جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انتخاب روش های مختلف برای افزایش بهره وری


انتخاب روش های مختلف برای افزایش بهره وری
راههای مختلفی برای افزایش راندمان در کامپیوتر وجود دارد. این شیوه ها بیشترین تاثیرها را انتخاب قطعات مهم کامپیوتر مثل مادربرد و پردازنده و کارت گرافیک و تامین کننده ی برق می گذارند. اما به یاد داشته باشید که رسیدن به حداقل انرژی مصرفی تمام هدف یک کاربر نیست نیست و او علاوه بر این موضوع باید به میزان توانایی و کارایی کامپیوتر نیز توجه کند. در اصل باید یک تعادل منطقی بین قدرت بالا و مصرف کم به وجود بیاوریم. برای مثال در برخی از موارد این امر منطقی به نظر می رسد که در کامپیوتر خود از یک پردازنده چهار هسته ای استفاده کنیم . با وجود اینکه که این پردازنده مصرف انرژی بالایی دارد اما می توانید کارهای سنگینی را در مدت زمان کوتاهی با آن انجام دهید.
شما می توانید قطعاتی را انتخاب کنید که به طور اختصاصی برای مصرف کمتر طراحی و ساخته شده اند.برای مثال استفاده از پردازنده های AMD Athlon EE به همراه مادربردهایی که تنظیم کننده های ولتاژ ورودی، قطعات کم مصرف و حافظه های بهینه ساز انرژی دارند می تواند گزینه های خوبی باشند. این روزها بسیاری از سازندگان قطعات به موضوع انرژی و صرفه جویی در آن توجه بسیاری می کنند و بیشتر سعی بر این دارند که در کنار کارایی بالا , صرفه جویی در مصرف انرژی را انجام دهند. این موضوع تا چند وقت پیش موضوع مهمی نبود و فقط مهم بود که یکبش قطعه چه مقدار انرژی برای انجام کار خود نیاز دارد. اما اکنون شرکت های سازنده به این فکر هستند که یک قطعه باید انرژی کمتری نسبت به میزان مورد نیاز مصرف کند تا جزو محصولات سبز به شمار رود.
به هر حال این امر بسیار مهم است که طوری از سیستم خود استفاده کنید که بیشترین میزان صرفه جویی در انرژی را داشته باشید. این به این معنی است که تمامی ساز و کارهای ممکن برای صرفه جویی را به کار بیندازیم و چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری صرفه جویی در مصرف انرژی را انجام دهیم. بهتر است که از اجزاء کامپیوتری در حد تعیین شده توسط شرکت سازنده استفاده کنیم. برای مثال اگر یک پردازنده کم مصرف خریداری کنیم اما آنرا اورکلاک کنیم تمامی تلاشهایی که برای صرفه جویی در مصرف انرژی کرده ایم بیهوده خواهد بود و این قطعه انرژی بالایی را مصرف خواهد کرد. مهم نیست که شما از چه نوع پردازنده ایی برای اورکلاکینگ استفاده می کنید. حتی اگر از پربازده ترین پردازنده ها مثل پردازنده Intel Core۲ Duo E۸۴۰۰ استفاده کنید باز هم در حال اورکلاک کردن انرژی زیادی توسط پردازنده مصرف می شود. این مساله به این دلیل اتفاق می افتد که انرژی زیادی به صورت خطی برای بالا بردن سرعت پردازنده مصرف می شود. ضمنا بالا رفتن ولتاژ در قطعه نیز از دیگر دلایلی است که بهره وری را کاهش می دهد. در کل قرار دادن بار کاری بیشتر از حد معمول بر روی یک قطعه کاملا متضاد با موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی توان مصرفی است.
یکی از راههای ساده برای صرفه جویی در مصرف انرژی این است که پس از استفاده از لوازم جانبی کامپیوتر مثل حافظه خارجی و پرینتر و اسکنر , آنها را خاموش کنیم. حتی زمانی که از خود سیستم هم استفاده نمی کنیم بهتر است آن را خاموش کنیم. البته به جز در مواردی که در حال دانلود کردن و یا انجام عملیات پشتیبانی توسط آن سیستم هستیم. پرینترها و به خصوص مدل های لیزری و چند کاره ی آنها به نوعی پرمصرف ترین لوازم جانبی به شمار می روند. پس در میزان استفاده از آن ها و مدت زمانی که آن ها را روشن می گذارید دقت زیادی داشته باشید. صفحه نمایش های بزرگ و به خصوص مدل های CRT قدیمی مصرف برق بالایی دارند. پس سعی کنید تا حد امکان از این مدل صفخه نمایش ها استفاده نکنید. اگر دو یا چند صفحه نمایش روشن دارید مطمئن شوید که حتما تمامی آنها در حال کار هستند و اگر یکی از آنها بدون استفاده روشن است حتما آنرا خاموش کنید. و در نهایت تا جایی که می توانید تمامی کارهای خود را روی یک صفحه نمایش انجام دهید.
انتخاب قطعات درست در ساخت یک ماشین کم مصرف امر بسیار مهمی ست. اگر شما به جای یک پردازنده ی جدید Core۲ Duo از یک پردازنده ی قدیمی پنتیوم D استفاده کنید در هر دو حالت شما یک پردازنده ی دو هسته ایی در اختیار خواهید داشت. با استفاده از پردازنده پنتیوم D حتی فرکانس کلاک بالاتری نیز خواهید داشت. نسل قدیمی پنتیوم بر پایه ی تکنولوژی NetBurst طراحی شده است که به همین دلیل این پردازنده ها سرعت کمتری نسبت به پردازنده های خانواده ی Core۲ دارند. این امر شامل حال پردازنده Dual Core نیز می شود که به نوعی از معماری های پیشرفته تر این تکنولوژی استفاده می کنند. با وجود کارایی کمتری که پردازنده پنتیوم D نسبت به Core۲ دارد اما با این حال مصرف توان پنتیوم D در مجموع بیشتر است. در همین نمونه کاملا مشخص می شود که انتخاب تکنولوژی مناسب امر بسیار مهمی ست و اهمیت زیادی دارد. وقتی که صحبت از بهینه سازی توان مصرفی به میان می آید پردازنده های Core۲ Duo یکی از بهترین گزینه ها به شمار می روند. با وجود اینکه پردازنده های دیگری نیز وجود دارند که کم مصرف تر از نمونه ی ذکر شده هستند اما در مجموع پردازنده های Core۲ Duo راندمان و کارایی بیشتری را نسبت به انرژی که مصرف می کنند دارا می باشند
منبع : رایانمهر


همچنین مشاهده کنید