پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

«سوپر ۱-۶-۳» امیر قلعه نویی


«سوپر ۱-۶-۳» امیر قلعه نویی
امیر قلعه نویی دوباره در حال بازگرداندن شیوه «۱-۶-۳» به دربی است که چند سالی بود دیگر در دربی ها شاهدش نبودیم. این ۱-۶-۳ قلعه نویی اما با ۱-۶-۳ دوران پروین و پورحیدری تفاوت های زیادی دارد.
امیر قلعه نویی روز بازی با راه آهن وقتی ۲-۵-۳ را ناکارآمد دید، ۱-۶-۳ را برگزید. ۱-۶-۳ امیر قلعه نویی با این هافبک ها شکل گرفت.
خسرو حیدری و هاشم بیک زاده در جناحین نقش پیستون ها را بازی می کردند. اکبری و کاظمی ۲ هافبک دفاعی مرکزی بودند و جباری و جان واریو هم نقش هافبک های آزاد. اتفاقاً خوبی این ۱-۶-۳ آگاهانه، دو برابر شدن قدرت حمله توپ در خط میانی است.
تا وقتی جباری تنها هافبک آزاد استقلال بود او را می زدند، پرس می کردند، مانع توپ رسیدن به او می شدند و تلاش می کردند تا او را «محو» کنند.
امروز اما فشار از روی دوش جباری برداشته می شود چون جان واریو هم کنار او هست و می تواند بار توجه به او را به سمت خود معطوف کند. الگوی ۱-۶-۳ استقلال را باید از ۲ منظر نگاه کنی. یک زاویه دید به ۴ هافبک استقلال بدون توجه به پیستون هاست و نگاه دوم با این نفرات.
همه با روش های آرایش سیستم هافبک ها آشنا هستند. ۲ روش مرسوم برای آرایش ۴ هافبک در ایران شناخته شده. روش اول روش آرایش خطی است که به «فلات» مشهور است. در این روش هر ۴ هافبک روی یک خط می ایستند. ۲ هافبک میانی در همه کار با هم شریک هستند و ۲ هافبک لب خط هم وظیفه زنجیره ای دارند یعنی باید به بازوی میانی خود وصل باشند. این یکی از ۲ زاویه دیدی است که به هافبک های میانی داریم. در این روش امیرآبادی، اکبری، کاظمی و بیک زاده(منیعی) ۴ هافبک اصلی استقلال هستند که از سوی ۳ دفاع پشتی حمایت می شوند. با این نگاه استقلال ۱-۲-۴-۳ به مصاف حریف می رود و جباری و جان واریو از خط میانی جدا می شوند اما به خط حمله نیز اضافه نمی گردند. آنها در این روش هافبک مهاجمان آزاد لقب می گیرند که وظیفه آنها حرکت در فضای بین خط میانی تا یک سوم دفاعی حریف است. در این صورت ۲ هافبک دفاعی از نیمه خودی دفاع می کنند و ۲ هافبک هجومی به نیمه حریف حمله ور می شوند. نقش پیستون ها در این شیوه تهاجمی است و آنها با اضافه شدن به او هافبک آزاد یک زنجیره ۴ نفری را پشت خط دفاع حریف به وجود می آورند. یعنی سیستم از ۱-۲-۴-۳ به ۱-۴-۲-۳ تبدیل می شود که اتفاقاً این سیستم هم بسیار متوازن است یعنی ۵ نفر در نیمه خودی دفاع می کنند و ۵ نفر در نیمه حریف حمله.
از آرایش فلات صحبت کردیم. آرایش دوم سیستم های ۴ هافبکه آرایش لوزی یا دیاموند است که در اینجا با آن کاری نداریم. آرایش سومی هم موجود است که کمتر دیده شده و در ایران کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این آرایش، آرایش «مربع» است که در آن ۴ هافبک مرکزی به شیوه ۲ تایی پشت هم می ایستند. ۲ هافبک دفاعی با وظیفه تخریبی بالا و ۲ هافبک تهاجمی با وظیفه تهاجمی مشخص. در این روش اثری و خبری از ۲ پیستون کناری نیست و به همین خاطر فضای کناره هافبک ها خالی می ماند. این روش اصلاً به درد تیمی که با ۳ مدافع بازی می کند نمی خورد چون جناحین کاملاً خالی می ماند. اتفاقاً این سیستم در چهار چهار دویی مورد استفاده قرار می گیرد که دفاع های کناری نقش بالا را برعهده بگیرند یعنی به خط میانی اضافه شوند.
۱-۶-۳ امیر قلعه نویی تلفیقی است از ۲-۴-۴ فلات و ۲-۴-۴ مربع. اگر ۴ هافبک میانی را در نظر بگیریم (کاظمی و اکبری در عقب و جباری و جان واریو در جلو) آن وقت امیر از سیستم ۴ هافبکه مربع استفاده کرده. اگر پیستون ها را در نظر بگیریم و جان واریو و جباری را یک خط جلو بفرستیم آن وقت امیر از آرایش ۴ هافبکه فلات بهره برده. یعنی قلعه نویی با ۶ هافبکه کردن تیم خود همزمان هم آرایش فلات را دارد که آرایش جذاب و مفیدی است و هم از آرایش مربع بهره برده. یعنی اینکه این ۲ سیستم که هر کدام ایراداتی دارند را در هم تلفیق کرده و از آن به خوبی بهره برده.
خوبی آرایش فلات این است که ۲ هافبک دفاعی خوب دارد که کار خط دفاع را راحت می کنند. بدی این سیستم این است که کسی را پشت مهاجمان ندارد تا از ریباندها یا فضاسازی ها مهاجم بهره مند شود.خوبی آرایش مربع این است که فشار روی خط دفاعی حریف را با ۲ هافبک اعمال می کند و این یعنی دو برابر شدن قدرت تهاجمی.بدی این سیستم خالی بودن کناره هاست. حالا این ۲ را در هم تلفیق کنید. هم ۲ هافبک تهاجمی به خط دفاع حریف فشار می آورد و هم ۲ هافبک کناری جناحین را تقویت می کند. قلعه نویی عجب معجونی را برای دربی آماده کرده.
تفاوت سیستم ۱-۶-۳ قلعه نویی با پورحیدری و پروین فقط یکی است. پروین و پورحیدری تیمشان را ۱-۱-۵-۳ وارد زمین می کردند و قلعه نویی از ۱-۲-۴-۳ استفاده می کند. این سیستم زهردار به نظر می رسد. چه در دفاع و چه در حمله. حالا فهمیدید چرا ۱-۶-۳ قلعه نویی را «سوپر ۱-۶-۳» لقب دادیم؟!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید