سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سرعت گیر


سرعت گیر
آره گفتن شهر سرعت گیر داشته باشه ولی نه اینجوری؟!
هر وقت از این جاده عبور می کنم بی تردید یاد حرف استادم می افتم.می گفت در جلسه ای شرکت کرده بودم که قرار بود یکی از بخشهای استان لرستان تبدیل به شهر شود.پس از مذاکرات بسیار به این نتیجه رسیدیم که ان بخش هنوز قابلیتهای تبدیل به شهر شدن را ندارد.وقتی بخشدار ان منطقه از این تصمیم اگاه شد با چهرهای کاملا حق به جانب گفت ان جا شهر است شما اشتباه می کنید انجا خصوصیات اصلی شهر شدن را دارد!وقتی از او سوال کردیم که چه خصوصیاتی را دارد که می گویید شهر است؟گفت مگر شما به کجا شهر می گوئید؟به جائی می گوئید که میدان های بزرگ در ورودی شهر داشته باشد و خیابانهای طویل و سرعت گیرهای زیاد داشته باشد!... شهر ما هم دارد من در تمام دوران خدمتم تمام سعیم را کرده ام که انجا شهر شود حالا شما می گوئید شهر نمی شود مگر شهر شما جز این موارد دیگر چه چیزهایی دارد؟؟!!
وقتی تو جاده خاورن پلبس راه شریف اباد را که رد کنید و به سمت تهران بروید به طرز عجیب و حیرت انگیزی انواع و اقسام سرعت گیرها را روی جاده گذاشتند.انگار که چه خبر شده!البته از سوئی حق می دهم این قسمت از جاده سرعت گیر داشته باشدولی نه این قدر اونم این جوری.!اگر کسی توی این جاده برای اولین بار حرکت کند حتما خیلی شکه می شود و می ترسد!به جرائت می گویم شاید به فاصله هر ۱۵ متر به ۱۵ متر یک سرعت گیر به چه بزرگی و عظمتی گذاشته اند.که بیشتر انها هم غیر استاندارد است! اما چرا ؟
مسئله اینجاست که بسیاری از این سرعت گیرها خراب هستند یعنی تکه هایی از انها کنده شده و مطمئنم که ان قسمت های باقی مانده لبه هایی تیز دارند.حالا شما به این موضوع فکر کنید که اگر کامیونی پر از بار با سرعتی نسبتا بالا از این سرعت گیر عبور کند و لبه ی تیز باقی مانده به لاستیکهای گیر کند و اگر هم عاج ان لاستیک ها سائیده شده باشند و لاستیک ماشین بترکد علی الخصوص لاستیک چرخ جلو ان هم در حالی که ان جاده همیشه شلوغ است و فضایی برای هدایت ماشین نیست چه اتفاقی می افتد؟نه واقعا فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟چند ماشین دیگر منحرف می شوند؟فکر می کنید چقدر خسارت جانی و مالی خواهد داد؟ در ان موقع چه کسی مسئولیت این حادثه را به عهده خواهد گرفت؟شهر دار؟یا راننده ی کامیون؟
مسئله ی دیگری که این وسط من نفهمیدم این است که اگر پل عابر هست دگر زیر پل سرعت گیر چه می کند؟
اصلا سرعت گیر را چه زمانی می گذارند؟
خوب معلومه موقعی که احتمال حضور عابر از عرض وجود دارد و موقعی که ماشین ها با سرعت می روند و نمی خواهیم از سرعت انها بکاهیم و در واقع زمانی که جاده شلوغ است.
خوب پل عابر برای چیست؟
برای موقعی که در چنین وضعیتی که در بالا گفتم باشیم و نخواهیم اجازه عبور عابر از عرض را بدهیم و نه از سرعت ماشین ها کاسته شود.
خوب اگر سرعت گیر گذاشته ایم که سرعت ماشین ها کم شود تا عابر از عرض عبور کند ان سرعت گیر بالای سرعت گیر چه می کند؟ و برای چیست؟چرا بودجه را بیهوده هدر می دهن؟
چند نظر در این رابطه دارم:
ـ سعی کنند سرعت گیرهایی که اسیب دیدهاند را عوض یا تعمیر کنند.
ـ فاصله سرعت گیر ها را افزایش دهند و سرعت گیر های اضافی را بردارند.
ـ به جای گذاشتن سرعت گیرهای بزرگ و پشته ای از مدل سرعت گیر چشم گربه ای استفاده کنند.که کمترین صدمه را به ماشین و راننده می زند.و کمترین خطر را هم دارد.
ـ سرعت گیرهای زیر پل عابر را بر دارند.
و به جای افزایش سرعت گیرها به افزایش تبلیقات کاهش سرعت و عبور از پل عابر بپردازند.
سمانه ابولی


همچنین مشاهده کنید