جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

صفحه کلید Logitech Wave


صفحه کلید Logitech Wave
دلایل متعددی وجود دارند که استفاده از سخت افزارهای ارگونومیک را توجیه پذیر می‌کنند. صفحه کلید‌ها و موس‌های ارگونومیک‌ می‌توانند از میزان صدمات وارده به دست‌ها به دلیل انجام کارهای تکراری برای مدت طولانی بکاهند. علاوه بر این صفحه کلید‌هایی که به خوبی طراحی شده باشند می‌توانند سرعت تایپ را افزایش دهند. هرچند، سخت افزار خود به تنهایی قادر نیست تا تمامی مشکلات را برطرف کند. بهترین راه این است که قبل از تهیه صفحه کلید و موس جدید، اطمینان حاصل کنید که میز و صندلی کار شما دارای ارتفاع و شکل قرار گیری مناسبی بوده و مانیتور شما نیز در بهترین حالت کاری ممکن قرار داشته باشد. مواردی از این دست می‌تواند در هنگام کار طولانی جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرد.
صفحه کلید‌های ارگونومیک از اولین روزهای عرضه کامپیوترها در بازار حضور داشتند اما این شرکت Microsoft بود که سبب محبوبیت آن‌ها در نزد عامه کابران شد. مایکروسافت کلید‌های موجود بر روی صفحه کلید را به دو بخش تقسیم کرد تا به این نحو کاربران بتوانند حالت طبیعی دستان خود را در زمان تایپ حفظ کنند. به دلیل استقبالی که کاربران از این محصولات به عمل آوردند، پس از مدت کوتاهی تمامی سازندگان سخت افزار اقدام به معرفی صفحه کلید‌های ارگونومیک خود برای استفاده به همراه PC کردند. اما صفحه کلید‌های ارگونومیک ارایه شده یک مشکل بزرگ داشتند: اندازه بزرگ. هنگامی که Microsoft شروع به قرار دادن کلید‌های اضافه برای کنترل مدیا پلیر و دیگر برنامه‌های کاربردی نمود، صفحه کلید‌‌ها آنقدر بزرگ شدند که به راحتی تمامی میز کار را اشغال می‌کردند. یکی ازسازندگانی که در آن زمان شروع به ساخت محصولات ارگونومیک نمود شرکت Logitech بود. این شرکت که در حال حاضر از بزرگترین سازندگان ابزار‌های جانبی برای کامپیوتر به حساب می‌آید، صفحه کلید‌های ارگونومیکی را ارایه کرد که دارای اندازه کوچکتر و طراحی کارآمدتری نسبت به محصولات مایکروسافت بودند. به همین دلیل با محبوبیت زیادی در میان کاربران دست یافتند. در حال حاظر مجموعه محصولات ارگونومیک شرکت Logitech شامل مدل‌های متنوعی از موس‌ها و صفحه کلید‌ها است.
صفحه کلید Logitech Wave یکی از محصولات ارگونومیک Logitech است که به تازگی به بازار ارایه شده. این محصول به اندازه صفحه کلید‌‌های مایکروسافت بزرگ نیست اما با این وجود و با توجه به ارایه تعداد زیادی از کلید‌های چند رسانه‌ای، اندازه آن تفاوت محسوسی با صفحه کلید‌های مشابه دارد . علاوه بر این صفحه کلید Wave ناحیه بزرگی را نیز برای قرار گیری دست در نظر گرفته است. در حال حاظر دو نسخه از این صفحه کلید در دسترس قرار دارد، یک نسخه استاندارد با کابل USB و یک نسخه بدون سیم که به همراه موس لیزر بدون سیم LX۸ عرضه می‌شود.
دلیل نام گذاری این صفحه کلید با عنوان Wave (یا موج) به دلیل سطح منحنی آن است. در حالی که صفحه کلید‌های ارگونومیک ساده از مجموعه‌ای از منحنی‌های ساده استفاده کرده و محل قرار گیری کلید‌ها را به دو ناحیه مجزای تایپ تقسیم می‌کنند، صفحه کلید Wave از منحنی‌های سه بعدی برای سازگاری با زوایای دست استفاده می‌کنند. در طراحی صفحه کلید یک منحنی ملایم به سمت بالا در نظر گرفته شده است که کلید‌ها را دقیقا در زیر انگشتان کاربران قرار می‌دهد. این منحنی لمس کلید‌ها را آسان تر کرده و سرعت تایپ را افزایش می‌دهد. علاوه بر این حالت، کلید‌ها در طول صفحه کلید با شکلی شبیه به موج بالا و پایین شده‌اند. عمق کلید‌ها به صورتی تنظیم شده است که با اندازه‌های متفاوت انگشتان یک دست همخوان باشد. به گونه‌ای که کلید‌هایی که معمولا در زیر انگشت میانی (که دارای طول بیشتری است) قرار می‌گیرند در سطح پایین‌تری نسبت به بقیه کلیدها قرار دارند و همینطور کلید‌هایی که به طور معمول در نزدیکی انگشتان سبابه قرار می‌گیرند نیز برجسته‌تر هستند تا فشردن آن‌ها ساده‌تر شود. منحنی کلید Space نیز با منحنی دیگر کلید‌ها هماهنگی دارد و یه همین دلیل می توان به راحتی انگشتان شست را در هنگام تایپ بر روی آن قرار داد.
طراحی کلی صفحه کلید تا حدودی شبیه به صفحه کلید‌های عادی است. کلید‌های جهت دار که به شکل T برعکس هستند و همچنین کلید‌های عددی به همراه مجموعه‌ای از کلید‌های ویرایشی نیز در این صفحه کلید حضور دارند. همینطور کلید‌های Home، End و کلید delete که دارای اندازه بزرگی است نیز پیش بینی شده‌اند. در نهایت فضای کافی بین کلید‌های Enter و Delete نیز در نظر گرفته شده است تا از فشردن اتفاقی آن‌ها جلوگیری شود. در قسمت زیرین صفحه کلید می‌توانید پایه‌هایی را که برای بالابردن سطح آن در نظر گرفته شده‌اند بیابید. علاوه بر این پایه‌ها، پایه های کوتاه‌تری نیز وجود دارند که به شما امکان می‌دهند تا صفحه کلید را در سطحی متوسط تنطیم کنید. نسخه بدون سیم صفحه کلید از طریق یک اتصال ۲.۴ گیگاهرتزی با سیستم ارتباط بر قرار می‌کند. یک گیرنده USB به همراه این نسخه از صفحه کلید عرضه می‌شود که به دلیل استفاده از کانال‌های ارتباطی خاص با هیچ یک از ابزارهای بدون سیم دیگر تداخل نخواهد داشت.
منبع : آواژنگ


همچنین مشاهده کنید