شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پرواز دوباره میکائیل لاندرو


پرواز دوباره میکائیل لاندرو
پس از فصل بد گذشته، میکائیل لاندرو به شرایط آرمانی رسیده و در ۶ دیدار آغازین فصل ۲۰۰۹ - ۲۰۰۸ با درخشش در درون دروازه پاری سن ژرمن، نام خود را به عنوان یکی از عوامل اساسی موفقیت پاریسی ها به ثبت رسانده است، در این رهگذر لاندرو با اشاره به سابقه و روحیه خود، دست اندرکاران پاری سن ژرمن و تماشاگران بسیار متعصب این تیم را که نسبت به آینده او تردید داشتند به چالش کشیده است.
● به یاد دوران باشکوه نانت
مسلط و دوباره به عنوان یک بازیکن سرنوشت ساز در دروازه پاری سن ژرمن، میکائیل لاندرو از عملکرد ضعیف و نزول خود در فصل گذشته به خوبی درس گرفته تا جایی که در کسب نتایج خوب آغاز فصل تیم پایتخت، نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. عملکرد لاندرو باعث شد تا انتقاد نه از سوی دیگران بلکه به داخل تیمش و به تبع آن حرف و حدیث ها مبنی بر حضور یک دروازه بان دیگر را خنثی کند. گفتنی است پاری سن ژرمن در حال حاضر، پس از گذشت ۶ دیدار پس از لیون و همراه با موناکو بهترین خط دفاع را در اختیار دارد که جدا از ارتقا سطح کیفی دفاع عمومی تیم نمی توان نسبت به حضور موفق لاندرو که سال های عضویت او در نانت (۲۰۰۶- ۱۹۹۶) را در خاطره ها زنده می کند، نادیده گرفت.
● تردید نسبت به توانایی های لاندرو
پیش از آغاز فصل و هنگامی که پاری سن ژرمن در راستای تقویت خود در جست وجوی نام های بزرگ بود، رئیس باشگاه چارلز ویل نوو، عبارتی را بر زبان آورد که باعث ناامیدی لاندرو شد. او گفت:«پاریس شایسته داشتن یک دروازه بان بزرگ است.» حرف های رئیس باشگاه که باانگیزه و جاه طلبی بیرون کشیدن پاری سن ژرمن به بالای جدول بر مسند ریاست نشسته بود، به عنوان نشانه ای از بی اعتمادی به لاندرو و نقطه پایانی بر حضور او در پاریس قلمداد شد. از سوی دیگر لاندرو که فصل گذشته در تیم ملی فرانسه نیز عملکرد خوبی نداشت، با حرف های نیش دار دیگری از کارشناسان و منتقدین روبرو بود. گفتنی است در سپتامبر ۲۰۰۷ و در جریان دیدار تیم های ملی فرانسه و اسکاتلند برای راهیابی به یورو ۲۰۰۸ که در پارک دوپرنس برگزار می شد ضربه راه دور مک فالن به گونه ای باورنکردنی وارد دروازه لاندرو شد تا دوران دشوار او در سطح باشگاهی و ملی به اوج خود برسد.
● خط خوردن از تیم ملی
با خطای وحشتناک دست که در محوطه ۱۸ قدم انجام داد برگی تازه در پرونده سیاه لاندرو در لوشامپیونه اضافه شد. به دنبال آن در دیدار تدارکاتی تیم ملی فرانسه مقابل مراکش در نوامبر ۲۰۰۷ ، ناامیدی و تردید طرفداران پاری سن ژرمن نسبت به دروازه خود افزایش یافت و هنگامی که در یورو ۲۰۰۸ ریموند دومنش بر روی نام او خط کشید و استیو مانداندا دروازه بان ۲۳ ساله مارسی را پس از تنها یک فصل بازی در لوشامپیونه برگزید، این باور تقویت شد که روزگار خوش لاندرو رو به پایان است. او می گوید:« من کسی نیستم که زود از میدان به در روم. ۱۳ سال به عنوان یک حرفه ای با بسیاری از زیر و بم ها آشنا هستم و عملکرد خوبی بر جا نهاده ام. این حرف و حدیث ها به طور عمیق بر من اثر گذاشته اما عمر فوتبال من ادامه دارد. اگر عملکرد خوب لاندرو را در لیگ فرانسه نوعی جبران مافات در پاری سن ژرمن بدانیم به نظر می رسد بازگشت دوباره او به تیم ملی کار چندان راحتی نباشد چرا که جدا از مانداندا که در حال حاضر دروازه بان اول است، حضور جوانانی مانند لوریس(دروازه بان لیون) خبر از ظهور نسل تازه ای می دهد.
● خود را می شناسم
در آغاز فصل و به دنبال حرف های رئیس پاری سن ژرمن و بدبینی و تردید نسبت به عملکرد لاندرو از نام هایی چون گریگوری کوپه (دروازه بان سابق لیون که اینک عضو آتلتیکو مادرید است) و چارلز ایتانجی (ذخیره رینا در لیورپول) برای جانشینی او سخن در میان بود. در چنین حال و هوایی بود که لاندرو فصل را آغاز کرد به این امید که بتواند پاسخ مناسبی برای گوشه و کنایه ها پیدا کند. اینک با گذشت ۶ روز از فصل تازه، ویل نوو مرد همه کاره پاریسی ها، به نظر می رسد از حرفش برگشته باشد به خصوص که پس از پیروزی ۲ بر یک در جام یوفا، به ستایش از دروازه بان خود گشوده است.
او می گوید:«امیدواری لاندرو برای بازگشت دوباره به تیم ملی در حال باروری است...» پس از گذشت ۲ سال اینک در آغاز سومین فصل حضورش در پایتخت، میکائیل لاندرو آب دیده و ضدضربه شده است. کار با ۳ رئیس (کایزاک، طاهر و ویل نوو) و ۲ مربی (لاکومب و پل لوگوئن) از یک سو و ساختن و کنار آمدن با ناراحت ترین تماشاگران لیگ از طرف دیگر کار ساده ای نبود که لاندرو از پس آن برآمده است. او قبل از آغاز فصل گفته بود:«از زمانی که در پاری سن ژرمن هستم حرف های زیادی شنیده و مطالب زیادی خوانده ام. امروز کاری به گذشته ندارم اما با حرف و حدیث ها زندگی می کنم.» و امروز لاندرو با اعتماد به نفس از خود سخن می گوید:«هر چه می خواهند بگویند.
اصلاً مهم نیست. من می دانم چه کسی هستم و از سطح و توانایی فوتبالم آگاهی دارم . نیازی ندارم آن را برای کسی ثابت کنم.» بدون تردید این پیام به گوش مدیران و تماشاگران هر ۲ تیم رسیده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید