندلی و مبل ها را رو به هم قرار دهید. با ایجاد این تغییرات ساده و كوچك شاید اتاق مورد نظر شما جایی باشد كه شما اصلاًً دلتان نخواهد لحظه‌ای آنجا را ترك كنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید