جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فراوانی نسبی آلودگی به شپش سر در دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان خمینی شهر در سال تحصیلی ۸۰-۱۳۷۹


بررسی فراوانی نسبی آلودگی به شپش سر در دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان خمینی شهر در سال تحصیلی ۸۰-۱۳۷۹
● مقدمه
مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان شیوع آلودگی‌ به شپش سر، یافتن دانش آموزان و خانواده‌ های‌ مبتلا، درمان و کمک به بهبود روند برنامه‌های‌ مبارزه با پدیکولوزیس سر طراحی‌ و اجرا گردید.
● روشها
طی‌ یک بررسی‌ توصیفی‌ - تحلیلی‌ تعداد ۶۸۹۶۸ نفر- کل دانش‌آموزان مدارس شهرستان خمینی شهر در سال تحصیلی ۸۰-۱۳۷۹- با استفاده از پرسشنامه استاندارد مورد غربالگری‌ قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک و متغیرهای‌ مورد نظر به روش‌ مصاحبه و مشاهده بدست آمد و تشخیص آلودگی‌ بر مبنای‌ مشاهده شپش سر، نمف یا رشک بر روی‌ موهای‌ سر دانش آموزان بود. کلیه اطلاعات حاصل با برنامه SPPSS و آزمون کای‌ دو مورد تجزیه و تحلیل آماری‌ قرار گرفتند.
● نتایج
در مجموع از تعداد بررسی‌ شدگان ۴۶۱ نفر ( ۶۸% درصد) آلوده بوده ند، که آلودگی‌ درمناطق روستایی‌ ۰.۳۶ درصد و در مناطق شهری‌ ۰.۲۸ درصد بود. در مطالعه حاضر بین جنس، سن، پایه تحصیلی‌، بعد خانوار، سواد پدر، سواد مادر، استفاده از وسایل مشترک، تعداد دفعات حمام در هفته و رعایت بهداثست فردی‌ با آلودگی‌ به شپش سر ارتباط معنی دار آماری‌ مشاهده گردید.
نظر منتسب به عامل فقدان رعایت بهداشت فردی‌ بیشترین اثر را در بروز آلودگی‌ نشان می‌دهد. فراوانی‌ نسبی‌ آلودگی‌ در بین اعضای خانواده دانش‌آموزان آلوده ۴۲.۳۱ درصد مشاهده شد .
● بحث
بر اساس‌ یافته‌های‌ مطالعه حاضر آلودگی‌ به شپش سر در دانش آموزان پسر مسئله مهمی‌ تلقی‌ نمی شود. لیکن در بین دانش آموزان دختر شاهد شیوع آلودگی‌ یکسان در مناطق تحصیلی‌ ابتدایی‌ و راهنمای‌ می ‌باشیم و برای‌ نخستین بار موید لزوم توبحه به مقطع تحصیلی‌ راهنمایی‌ و ارتقا آموزش بهداشت فردی‌ در این دو مقطع می ‌باشد و با وجودی‌ که دارو درمانی‌ از راه کارهای‌ موثر کنترل آلودگی‌ به شپش سر است اما آموزش بهداشت در مدارس و نیز در جلسات اولیا و مربیان به والدین و در سطح جامعه به منظور پیشگیری‌ از بیماری‌ مهمترین اقدام می‌باشد .
محمد متولی امامی
محسن شمس
غلام حسین صدری
مسعود زندیه
محبوبه یزدی
حمیدرضا قضاوی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید