جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زندگی دیجیتالی با خدمات اینترنتی


زندگی دیجیتالی با خدمات اینترنتی
کاملن درست است که کشور عزیز ما از نظر تکنولوژی هنوز در سطح بسیار پایینی قرار دارد و اصلن قابل مقایسه با کشور هایی نظیر امریکا، کانادا و .. نیست اما خب اگر با توجه به شرایط جامعه، سطح توقعات خود را در این زمینه کمی پایین بیاوریم، می توان صاحب یک زندگی دیجیتال در حد متوسط شد! (ظاهرن قرار نیست من دست از سر کچل این زندگی دیجیتال بردارم!) در این پست باهم خواهیم دید که بعد اینترنتی زندگی دیجیتال، در کشورمان تا چه حد پیشرفت کرده است و ما از طریق اینترنت، قادر به انجام چه نوع کار هایی خواهیم بود.
توجه کنید ما می خواهیم کمی از سطح ابتدایی بالاتر برویم و به خدمات اینترنتی بپردازیم که به نحوی باعث صرفه جویی زیاد در وقت و هزینه می شوند و سایت هایی که بیشتر جنبه ی پیگیری دارند را از این قسمت حذف می کنیم. مثلن شما می توانید اینجا اسم خودتان را وارد کنید و علاوه بر اینکه ببینید چه معنی دارد، می توانید بفهمید چند نفر در کل ایران چنین اسمی دارند. یا از اینجا می توانید پیگیر خودروی سفارش داده خود در شرکت ایران خودرو باشید. و یا از اینجا می توانید روند تحویل کارت ملی خود را پیگیری کنید و یا حتا از اینجا می توانید ببینید مرسوله ی پستی شما در چه وضعیتی به سر میبرد! و خیلی سایت های دیگر که چنین خدمات خوبی را ارائه می دهند اما خب هدف این پست چیز دیگریست.
● رزرو بلیط:
مسافرت های تفریحی، کاری و … جز لاینفک زندگی خیلی از ماها هستند. شاید یکی از مهمترین دغدغه های موجود برای این سفر ها همین رزرو کردن بلیط باشد که بنا بر تجربه ای که دارم بعضی اوقات واقعن عذاب آور می شود. خوشبختانه خدمات خوبی در این حوزه در کشورمان صورت گرفته است و در حال حاضر می توان بلیط هر گونه وسیله ی نقلیه ای را از طریق اینترنت تهیه کرد که این موضوع هم باعث آرامش خاطر می شود و هم به نحو قابل توجه ای در وقت و هزینه صرفه جویی به عمل میاورد. اگر با اتوبوس راهی سفر هستید ابتدا خدا پشت و پناهتان! و بعد اگر دیدید نیاز به تهیه بلیط هم وجود دارد! می توانید از این آدرس بلیط های شرکت سیر و سفر را از طریق اینترنت تهیه کنید.
اگر کمی راهتان دورتر است و قطار شما را به مقصد خواهد رساند(به مانند من!) می توانید از این آدرس که متعلق به خود شرکت رجا است اقدام به تهیه بلیط کنید. البته جست و جو در بین قطار ها در این سایت از یک مشکل بزرگ رنج میبرد و آن اینکه شما فقط می توانید قطار های دو مکانی را جست و جو کنید که قطار از یکی حرکت کرده و در دیگری توقف کامل می کند. به طور مثال اگر مقصد شما شهر اردکان باشد، شما هر چه قدر هم جست و جو کنید نمی توانید قطاری را بیابید که از تهران به آنجا برود! حتمن باید نام شهری را بنویسید که قطار در آن توقف کامل می کند و به مبدا باز می گردد. مثلن کرمان. و خب بدیهی است که در این صورت باید پول بیشتر بپردازید!
اما خب اگر خیلی راهتان دور است و با هواپیما سفر می کنید بروید اینجا و بلیط تهیه کنید. امیدوارم سفر خوب و خوشی را در هواپیمایی هما سپری کنید! البته بدیهی است که باید قبل از اقدام به رزرو بلیط در تمام این سایت ها عضو شوید و حداقل یک روزی کاری صبر پیشه کنید تا حساب شما تایید شود.
● بانک:
خوشبختانه اکثر بانک ها قابلیت پرداخت قبوض به صورت اینترنتی، دسترسی به حساب های بانکی و … را فراهم کرده اند. این موضوع بسیار حیاتی و مهم است. البته سیستم های دیگر نظیر موبایل بانک و … هم وجود دارد که می توانید از طریق آنها هم قبوض را پرداخت کنید و هم به حساب هایتان دسترسی داشته باشید. در بانکداری اینترنتی ابتدا شما باید به سایت بانک مورد نظرتان بروید و فرمی را پر کنید و سپس با توجه به بانک یا از فرم پرینت بگیرید و به شعبه ای که در آن حساب افتتاح کرده اید بروید تا کد تایید را بگیرید(بانک ملی) و یا اینکه بدون این کار، چند روز بعد به یکی از شعبی که خودتان در فرم انتخاب کرده اید، بروید و تاییده را بگیرید.(بانک پارسیان) برای دوستانی که تجارتی هر چند کوچک در اینترنت انجام می دهند انجام این کار ها ضروری است.
مسلمن خدمات اینترنتی سازمان ها و شرکت های ایرانی به همین موارد محدود نمی شود. موارد ذکر شده تنها قسمتی از سایت هایی بود که بنده با آنها به طور مکرر کار می کنم و از خدمات آنها استفاده می کنم.(البته غیر از هواپیما!) امیدوارم روزی لااقل جامعه ی اینترنتی ایران به اهمیت این خدمات پی برده و از امکانات انها استفاده کنند که هم در وقت و هم در هزینه ی مملکت صرفه جویی کلانی را شاهد باشیم.
عرفان شمسی
منبع : دهکده ای تی


همچنین مشاهده کنید