جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

واژه اینترنت را به خاطر بسپار


واژه اینترنت را به خاطر بسپار
در گزارشی که فهرست دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برتر جهان در رشته های علوم، مهندسی و فناوری اطلاعات، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی به انتشار رسید، اعلام شد که دانشگاه ماساچوست(MIT) چهارمین دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه که در سال های اخیر فعالیت های گسترده ای را در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات انجام داده، یکی از ارکان اصلی کشور آمریکا محسوب می شود.
«اریک برینجولسون» که مدیریت مرکز کسب و کار الکترونیکی در دانشگاه MIT را برعهده دارد، معتقد است برای پیشرفت در این حوزه باید تنها به آینده توجه کرد.
از مهم ترین دلایلی که بر اساس آن باید بر آینده تاکید کرد، افزایش کارایی نیروی انسانی است. دانشمندان امروزه دریافته اند که با این تصمیم گیری ها و فناوری اطلاعات می تواند بر چرخه تولید و عرضه کالاها تاثیر بگذارد و در مقابل فعالیت های تجاری، فضایی را برای کارمندان ایجاد کند تا به واسطه آن کارایی افراد بالاتر رود.
با ورود به دهه ۱۹۹۰ کارشناسان مذاکرات فراوانی را در مورد فناوری و نحوه حضور آن در جوامع آغاز کردند. آنها در تلاش بودند تا دریابند، آیا فناوری واقعاً برای انسان امروزی مفید خواهد بود یا خیر. تحقیقات گسترده ای که امروزه انجام گرفته است، نشان می دهد رابطه دقیق و تنگاتنگی میان فناوری ارتباطات و اطلاعات و افزایش میزان تولید در مراکز اداری مختلف وجود دارد. تاریخ نیز نشان دهنده آن است که همواره ورود یک فناوری جدید مخالفان زیادی را به همراه داشته که قانونگذاران هم اغلب جزء مخالفان بوده اند اما زمانی که این مخالفان موفقیت آن فناوری را می بینند و در می یابند که استفاده از آن می تواند به نفع آنها باشد نظرشان تغییر می کند. این مساله باعث شده است تا محققان به این نتیجه برسند که فناوری ها پیشران تغییر و تحول هستند. صنعت چاپ، صنعت خودرو و بسیاری دیگر از فناوری هایی که زندگی مدرن را میسر ساخته اند، همگی تاکنون الگوهای جمعیتی را تغییر داده، توزیع ثروت و طبقات اجتماعی را جابه جا کرده و موازنه قدرت در سطح بین المللی را تحت تاثیر قرار داده اند.
در یک کلام، فناوری ها زندگی ما را به عنوان یک فرد و نیز به عنوان یک جامعه کاملاً دگرگون ساخته اند. ما در قرن بیستم به کمک مهندسی عمران و ساخت سازه های عظیم دفع فاضلاب و تصفیه آب و نیز فناوری های زیست پزشکی برای تحقیق درباره بیماری ها و روش های درمان آنها طول عمرانسان ها را به اندازه قابل توجهی افزایش داده ایم. فناوری های دوره مدرن اساساً برپایه ویژگی های الکتریکی و مکانیکی ماده استوار بودند. این فناوری ها کیفیت و سبک زندگی افراد و جوامع را متحول ساخته اند اما اثرات بسیار اندکی بر طبیعت انسان داشته اند.
به عقیده «اریک برینجولسون»، برای آنکه بتوانیم میانگین تولیدات خود در دنیای پیشرفته امروزی را بالا ببریم، باید تمرین های مخصوصی انجام دهیم.
چندی پیش برای آنکه روش های مناسب که به واسطه آنها امکان افزایش تولیدات شرکت ها زیرنظر فناوری اطلاعات فراهم آید و مشخص شود، مطالعات گسترده ای روی ۴۰۰ شرکت بزرگ و معتبر در دانشگاه MIT انجام شد و در نهایت کارشناسان دریافتند، میان شرکت هایی که سرمایه گذاری های خود در بخش فناوری اطلاعات را افزایش داده اند و همچنین شرکت هایی که به این اصل توجه نمی کنند تفاوت های فراوانی وجود دارد. برای مثال در این مطالعات مشخص شد، آن دسته از شرکت هایی که تمامی فعالیت های روزانه خود را به کمک دستاوردهای نوین فناوری اطلاعات انجام می دهند، در کنار افزایش تولید خود محصولات ارزان تری را به دست مشتریان می رسانند.
اگرچه هنوز مطالعات و تحقیقات ما در این زمینه تمام نشده، کارشناسان دانشگاه MIT همچنان می کوشند آثار و نتایج بیشتری از فناوری ارتباطات و اطلاعات را برای صاحبان صنایع کوچک و بزرگ نمایان کنند.
از جمله مهم ترین مواردی که امروزه دانشمندان و محققان حوزه فناوری در سراسر دنیا به آن توجه می کنند، میزان تاثیرگذاری ابزارهای مجازی در بخش های اقتصادی است که این روند توانسته ارزش قابل توجهی برای اینترنت ایجاد کند. به عنوان مثال می توان به شرکت Amazon اشاره کرد که به تازگی موفقیت های فراوانی در این زمینه کسب کرده است. این شرکت در سال های گذشته فعالیت های اقتصادی فراوانی انجام داده بود و تا اندازه ای هم در این زمینه موفق شد اما از زمانی که پایگاه اینترنتی Amazon.com راه اندازی شد، میزان اقبال مردم به فعالیت های این شرکت افزایشی چشمگیر یافت و توانست سود اقتصادی فراوانی را از آن مسوولان آمازون کند. در حال حاضر، کاربران این سایت به سادگی می توانند موضوع مورد نظر خود را جست وجو کرده و از مطالب بیش از دو میلیون کتاب استفاده کنند. شرکت Amazon با روی کار آمدن ابزاری به نام اینترنت نحوه فروش کتاب های خود به کاربران را تغییر داده است. اینترنت نه تنها باعث شد برخی کتاب های قدیمی و بدون مخاطب آمازون به سادگی فروخته شود بلکه توانست در بخش های دیگر نیز این شرکت را زنده کند.
سایت اینترنتی آمازون در حال حاضر علاوه بر کتاب کالاها و مایحتاج زندگی مردم، فایل های صوتی، اخبار و ... را به فروش می رساند.
«اریک برینجولسون» به همراه «جان لیتل» که از محققان برتر دانشگاه MIT محسوب می شود، دوره های جدیدی را در زمینه قانونگذاری تجارت دیجیتالی به دانشجویان این مرکز تدریس می کند. در این دوره ها به دانشجویان آموخته می شود که چگونه اینترنت و فناوری های وابسته به آن می تواند روی تجارت و بازرگانی تاثیر بگذارد. این دو محقق در کلاس های خود نتایج تحقیقات و بررسی های فراوانی که در این زمینه صورت گرفته است را ارائه می دهند که این امر باعث می شود تجربه دانشجویان به مقدار زیادی افزایش یابد. فعالیت هایی که این افراد و دیگر همکاران شان در زمینه تجارت و بازرگانی دیجیتالی انجام می دهند، موجب شده است شکاف بین تحقیقات انجام شده و عملی کردن نتایج حاصل از این تحقیقات در دانشگاه MIT به طور کامل از بین برود و دانشجویان اهمیت حضور اینترنت در دنیای پیشرفته هزاره سوم را دریابند.
در این میان باید توجه داشت که تدریس دروس مختلف در کنار درس های تخصصی کسب و کار الکترونیکی در دانشگاه MIT همواره امری مهم تلقی شده است. در استراتژی های کسب و کار دیجیتالی، این دانشگاه دانشجویانی را در اختیار دارد که به صورت تخصصی در دیگر رشته های MIT تحصیل می کنند و همکاری های فراوانی را با گروه های تحقیقاتی این دانشگاه انجام می دهند. «الکس کلینر» و «راب گودمن» دو دانشجویی هستند که در بخش آزمایشگاه رسانه ای در دانشگاه MIT تحصیل می کنند و در عین حال در بخش استراتژی های کسب و کار دیجیتالی نیز فعالیت دارند.
اساتید این دانشگاه به تمامی دانشجویان خود یاد می دهند در زمینه ای که فعالیت می کنند، مزایای استفاده از اینترنت را به خاطر داشته باشند و از آنها بهره مند شوند.
به گفته مسوولان دانشگاه MIT، این مرکز دانشگاهی هم اکنون بیش از دیگر مراکز دانشگاهی و علمی دنیا به اینترنت و حضور آن در زندگی مردم اهمیت می دهد. درحالی که بین فعالیت های دانشگاهی ما و اینترنت تعاملی قابل توجه وجود دارد، MIT امکان می دهد با دانشمندان، مهندسان و محققان در سراسر دنیا ارتباط نزدیک و صمیمانه برقرار کنیم. ما ضمن بحث و مذاکره با این افراد از طریق اینترنت می توانیم دامنه فعالیت های خود در زمینه های مختلف را توسعه بخشیم و بتوانیم از دانشمندان دیگر کشورهای دنیا نیز کمک بگیریم. مساله مهمی که در این زمینه وجود دارد انجام تحقیقات و مطالعات فراوان و همچنین کارآفرینی از طریق اینترنت و فضاهای مجازی است. این امر به دانشجویان امکان می دهد تا با توانی بیشتر بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند و حضور خود در جامعه را تثبیت کنند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید