جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه تغییرات رفلکس سمپاتتیک پوستی در سندرم گیلن باره


مطالعه تغییرات رفلکس سمپاتتیک پوستی در سندرم گیلن باره
● زمینه و اهداف:
هدف از این ارزیابی علایم و نشانه های درگیری سیستم اوتونوم در مرحله حاد بیماری گیلن باره و رفلکس سمپاتتیک پوستی و نیز ارزش پروگنوستیک آن بود.
● روش بررسی:
چهل و سه بیمار مبتلا به گیلن باره که در مرحله حاد بیماری جهت مطالعه الکترودیاگنوستیک ارجاع شده بودند مورد بررسی و اختلالات اوتونوم با معاینه دقیق بالینی مشخص گردید. رفلکس سمپاتتیک پوستی به روش استاندارد برای کلیه بیماران انجام و ارزش پروگنوستیک تست با آزمونهای مناسب آماری ارزیابی شد.
● یافته ها:
درگیری سیستم اوتونوم شامل هیپوتانسیون اورتوستاتیک، اختلال تعریق، آریتمی قلبی، اختلالات حاد گوارشی و اختلالات ادراری در ۲۶ بیمار (%۶۰.۵) وجود داشت. در ۷ بیمار (%۱۶) موج SSR ثبت نشد. مقایسه میانگین زمان تاخیر ظهور موج بیماران با مقادیر نرمال تفاوت معنی داری نشان داد (p<۰.۰۰۱). ارتباط معنی داری بین تست رفلکس سمپاتتیک پوستی مختل و نوع آکسونال بیماری، شدت ضعف و نارسایی تنفسی مشاهده نگردید.
● نتیجه گیری:
شکایات مربوط به درگیری سیستم اوتونوم در روزهای اولیه ابتلا به سندرم گیلن باره در بیماران ما قابل توجه بوده و بالغ بر ۶۰ درصد بیماران میشد. SSR میتواند این اختلال را نشان دهد ولی فاقد ارزش پروگنوستیک در سیر بیماری بوده و ما استفاده روتین آنرا پیشنهاد نمیکنیم.
محمد یزدچی مرندی
صفا نجمی
محمدعلی آرامی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید