پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نیروی هوائی ارتش اسرائیل


نیروی هوائی ارتش  اسرائیل
نیروی هوائی ارتش دفاعی اسرائیل، رسمن در این کشور «بازوی هوائی و فضائی» نام دارد. این نیرو، قوی‏ترین قدرت هوائی خاورمیانه و یکی از پرقدرت‏ترین نیروهای هوائی جهان محسوب می‏شود. ستاد نیروی هوائی، در وزارت دفاع اسرائیل، در تل‏آویو قراردارد. این ستاد به شش گروه تقسیم می‏شود که در صدر هر یک از گروههای شش‏گانه، فرمانده‏ای با رتبه نظامی سرهنگ تمام قرار دارد که او مستقیمن زیر نظر فرمانده نیروی هوائی فعالیت می‏کند . . .
▪ این شش گروه عبارتند از :
- واحد رئیس ستادهوائی، که مسوول ساختار نیروی هوائی است و بر فعالیتهای کلی نیرو نظارت دارد.
- واحد هوائی، که مسوول عملیات هوائی، آموزش و مانورهای منظم نیرو می‏باشد.
- واحد هوائی هلیکوپترها، که مسوول سیاست پروازی سیستمهای هلیکوپترهاست.
- واحد اطلاعات، که آگاهی های لازم را برای عملیات هوائی ترسیم و تدوین می‏کند، و نیز در ترسیم اطلاعات کلی نظامی نقش دارد.
- واحد تجهیزات، که مسوول امور لجستیک و تولید سیستمهای مختلف برای نیروی هوائی و انبارداری قطعات موردنیاز برای تجهیزات نیرو می‏باشد.
- واحد نیروی انسانی، که مسوول اداره، حمایت و گسترش نیروی انسانی در نیروی هوائی است.
افزون بر شش واحد مزبور، نیروی هوائی دربرگیرنده واحدهای فرماندهی حرفه‏ای مختلف مانند واحد پدافند هوائی، واحدهای نظارت هوائی، واحد عملیات ویژه هوائی و واحد پزشکی نیروست.
▪ پایگاههای نیروی هوائی بر دو قسم است:
- بال، که اصطلاح نظامی در مورد پایگاههائی است که تنها شامل اسکادرانها می‏باشد.
- پادگان نیروی هوائی، که افزون بر اسکادرانها، شامل نیروهای دیگری، ازجمله نیروهای ویژه است.
▪ پایگاهها و پادگانهای نیروی هوائی اسرائیل، از شمال تا جنوب کشور از این قرارند:
- رمت داوید Ramat David (بال ۱)،
- فرودگاه دوو Dov (بال ۱۵)،
- لود Lod (پادگان نیروی هوائی ۲۷)،
- پالماخیم Palmakhim (پادگان نیروی هوائی ۳۰)،
- تل نوف Tel-Nof (پادگان نیروی هوائی ۸)،
- حاتسور Khatsor (بال ۴)،
- حتسریم Khatserim (پادگان نیروی هوائی ۶)،
- نواتیم Nevatim (بال ۲۸)،
- رامون Ramon (بال ۲۵)،
- عوودا Ovda (پادگان نیروی هوائی ۱۰)
دو تن از فرماندهای پیشین نیروی هوائی اسرائیل (نفر سمت چپ ژنرال دان خالوتس است که بعدن به ریاست ستاد کل ارتش اسرائیل گزیده شد و پدرش زاده شیراز است)
بیشتر جنگنده‏های اسرائیل به عملیات هوا- فضا می‏پردازند. این جنگنده‏ها ممکن است با یک خلبان یا دو سرنشین، شامل خلبان و کمک خلبان پرواز کنند. جنگنده‏هائی که عمدتن اکنون در نیروی هوائی اسرائیل مورد استفاده قرار می‏گیرند، از این قرارند:
- هواپیماهای اف-۱۶، از مدلهای A و B (که عقاب نام دارد)، از مدلهای C و D (که باراک یا صاعقه نام دارد)، و نیز از مدلهای اف-۱۶ آی (که سوفا یا طوفان نام دارد و از پیشرفته‏ترین مدلهای اف-۱۶ است و در واقع ستون فقرات نیروی هوائی محسوب می‏شود.)
- هواپیماهای اف-۱۵، از مدلهای A، B، C و D (که «شاهین یا فالکون بهینه شده» نام دارد) و مدلهای اف-پانزده آی (که تندر نام دارد و از مدلهای پیشرفته و بسیار مدرن به حساب می‏آید.) این جنگنده بزرگترین هواپیمای جنگی در نیروی هوائی اسرائیل است که قابلیتهای بالا و قدرت بقای فوق‏العاده چشمگیری دارد.
درگذشته این جنگنده‏ها در نیروی هوائی اسرائیل مورد استفاده بودند:
هواپیماهای اف-۴ فانتوم، ای-۴ اسکای هاوک، میراژ ۳، نشر، کفیر، سوپرمیستر، میستر، ووتور، متائور، اوراگن، پی- ۵۱ موستانگ، موسکیتو، اسپیت فایر (یا یورک)، بی- ۱۷، بوفایتر، آویا اس-۱۹۹ (ملقب به «چاقو») و غیره.
نیروی هوائی اسرائیل دهها هواپیما و جنگنده نیز از مدلهای مختلف دیگر مانند سی-۱۳۰ (هرکولس)، بوئینگ ۷۰۷، هواپیماهای سبک بویژه ازمدل ای-۳۶ بیچکرافت بوننزا و غیره دارد. درسال ۲۰۰۵، هواپیماهای ویژه‏ای که «نخشون» نام دارد و مدل بهینه‏سازی شده‏ای از هواپیماهای ویژهء گردآوری اطلاعات هوائی است، و از ساخته‏های صنایع هوائی اسرائیل است، وارد نیروی هوائی شد.
واحد هلیکوپترهای نیروی هوائی اسرائیل در دههء پنجاه میلادی قرن بیستم شالوده‏ریزی شد. نخستین فرمانده این واحد، اوری یاروم نام داشت. این واحد در آغاز راه خود، تنها شمار معدودی هلیکوپتر سبک از مدلهای هیلر و آلوئت را دربرمی‏گرفت. دراواخر دههء پنجاه بود که هلیکوپترهای باربری از مدل سیکورسکی اس-۵۵ وارد این واحد شد اما به زودی فرماندهان به این نتیجه رسیدند که این نوع هلیکوپترها موثر نیست و خطراتی دارد و بعد از آن، سیکورسکی اس- ۵۸ به واحد پیوست و توانست در نبرد «شش روزه» فصلی درخشان در عملیات را ثبت کند.
عصر هلیکوپترهای سنگین در ارتش اسرائیل با برپائی اسکادران سوپرفرلون که از ساخته‏های فرانسه بود، گشوده شد. هلیکوپترهای بل ۲۰۶ و بل ۴۷ نیز به این نیرو افزوده شد که در دههء شصت مورد استفاده زیادی قرار داشت. امروزه هلیکوپتر اچ-۵۳ سی‏استالیون سنگین‏ترین هلیکوپتر مورد استفاده در نیروی هوائی اسرائیل است – هرچند که مدرن‏ترین هلیکوپترهای باربری ارتش از نوع یواچ-۶۰ بلک هاوک است که استفاده از آن از سال ۱۹۹۴ آغاز شد و به تدریج جای هلیکوپترهای قدیمی بل ۲۱۲ را گرفت. در سال ۲۰۰۵ هلیکوپترهای مدرن‏تر ای اچ-۶۴ دی آپاچی لانگ بائو نیز که اکنون پیشرفته‏ترین هلیکوپتر ضربتی در جهان است، وارد ارتش اسرائیل شد.
محمد
http://air-mag.blogsky.com


همچنین مشاهده کنید