جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزشیابی سه فرمولاسیون دارویی (لیندین، پرمترین و کوپکس) در درمان آلودگی به پدیکولوزیس سر


ارزشیابی سه فرمولاسیون دارویی (لیندین، پرمترین و کوپکس) در درمان آلودگی به پدیکولوزیس سر
● مقدمه:
افزایش شیوع آلودگی به شپش سر در میان دانش آموزان مدارس و روند رو به تزاید مصرف ترکیبات پدیکولوساید همراه با شواهدی در مورد شکست درمانی آنها، احتمال ایجاد مقاومت در شپش ها را مطرح می کند.
● هدف:
ارزشیابی مقایسه ای سه فرمولاسیون موجود دارویی شامپولیندین ۱% ، شامپوپرمترین ۱% و گرد کوپکس ۰.۵% و انتخاب مطلوب ترین ترکیب دارویی.
● روش اجرا:
۹۰ نفر از دانش آموزانی که آلودگی در آنها محرز شده بود، از مدارس روستایی انتخاب و به صورت تصادفی در ۳ گروه دسته بندی شدند. سپس براساس دستورالعمل درمانی مخصوص، تحت درمان مجزا و اختصاصی با داروهای مذکور قرار گرفتند. نتایج درمان پس از ۲۴ ساعت، ۱، ۲ و ۶ هفته به صورت بهبودی (عدم وجود شپش، نمف یا تخم) ثبت گردید.
● یافته ها:
میزان اثر بخشی در گروههای درمانی مربوط به شامپو لیندین، پرمترین و گرد کوپکس به ترتیب عبارتند از: ۸۳.۳، ۱۰۰ و ۱۰۰ درصد پس از ۲۴ ساعت و ۷۰ ، ۹۳.۳ و ۹۰ درصد پس از یک هفته و ۶۳.۳، ۹۰ و ۷۶.۷ درصد پس از دو هفته و ۴۰، ۸۳.۳ و ۶۶.۷ درصد پس از شش هفته (chi-square test , p<۰.۰۵)
● نتیجه گیری:
با توجه به عوارض جانبی ترکیباتی همچون لیندین، بایستی ارزشیابی داروهای مورد استفاده و یا جانشین مورد توجه بوده و مرتبا به خصوص در فصول پائیز و زمستان که بیماری بیشتر است انجام گیرد تا از ظهور پدیده مقاومت جلوگیری شود.
محمدمتولی امامی
محمدعلی نیل فروش زاده
محبوبه یزدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید