چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


آسیب شناسی مدهای ناهنجار


آسیب شناسی مدهای ناهنجار
● تنوع طلبی ونوگرایی:
جوانی ، فصل تازه ای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پر شور و رنگارنگ است که غرایز طبیعی در شکل دهی آن ، نقش اصلی را بر عهده دارد . استقلال طلبی ، تنوع دوستی ، هیجان خواهی ، میل به نقد گذشته و نوگرایی از جمله ویژگی های دوران جوانی است که به شدت رفتارهای جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد . تمایل به امروزی شدن و نوگرایی به درجات مختلف در هر نوجوان وجود دارد و گواه نیاز وی به شکستن قالب های موجود ، فاصله گرفتن از هنجارهای پیشین و رسیدن به هویتی متمایز از کسانی که پیش از او بوده اند و همچنین گرایش به فاصله گرفتن از والدین است . این نیاز ، زمانی که نمود بیرونی به خود می گیرد و در رفتار جوان منعکس می شود ، به صورت مدگرایی ظاهر می گردد .
● همانندسازی:
همانندسازی به فرایندی اطلاق می شود که فرد ، طی آن نگرش ها و الگوهای رفتاری شخص دیگری را برای خود سرمشق قرارمی دهد وبا تقلید از نگرش ها وویژگی رفتاری وی احساس می کند که مقداری ازقدرت وکفایت او را نیز به دست آورده است. منبع اصلی همانندسازی در دوران کودکی والدین هستند ؛ زیرا کودک ، اولین و بیشترین برخورد را در زندگی با والدین خود دارد ؛ اما در دوران نوجوانی که فرد از والدینش فاصله می گیرد ، الگوهایی را که خود را با آنها شبیه کرده است ، از دست می دهد و در درون او خلائی به وجود می آید . چنین خلائی می باید از طریق یافتن الگوهای دیگر ، یعنی از طریق همانندسازی های جدید با دیگری ، پر شود . به اعتقاد روان شناسان ، همین خلاء و احساس ناامنی ناشی از آن باعث می شود که نوجوان در مسیر خود به راه حل هایی متوسل شود که این راه حل ها از طریق همانندسازی با شخصیت هایی است که الگوی نوجوان قرار می گیرند . این شخصیت ها ممکن است چهره های محبوب و معروف یا گروه خاصی (مانند هیپی ها) باشند و جوان خود را از نظر ظاهری شبیه آنها ساخته ، در شیوه لباس پوشیدن و طرز رفتار با آنان همانندسازی کند ؛ به محض این که یک هنرمند یا ورزشکار لباسی را بپوشد و در صحنه ای ظاهر شود ، جوانان با وی همانندسازی نموده ، سعی می کنند به عنوان مد ، آن را در جامعه طرح کنند .
● رقابت وچشم وهم چشمی با دیگران:
انگیزه رقابت وچشم و هم چشمی با دیگران از دیگر عوامل پیروی از مد در بین جوانان و نوجوانان محسوب می شود . این انگیزه ، در همه افراد وجود دارد و به گونه های مختلف بروز می کند . رقابت اگر در زمینه های مثبت جهت داده شود ، باعث پیشرفت و رشد و تکامل معنوی فردی می شود ؛ اما اگر جهت گیری آن به سوی امور مادی و مدپرستی باشد و فرد سعی کند از لحاظ ظاهری (پوشش و آرایش) از دیگران عقب نماند ، سرانجام خوبی نخواهد داشت .
● تاثیر همسالان ودوستان:
یکی از عوامل پیروی از مد در بین جوانان و نوجوانان ، ترس و نگرانی از سرزنش ها از سوی دوستان است . در واقع تحقیر و تمسخر ، پوزخند زدن و متلک گفتن اطرافیان و ترس از آن باعث می شود که جوانان و نوجوانان از مدهای رایج پیروی کنند . از این گذشته تمایل شدید به همسان سازی با گروه های هم سال و الگوپذیری از دوستان در مدگرایی جوانان نقش اساسی دارد .
● تشخص طلبی :
برتری جویی وتشخص طلبی ازدیگرعوامل پیدایش مد دربین جوانان است. جوانان و نوجوانانی که خود را برترازدیگران و مربوط به قشرمرفه جامعه می دانند، سعی می کنند این برتری را درپوشش ، آرایش وحتی گویش خود نشان دهند ومدهای جدید را بکارببرند.
● نقش تولیدکنندگان دراشاعه مد:
شرکت های تولیدی از طریق روان سنجی و شناخت روحیات افراد جامعه و با توجه به همین روحیه نوگرایی و میل به امروزی شدن در جوانان ، هر روز یک شلوار ، پیراهن ، کفش ، کلاه ، عینک ، ساعت ، گوشی تلفن و ... را عرضه می کنند واندک تغییری ازجانب آنها ، یک مد جدید می شود. حتی گاهی برای آنکه کالای تولیدی شان زودتر درجامعه مد می شود ، ازیک فرد مشهور (مثل یک هنرمند یا ورزشکار)، با اعطای مبلغ زیادی پول، می خواهند که برای یک بارهم که شده ، ازآن کالای جدید استفاده کند ودرفیلم یا صحنه تلویزیون، ظاهرشود. یکی از دلایل عمده ای که تولیدکنندگان و طراحان خارجی توانسته اند در سطح جهانی جایی برای خود باز کنند و مدآفرینی داشته باشند ، آشنایی آنها با مبانی روان شناختی «تاثیرگذاری» و بکارگیری روش ها و اصول فنی مناسب در کار است ، در حالی که تولیدکنندگان داخلی و محدود ، معمولا به الگوبرداری و تقلید از آنها پرداخته و به نوعی مدهای غربی را در جامعه ترویج می کنند .
● رسانه ها وترویج مد:
پیشرفت فناوری وبه وجود آمدن پدیده هایی مثل ماهواره واینترنت تاثیربسیار زیادی درزندگی مردم داشته است . هرچند توسعه فناوری ارتباطی افزایش رفاه عمومی را در پی داشته ، ولی متاسفانه سوء استفاده عده ای سودجو ، تبدیل به معضلی شده که امروزه شاهد آن هستیم . جوانان ساعت ها پای اینترنت و ماهواره می نشینند تا جدیدترین مدل ها را بیابند و خود را شبیه فلان خوانند یا هنرپیشه مورد علاقه شان نمایند . رسانه های گروهی به کمک تبلیغات و مدهای جدید نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد می کنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزش های جامعه ما هیچ تناسبی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می شود . تولیدکنندگان به سرعت از طریق رسانه ها نیازهای کاذبی را جایگزین نیازهای اساسی افراد می کنند. شبکه های تلویزیونی ، نشریات وپایگاه های فعال اینترنتی، انواع مدهای جدید را تبلیغ می کنند واز این طریق زمینه را برای گرایش جوانان و نوجوانان به سوی مدهای جدید مهیا می سازند .
● کارکرد مد:
با توجه به اینکه بیشتر مدهای رایج در بین جوانان و نوجوانان برگرفته از الگوهای بیگانه و غیرخودی است ، می توان گفت که مدگرایی به معنای جدید آن ، نوعی از خودبیگانگی و تقلید از فرهنگ غربی را القا می کند ، تا آنجا که الان برخی از جوانان از نوک پا تا فرق سرشان غربی است و یا حتی از کلمه و یا جملاتی بر روی لباس ، ماشین یا در ورودی مغازه شان نوشته شده که کمتر ارتباطی با زندگی شخصی یا آرمان ها و علایق فردی آنها دارد و حتی گاه معنای آن را نیز به درستی نمی دانند و شاید اگر بدانند ، موجب شگفتی ، خنده یا ناراحتی شان بشود . این چیزی است که از مدگرایی یا مدپرستی جوانان امروز ما به چشم می آید . چیزی که شاید بتوان گفت تا حد زیادی ناشی از تقلید کورکورانه و غفلت از خویش است . چرا که کلمات و عبارات فوق شعارهای آخرین مدهای شخصیتی بوده که غرب به جوانان تقدیم نموده ، در حالی که جوان امروز ما نگاه خاص خودش ، شخصیت و حتی مشکلات خودش را دارد . تقلید هر روزه از آخرین مدهای رایج در جهان غرب به معنای از خودبیگانگی ، بحران هویت ، تزلزل شخصیت وابستگی اقتصادی ، احساس حقارت و از همه دردناک تر این است که بسیاری از رفتارها و هنجارهایی که امروزه به عنوان مد در جامعه ما مطرح بوده و از سوی عده ای تبلیغ می شود ، با اصول اخلاقی و ارزش های فرهنگی جامعه ما هیچ تناسبی ندارد . مدهایی که به اتلاف انرژی و وقت و قابلیت های فکری و سرمایه های مادی جوانان و خانواده می انجامد و شاید بتوان گفت که هیچ سهم و نقشی در نو شدن و امروزی شدن جوان و جامعه ندارد .
جامعه شناسان مد را یک پدیده اجتماعی می دانند که افراد را با یکدیگر همرنگ می کند . بسیاری از جوانان مد را عامل تعیین کننده ای در جهت مشخص شدن طبقه اجتماعی خود می دانند ، اما موضوعی که حائز اهمیت است ، تقلید از افراد و مدهایی است که هیچ گونه نسبتی با فرهنگ جامعه آن ندارد . این مسئله ای است که امروزه جوانان ما دچار آن هستند . تقلید نابجایی که می تواند اثرات منفی برای ارزش های اجتماعی داشته باشد و تقلید کورکورانه تا حد زیادی افراد را مجبور به هدر دادن وقت و پرداخت هزینه های زیاد می کند و در نتیجه آنها را از فعالیت های مثبت باز می دارد . متاسفانه هر وقت صحبت از مد و مدگرایی می شود ، اکثرا برداشت های نامناسب از آن دارند و آن را تخریب می کنند . در صورتی که پیروی از مد همیشه بد نیست و می تواند جوانان را از لحاظ روحی ارضاء کند وحتی در پیشرفت جامعه نیز مفید واقع گردد . مد مناسب می تواند بخشی از فرهنگ جامعه شود ، چرا که علاقه به مد درمیان جوانان به صورت عادت درآمده و بتدریج نمادی زیبا از فرهنگ جامعه به وجود می آورد . تقلید از مد همیشه اثرات منفی ندارد، بلکه می تواند نتایج مثبتی هم داشته باشد . شادی، نشاط ونوگرایی، شکوفایی خلاقیت ونوآوری ، زندگی انسان ها را از یکنواختی خارج می کند واحساس تازه شدن به آنها می دهد .
● مدهای پوششی:
ازآنجا که مدگرایی عمدتا درپوشش و لباس جوانان و نوجوانان نمود عینی پیدا می کند ، به اجمال این موضوع را بررسی می نماییم . لباس به مثابه یک پرچم ، هویتی برای انسان است . همان طور که پرچم یک کشورهویت وسعت ، قدرت و حتی شخصیت یک کشوررا نمایان می کند ، لباس نیز شخصیت انسان را نشان می دهد . در خصوص پوشش و مد می توان گفت :
لباس پاسخگوی حداقل سه نیازانسان می باشد ؛ وی را ازسرما و گرما محفوظ می دارد ، در جهت حفظ عفت و حیا به او کمک می کند و در نهایت ، به فرد آراستگی و وقارمی بخشد. درهرجامعه ای نوع و کیفیت لباس زنان ومردان، علاوه بر آنکه تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی آن جامعه است ، تابع جهان بینی و ارزش های حاکم بر فرهنگ آن جامعه نیز هست . طرز تفکر و جهان بینی فرد در انتخاب لباس بسیارموثراست .انسان توسط لباس به خود آراستگی و زیبایی می بخشد . خودآرایی و زینت کردن نه تنها آثار مثبت روحی و روانی در دیگران داشته و موجب آرامش روحی می شود ، بلکه اثرات روانی مثبتی نیز در خود دارد . لذا علاوه بر آنکه نحوه لباس پوشیدن معرف شخصیت فرد می باشد ، بر تحول و شکل گیری شخصیتی وی نیز تاثیرگذاراست.
بعضی ازموارد ارتباط بین نحوه پوشش وشخصیت انسان بدین شرح می باشد:
پوشیدن لباس آراسته و پرهیزازهرنوع آشفتگی وپریشانی . نشانه ای از وجود نظام فکری و ذوق سلیم در انسان است . لذا می توان گفت که آشفتگی برونی ، حکایت از آشفتگی درونی می کند . زیرا انسان اگر دارای شخصیت طبیعی و سالم باشد . از آشفتگی وبه هم ریختگی گریزان است ونظم وترتیب وتمیزی را برژولیدگی و پریشانی ترجیح می دهد . پرهیزاز خودآرایی وپذیرفتن آشفتگی و ژولیدگی در لباس ، به جهت تعارضی که با خواسته های فطری انسان دارد ، اثرات بدی در زمینه روانی بر انسان می گذارد . به طوری که به تدریج سبب بروز افسردگی روحی و انهدام ذوق سلیم در انسان ومنجر به اعتدال روانی می شود، تا آنجا که علایق انسان را به زندگی ومواهب موجود در آن ازحد اعتدال کاهش می دهد واورا به شخصی منزوی و گوشه گیر تبدیل می کند. آراستگی ظاهری ، اگر با خودآرایی درونی همراه شود ، تنها رمز موفقیت انسان در جلب محبت و راه یافتن در دل ها می باشد ، درحقیقت بدون برخورداری از شرایط ایده آل باطنی، انتظارمحبوبیت پیدا کردن تنها به خاطرظاهری مدرن، انتظاری نابجا خواهد بود. کیفیت وچگونگی لباس هم ازنظررنگ، مدل وهم ازنظرآراستگی وتمیزی نشانه نوع شخصیت انسان است وچه بسا افرادی که با پوشیدن نوع خاصی ازلباس ها، دچارمسخ شخصیتی شده وبه کلی رفتارواعمالشان تغییریابد. . فقط کافی است هنگام عبور از خیابان ها به ویترین مغازه ها با دقت بیشتری نگاه کنید ؛ متوجه خواهید شد که اکثرمدل های لباس مغازه ها مشابه هم هستند ؛ مدل هایی که مدتی مورد توجه جوانان قرار می گیرند و بعد از زمان کوتاهی جای خود را به مدل های تازه می دهند . بیشتر جوانان به سراغ لباس هایی می روند که مد روز است .
کثرت هدفمند این لباس ها در مراکز تجاری باعث رغبت بیشترجوانان به سمت لباس های مد روز می شوند . مد و سلیقه انسان ها برای انتخاب لباس هیچ گاه با مصوبه بوجود نمی آید ، اما می توان با اجرای قانون ساماندهی مد و لباس و عرضه و نمایش طرح های اسلامی - ایرانی به مردم نشان داد که چنین طرح هایی منافاتی با مد ندارد . حتی می توان چنین طرح هایی را به مد تبدیل کرد . بسیاری از مردم کشورمان نمی دانند لباس هایی با طرح های اسلامی - ایرانی (مثل چادر ملی که چندی پیش ارائه شد) وجود دارد .
● اسلام، مدگرایی وامروزی شدن :
اسلام ، امروزی شدن و نوگرایی در سبک و شیوه لباس پوشیدن را ضمن رعایت پوشش شرعی و پرهیز از افراط و اسراف قبول دارد . آنچه اسلام با آن مخالف است ، پشت پا زدن به ارزش ها ، رعایت نکردن عفت و اخلاق اسلامی و همانندسازی با بیگانگان است . همچنین اگر پدیده های انحرافی در قالب مد به جوانان ارائه شود و میل فطری نوگرایی و نیاز به امروزی شدن به انحرافات سوق یابد ، اسلام با آن مخالف است . اسلام با نوگرایی که همسو با ارزش ها بوده و اصول و مبانی اعتقادی را محفوظ بدارد هیچ گاه مخالف نیست . در ادامه برخی از ویژگی های لباس را که با شخصیت انسان مرتبط است در روایات اسلامی یادآور می شویم : لباس زیبا ، باعث تقرب به خداست ؛ امام صادق (ع) فرمود : «خود را با لباس زیبا کنید زیرا خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد .» (وسایل الشیعه ، ج۳) وقتی انسان احساس کند خدا او را دوست دارد تاثیر مثبتی بر شخصیت او می گذارد . یکی از عوامل نشاط و شادابی روانی ، پوشیدن لباس تمیز است ؛ حضرت علی (ع) فرمود : «لباس تمیز ، غم و ناراحتی را برطرف می کند و برای نماز یک نوع پاکیزگی است .» (همان) لباس تمیز باعث ذلت و خواری دشمنان می شود و انسان را در مقابل آنان سربلند نگاه می دارد ؛ همان طور که امام صادق (ع) فرمود : «لباس پاکیزه دشمن را ذلیل می نماید .» (همان) لباس مناسب ، انسان را در میان مردم عزیز می دارد ؛ حضرت علی (ع) فرمود :
«به راستی نیکوترین لباس آن لباسی است که تو را با مردم همسان سازد و موجب آسایش تو در میان مردان شود و زبان های آنان را از بدگویی تو باز دارد .» (غررالحکم) لباس انسان ، باید معرف جنس او نیز باشد . برای همین باید بین لباس مردان و لباس زنان تفاوت وجود داشته باشد و هر کدام لباس مخصوص خود را بپوشند . پیامبر گرامی اسلام (ص) مردانی را که لباس زنان و زنانی را که لباس مردان را می پوشند ، از رحمت خدا به دور می خواند . لباس نباید غیر متعارف و به اصطلاح لباس شهرت باشد . گاهی انسان بر اساس خودخواهی و تکبر لباسی را انتخاب می کند که نظیرش در هیچ کس نبوده باشد .
امام صادق (ع) فرمود : «برای انسان از نشانه های خفت و خواری همین بس که لباسی بپوشد که به آن مشهور شود .» (بحار الانوار ، ج۷۸) لباس شهرت ، نشانه شخصیت خودخواه و متکبر است . از سیره و زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) و سایر پیشوایان دینی چنین استنباط می شود که آنها با تجمل پرستی سخت مخالف بودند و از آنچه نشانه خودخواهی و تکبر داشت ، بر حذر بودند . استفاده از رنگ های شاد در لباس ، اثرات غیر مستقیمی در افزایش حرکت و فعالیت و پیشرفت کار افراد دارد و در سلامت روانی و شخصیتی افراد موثر خواهد بود . انسانی که از رنگ های روشن و شاد در لباس استفاده می کند ، از آرامش روانی بیشتر برخوردار است . پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود : «لباس سفید رنگ بپوشید که سبب آرامش و پاکیزگی شماست .» (همان)
● جمع بندی
مد چیزی فراتراز ارضای حس زیبا دوستی انسان است. وقتی خالق خود زیبا باشد ، مخلوق هم زیباست وهم دوستدارزیبایی . اما زیبایی را نباید در مدهای نامتعارف ، مضحک و جلف جستجو کنیم . زیبایی یعنی رهایی ازهرآنچه رنگ دگرگون به خود گرفته است وپیراستگی ازآنچه به جهل برما تحمیل کردند . به یاد داشته باشیم زیبایی به معنای ساختن صورتکی نقاشی شده از رنگ های عجیب و غریب برای سردرگم ساختن اندیشه های پریشان و بی برنامه ای که از تنهایی به ستوه آمده اند و از بیکاری به جان ، نیست . زیبایی صورت های گریم شده آغشته به انواع رایحه هایی که هوش از دل نیازمند به غریزه می رباید و آرامش وی را به غوغایی نافرجام تبدیل می کند ، نمی باشد . صورت هایی که جواز گرفتار آمدن در دام های بلای پنهان شده توسط دیگران است . از آنجا که تمام امیال و هیجانات در جوانان شدیدتر و پر رنگ تر از دیگر گروه های سنی است ، اگر جامعه نتواند به جوانان خود مسیرهای درست ابراز وجود و شیوه های درست تخلیه هیجانات را ارائه کند طبیعی است که او سردرگم و بی هدف ، در فضایی سرد و تهی از هر گونه تنوع و شادی و تفریح به حال خود رها شده و تبدیل به هدفی مطمئن برای صاحبان سرمایه در بازارهای جهانی می شود تا از طریق او رشد اقتصادی خود را تضمین کند . هنگامی که در یک لیوان خالی آب نریزیم ، دیگران آن را مطابق با سلیقه خود پر خواهند کرد .
● فرهنگ خودی، اصلی ترین ضابطه مدگرایی وامروزی شدن :
فرهنگ وارزش های اجتماعی ازاساسی ترین عناصر یک نظام اجتماعی هستند که پایه ارزیابی ما را از پدیده های اطرافمان تشکیل می دهند و در واقع رفتار ما را نسبت به آنها تنظیم می کنند . لذا درپذیرش یا عدم پذیرش الگوها و مدهایی که در جامعه رواج می یابند ، ابتدا باید رابطه آنها را با نظام ارزشی حاکم برجامعه واصول ومبانی مورد قبول آن مردم، مورد ارزیابی قرار داد و میزان همگرایی یا واگرایی آنها را از یکدیگرسنجید . به عنوان نمونه مدهای لباس اگر در عین به روز بودن و جذابیت داشتن ، برگرفته از فرهنگ ملی و مذهبی باشد ، نشانه خلاقیت و نوآوری جوانان ما بوده ، هویت آنان را به نمایش می گذارند . بنابراین باید تدابیری سنجیده شود تا مدها و مدل ها هم نیاز به تنوع طلبی و نوجویی و میل به امروزی شدن جوانان را تامین کنند و هم جوانان ما از پیامدهای منفی مدگرایی در امان بمانند . در نتیجه اگر بتوانیم مدهای ملی را طرح و اشاعه دهیم ، دیگر جوانان به سمت الگوهای نامناسب غربی نمی روند . توسعه امکانات تفریحی و آموزشی ، پرهیز از تهاجم به شخصیت جوانان ، تولید مد بومی و ایجاد انجمن ها و سازمان های اجتماعی و سیاسی متناسب با شرایط و نیازهای نسل جوان می تواند راهگشای این مسئله اجتماعی باشد . برای ایجاد هماهنگی لازم نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب هستیم . در این میان رسانه های جمعی همچون نشریات ، صدا و سیما و اینترنت بیشترین نقش را خواهند داشت .
به این صورت که با ایجاد بستری برای سخن گفتن آنهایی که تنوع طلب هستند ، از نظریات ، اعتقادات و احساسات درونی آنها بیشتر آگاه می شویم و سپس با کمک جامعه شناسان و روان شناسان خبره به بررسی این مسائل بپردازند و از نتیجه این بررسی ها به ساخت برنامه هایی روی آورند که اولا به شناخت از مد و طرح ها با زمینه اجتماعی پرداخته شود و بعد به تحلیل و بیان نقاط ضعف این طرح ها اشاره گردد و در مرحله بعد با ذکر موقعیت اجتماعی ، مذهبی و فرهنگی مردم کشورمان با کمک طراحان مد که شناخت مناسبی از سلایق ایرانی دارند ، به ارائه طرح های مناسب جایگزین پرداخت .
گفتیم که نوگرایی و نوآوری در پوشش و امثال آن فی نفسه مذموم نیست ، ولی تقلید از یک طرح بدون در نظر گرفتن مولفه های مذهبی و ملی جامعه باعث بروز مشکلاتی می شود . پس برای پیروی از یک مد نیازمند آگاهی از هدف هستیم . معمولا مدهای تقلیدی با اهدافی غیر اهداف اصلی تولید کننده عرضه می گردد که این خود جای بحث جداگانه ای دارد . اما خود مد یک ایده خوب و جذاب است که باید آن را شناخت و بر اساس اصول اجتماعی هر جامعه ای از آن استفاده نمود .
● حرف آخر:
همه ما به خوبی می دانیم که پیروی ازالگوها ومدهای غربی و پوشیدن لباس هایی با آرم های خارجی ویا تقلید ازمدل موی سر فلان فوتبالیست نمی تواند به ما شخصیت اعطا کند وموجب پیشرفت ما گردد. عوامل اصلی موفقیت درتمامی زمینه ها ، ایمان، خودباوری وپایبندی به اصول اعتقادی وارزش های اخلاقی است. تا زمانی که علم ودانش دروجود ما شکوفا نگردیده و زیرساخت های شخصیت ما مبتنی بر الگوهای مذهبی و ملی شکل نگیرد ، آرایش ظاهروتقلید ازمدها والگوهای دیگران ، جز بحران هویت و دور شدن از اصالت فرهنگی خویشتن ، نتیجه ای در پی نخواهد داشت . میل به امروزی شدن و مدگرایی ناخواسته ما را به پیروی از الگوهای بیگانه می کشاند . از طرفی غرور و احراز هویت نیز به دوران جوانی اختصاص دارد . چه خوب است غرور ملی و غیرت دینی را در خویش تقویت کرده و میل به امروزی شدن و مدگرایی را با الهام از آموزه های تمدن اصیل ایرانی و اسلامی خویش و متناسب با هویت فرهنگی خود به فعلیت برسانیم . شاید اگر جوانان با فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی بیشتر آشنا شوند و به هویت خود پی ببرند ، پوششی معقول و مطابق با فرهنگ خود را انتخاب کنند که برای ایجاد چنین فضایی احتیاج به فرهنگ سازی داریم . در مورد ارائه الگوهای داخلی باید این نکته را در نظر داشت که جوان تنوع طلب است. درنتیجه بهترین راهکار، ایجاد بستر فرهنگی مناسب و خلق الگوهای شایسته برای جوانان می باشد .
منابع در دفتر روزنامه موجود است.
علی ترکاشوند
رئیس مرکزدانشگاهی علمی وکاربردی بعثت۲
yahoo.com؛Alirezatorka
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید