شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه درمان جراحی و غیر جراحی و زمان آن در ضایعه نخاعی


مقایسه درمان جراحی و غیر جراحی و زمان آن در ضایعه نخاعی
● مقدمه:
هدف این مطالعه، تعیین نتایج درمان جراحی و غیر جراحی و همچنین زمان مداخله آن در ارتباط با بهبود عصبی به دنبال آسیب نخاعی بود.
● روش کار:
یک مطالعه هم گروهی تاریخی از بیماران با ضایعه نخاعی C۱ تا L۱ صورت گرفت. بررسی شامل ۵۰ بیمار واجد شرایط بود. نتایج عصبی و عملکردی از زمان پذیرش در بیمارستان تا آخرین پیگیری ثبت می شد. اطلاعاتی از قبیل سن، سطح ضایعه، معاینه عصبی برحسب سیستم درجه بندی فرانکل، انجام جراحی، مکانیسم رفع فشار نخاعی مرتبط با زمان و نمره شاخص حرکتی ثبت می شد. محاسبات آماری با استفاده از توزیع پراکندگی، آزمون مجذور کای و آزمون همبستگی نسبی همراه با همبستگی اسپیرمن انجام شد.
● یافته ها:
ارتباط قابل توجهی در بهبود عصبی میان گروه های جراحی شده و جراحی نشده وجود نداشت. همچنین به نظر نمی رسد زمان مداخله جراحی به جز در موارد ضایعه نخاعی گردنی در میزان بهبود حرکتی سودمند باشد. بهبود بیشتری در عملکرد حرکتی بدون در نظر گرفتن نوع درمان یا زمان جراحی در بیماران با ضایعه نخاعی ناکامل وجود داشت (p=۰.۰۲۰). عوارض مرتبط با ضایعه نخاعی در هر دو گروه جراحی شده و نشده مشابه بودند.
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد جراحی در بهبود حرکتی سودمند باشد. برای ارزیابی قطعی نقش جراحی در بیماران نخاعی یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده توصیه می گردد.
وفا رحیمی موقر
مهدی محمدی
عاطفه یزدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید