چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۳ هزار مخترع در اتاق فکر


۳ هزار مخترع در اتاق فکر
می توان با تأسیس یک بانک سرمایه گذار ریسک پذیر و حمایت از مخترعان موجب تمرکز آنان بر فعالیت های علمی و تحقیقاتی شد
مخترعان به یک مرکز متمرکز تحقیقاتی فراتر از پارک های علم و فناوری دانشگاه ها نیاز دارند تا اطلاعات و تجربیات خود را با یکدیگر مبادله کنند
● عبور از مرزهای فناوری با مدیریت پژوهش
نیروی خلاقیت و پشتکار او را تشویق می کند تا به پژوهش و ابتکار ادامه دهد. بهزاد دهقان نژاد از محققانی است که در همایش ملی نخبگان شرکت داشته و در محضر مقام معظم رهبری نیز صحبت کرده است. با این که تنها ۲۰ سال دارد اما مسئولیت نمایندگی انجمن مخترعان را بر دوش می کشد. این جوان برتر و نخبه نمونه تصمیم دارد تحصیلاتش را در رشته مکانیک در دانشگاه شهید رجایی ادامه دهد و مسیر پرتلاطم و البته جذاب اختراع و ابداع را تا نهایت توان و خلاقیت اش ادامه دهد.
● در کدام دبیرستان و در چه رشته ای تحصیل کرده اید
در هنرستان شهید بهشتی مشهد رشته تأسیسات را به پایان رساندم.
● تا به حال چند اختراع داشته اید
تا به امروز ۲۰ اختراع را به ثبت رسانده ام.
● چطور شد سراغ این رشته و اختراع رفتید
به این رشته علاقه داشتم و آن را تا مقطع فوق دیپلم در آموزشکده فنی و حرفه ای شهید منتظری مشهد دنبال کرده ام.
● در رشته تان چه فعالیت هایی دارید
به جز اختراع، معمولاً مقاله علمی هم می نویسم، چون علم محض را قبول ندارم، علم باید به کاربرد برسد.
من به رشته ام علاقه دارم و تشویق و کمک خانواده ام هم باعث شده مطالعه و تحقیق برایم لذت بخش باشد.
● اختراعی که در جشنواره خوارزمی برای شما مقام آورد، چه بود
تولید شیر سوزنی پنوماتیک بدون ریخته گری بود که از بعد طراحی بدیع است. این شیر سوزنی در صنایع پتروشیمی و نساجی و هر جا که دیگ بخار نیاز به کنترل سیال داشته باشد، مفید است و کاربرد دارد.
● این نوع طراحی چه مزایایی دارد
در طراحی معمول با روش ماشین کاری یکی از مشکلات هزینه بالا و در عین حال عدم تکرارپذیری ساخت شیر سوزنی است. فناوری تولید قطعات پیچیده و تحت فشار در صنعت ریخته گری نیازمند حساسیت و دقت بالایی است.
در روش ابداعی من آب بندی قطعه، مطمئن و بدون نشتی است، در اندازه های مختلف تهیه می شود و هزینه پائینی نیز دارد.
ابتکار در ساخت، سادگی در تولید با حذف فرآیند ریخته گری، پیوستگی و یکنواختی تولید انبوه محصول با ارائه روش جایگزین و افزایش قابلیت اعتماد در تولید و بهره برداری از مهم ترین مزایای روشی است که من اختراع کردم.
● تحقیقات و فعالیت ها برای اختراع را از چه زمانی آغاز کردید
از سال دوم هنرستان، یعنی اواخر سال ۸۲ این پروژه را آغاز کردم که سال ۸۵ پایان یافت و باعث شد در هشتمین جشنواره خوارزمی مقام دوم را کسب کنم.
● چه تصوری از اختراع و ثبت آن داشتی
فکر می کردم ثبت اختراع کار خیلی سخت و ماورایی است اما وقتی این کار را شروع کردم و در جشنواره خوارزمی هم مقام آوردم نیروی محرک و انرژی فزونی یافتم که باعث شد بیشتر حرکت کنم و به آنچه به دست آورده ام، بسنده نکنم.
● امسال در همایش ملی نخبگان هم شرکت کردید، چه نظری در مورد این فعالیت ها دارید
برگزاری هر ساله این همایش خیلی مفید است، مدیران و مسئولان کوشایی در این حرکت سهیم هستند که معاون رئیس جمهور در میان آنها بسیار زحمتکش و نمونه واقعی یک مدیر مسلمان است.
● در این همایش سخنرانی هم کردید
بله، البته دبیر شورای نخبگان ابتدا به من گفتند که نمی شود حرفی بزنم اما من بالاخره موفق شدم در حضور مقام معظم رهبری صحبت کنم و نامه ام را نیز به دست مبارک خود ایشان بدهم.
در این همایش از همه کمتر از مخترعان صحبت شد و من به عنوان نماینده سه هزار مخترع آخرین سخنرانی را انجام دادم.
● مضمون صحبت های شما در محضر مقام معظم رهبری چه بود
معتقدم اگر بخواهیم به اوج برسیم و قدرت علمی و عملی واقعی را در دست بگیریم، کلید حرکت و موفقیت مان در دست همان کسانی است که در همایش حضور داشتند.
این علم ملت هاست که به آنها برتری می بخشد و البته نباید فقط سراغ علم محض رفت.
تکنیک محض هم به درد نمی خورد و لازم است به تعالیم قرآن کریم و عرفان و اخلاق ایرانی مان، در کنار یکدیگر روی بیاوریم تا بتوانیم از آنچه به دست می آوریم، آن طور که شایسته اسلام و ایران است، بهره ببریم.
● به نظر شما بنیاد نخبگان در این راه تا به حال چه کمکی به مخترعان کرده است
با ایجاد بنیاد نخبگان حرکت انقلابی در این عرضه انجام شده است، اما به نظر من مخترعان مظلوم واقع شده اند و بنیاد آنها را باور ندارد.
به نظر من بنیاد باید دست خود نخبگان باشد و قوانین دست و پاگیر خود بنیاد حذف شود. جوانی که خود مخترع و نخبه باشد تنها کسی است که مسائل و مشکلات این قشر را می شناسد و می تواند آنها را به بهترین نحو برطرف سازد و زمینه مناسب تری برای فعالیت های خلاقانه مخترعان و مبتکران فراهم آورد.
● فکر می کنید برای فراهم آوردن این زمینه چه باید کرد
علاوه بر گسترش مرزهای علوم پایه، برای موفقیت باید مرزهای فناوری را نیز در کشورمان توسعه دهیم. برای رفع معضلات جامعه نخبگان باید فرهنگ سازی و از این افراد در همه عرصه ها حمایت شود.
مسئولان اگر قدرت نوآوری و جایگاه خلاقیت و ابتکار را باور دارند، لازم است دست مخترعان را بگیرند و در دنیایی که چرخه اقتصاد موفق در آن بر محور کارآفرینی و ابداع می چرخد، شرایطی را ایجاد کنند که نخبگان شرایط تحصیلی و پژوهشی وطن شان را به خارج از کشور ترجیح دهند.
● در نامه ای که به مقام معظم رهبری دادید، به چه مواردی اشاره کردید
اولین مورد این بود که ما نیاز به یک مرکز تحقیق و توسعه فراتر از پارک های علم و فناوری دانشگاه ها داریم. پیشنهاد من این است که دانشگاهی مختص نخبگان و مخترعان تأسیس شود که هم به دست خود این افراد راه برده شود و هم فضایی فراهم شود که مخترعان با هم به مبادله اطلاعات و تجربیات بپردازند و در نتیجه با کار گروهی، دستاوردهای عظیم تری هم خواهند داشت.
مورد بعدی این پیشنهاد بود که به ازای ثبت اختراع و مقاله در ISI به پژوهشگران امتیاز و نمره می دهیم، معادل همین امتیازات پاداشی بدهیم که مطمئناً باز هم در راه تحقیق و اختراع صرف می شود، البته این اصلاً بدان معنا نیست که هر طرحی به عنوان اختراع و هر طراحی به عنوان مخترع شناخته شود.
ما در انجمن مخترعان تا به حال سه هزار ساعت اتاق فکر گذاشته ایم و در طول شش ماه ۱۲ هزار طرح را بررسی و از بین آنها سه هزار اختراع واقعی را متمایز کردیم.
سومین پیشنهاد من تأسیس بانک سرمایه گذار ریسک پذیر است تا به کمک این طرح ها روزی برسد که پژوهشگران و مخترعان با آرامش و اطمینان خاطر بتوانند همه فکر و توان خود را روی علم و اختراع بگذارند.
● در این چند سالی که به فکر اختراع بودید، چه مشکلاتی داشتید
مدیران ما باید به نوآوری اعتماد داشته باشند و ایده ها را صید کنند.
بعد از خداوند، در این چند سال پدر و مادرم خیلی به من کمک می کردند اما برای بعضی پروژه هایم هنوز از آموزشکده ای که در آن درس می خواندم، طلب دارم که موجب شده نتوانم طرح را تکمیل کنم.
● بزرگ ترین آرزویت چیست
به هیچ موفقیتی قناعت نمی کنم و معتقدم انسان به هر چه بخواهد و فکر کند، با تلاش می رسد.دلم می خواهد بهترین و بزرگ ترین اختراعات را انجام دهم که به بهبود زندگی و پیشرفت معیشت مردم کمک کند.
مهرداد حقگو
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید