پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

خسته در فوتبال، قبراق در تفریح


خسته در فوتبال، قبراق در تفریح
او یک بازیکن معمولی برای تیمی ضعیف در یک لیگ افتضاح است. اما ماجراجویی دیوید بکام در لس‌آنجلس‌گالکسی آن‌طور هم که می‌گویند بد نیست. گای‌آدامز خبرنگار روزنامه ایندیپندنت به دو چهره زندگی این ستاره انگلیسی در آمریکا می‌پردازد.
هفته گذشته بکام برای مسابقه‌ای همراه با لس‌آنجلس‌گالکسی روانه شیکاگو شد و در آنجا مقابل تیم محلی شیکا گوفایر به میدان رفت. بکام با بی‌میلی در جناح راست بازی می‌کرد و در اکثر زمان بازی سرگردان بود. گالکسی بازی را ۳ بر یک باخت. و اما چهره دیگر زندگی دیوید بکام در آمریکا. او به یک مرکز تفریحی می‌رود و با دوستان سرشناس آمریکایی‌اش به خوشگذرانی می‌پردازد البته در اکثر مواقع ویکتوریا همسرش در کنارش نیست. این زندگی دیوید روبرت جوزف بکام مشهورترین بازیکن دنیای فوتبال در کشوری است که اهمیتی برای این رشته ورزشی قائل نیست. دیوید بکام و خانواده‌اش نزدیک به ۱۸ ماه پیش روانه آمریکا شدند از آن زمان تاکنون فوتبال تنها بخش کوچکی از زندگی بکام را اشغال کرده. اخیرا هم اوضاع فوتبالی این بازیکن بدتر از همیشه شده.
● اما در هر حال او یک زندگی رویایی در لس‌آنجلس دارد.
لس‌آنجلس‌گالکسی تیم بکام در دسته غربی لیگ حرفه‌ای آمریکا از میان هفت تیم در رده ششم قرار داد. آنها پنج امتیاز با تیم چهارم برای رسیدن به بازی‌های پلی‌آف فاصله دارند این در حالی است که برای جبران این ناکامی‌ها تنها چهار بازی فرصت دارند. اوضاع این تیم به هیچ‌وجه خوب نیست آنها از اواسط ژوئن تنها به یک پیروزی دست یافته‌اند، هفت شکست و شش تساوی هم در کارنامه این تیم بحران‌زده ثبت شده.
اکنون دیوید بکام به‌عنوان کاپیتان لس‌آنجلس‌گالکسی برای دومین سال متوالی باید ناکامی تیمش را به دوش بکشد خصوصا در شرایطی که تا قبل از آمدن بکام به این تیم آنها در یک دهه برای پنج‌بار در صدر دسته خود قرار گرفته بودند. مشکلات فوتبالی بکام به همین‌جا ختم نمی‌شود. امروز فابیوکاپلو اسامی تیم‌ملی انگلستان برای بازی مقابل قزاقستان و بلاروس از سری رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ را اعلام خواهد کرد. احتمالا بکام به تیم‌ملی دعوت خواهد شد. اما پس از درخشش تئو والکات و هت‌تریک او در دیدار مقابل کرواسی هیچ‌کس از جمله خود بکام انتظار ندارد در ترکیب اصلی «سه‌شیر» قرار بگیرد.
با آمادگی شون‌رایت فیلیپس بکام به گزینه سوم کاپلو برای قرار گرفتن در تیم‌ملی انگلستان تبدیل شده شور و اشتیاق بکام برای قرار گرفتن در تیم‌ملی انگلیس را نمی‌توان به هیچ‌وجه زیر سوال برد اما با این شرایط انجام یک سفر ۱۱ هزار مایلی برای آمدن به انگلیس و تمرین‌کردن با دوستان قدیمی کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.
بکام ۳۳ ساله بهترین دوران بازی‌اش را پشت‌سر گذاشته و حضور او در کالیفرنیا در سال ۲۰۰۷ به این معنا بود که زندگی و حرفه او وارد دوران جدیدی می‌شود. اما مطمئنا بکام هم خودش انتظار نداشت در این مدت کوتاه زندگی حرفه‌ای‌اش اینچنین روبه افول بگذارد. البته در فوتبال حرفه‌ای هیچ مسئله قطعی وجود ندارد. گالکسی ممکن است خودش را به بازی‌های پلی‌آف برساند والکات هم ممکن است مصدوم شود و بکام جای او را در ترکیب اصلی تیم بگیرد. اما این اتفاقات شگفت‌انگیز هم مطمئنا نمی‌تواند ناجی زندگی حرفه‌ای این بازیکن شود.
سرنوشت بکام در لس‌آنجلس‌گالکسی را اینگونه می‌توان توضیح داد. آنطور که مسلم است ستاره سابق منچستریونایتد و رئال‌مادرید توانایی‌های بیشتری نسبت به همتایان خود در گالکسی دارد اما این مسئله از او بهترین را نمی‌سازد. بکام هنوز هم پاس‌های عالی و دقیق برای هم‌تیمی‌هایش ارسال می‌کند درست مثل سال‌های دورش اما او دو فاکتور حیاتی در بازی‌اش را از دست داده. اول اینکه بکام سرعتش را از دست داده. البته او هرگز سریع نبوده اما اکنون او یک بازیکن کاملا کند است. دوم هم او شور و اشتیاقش برای بازی‌کردن را از دست داده. بکام در دوران اوجش در داخل زمین هر کاری می‌کرد اما اکنون در جناح راست فقط منتظر می‌ایستد تا پاسی برایش ارسال شود و زمانی که مربی گالکسی او را به عمق خط میانی فرستاد اوضاع بکام بدتر شد.
مشکل دیگر بکام در این روزها وضعیت نابه‌سامان لس‌آنجلس‌گالکسی است. تغییرات مداوم در کادر مربیگری بر مشکلات این تیم افزوده در اوایل این فصل بود که رودگولیت پس از کسب نتایج ضعیف به همراه الکسی لالاس مدیر اجرایی این تیم از گالکسی رفتند و بروس آره‌نا مربی سابق تیم‌ملی آمریکا هدایت این تیم را برعهده گرفت. علاوه بر بکام لس‌آنجلس تنها یک بازیکن ارزشمند دیگر دارد. لاندون دونوان بهترین گلزن تاریخ آمریکا دیگر بازیکن سرشناس این تیم است. آبل ژاویر هم مدتی در این تیم حضور داشت اما در ژوئیه اخراج شد. گالکسی با مشکلات زیادی در زمینه ارنج بازیکنان مواجه است و بزرگ‌ترین ضعف آنها خط دفاعی‌شان است که در ۲۶ بازی ۵۴ گل دریافت کرده‌اند. در شرایط نرمال در چنین وضعیتی عقل حکم می‌کند که فیلیپ آنشوتز رئیس گالکسی دسته چکش را بیرون بکشد و برای خرید بازیکنان جدید اقدام کند. اما قواعد خاص لیگ حرفه‌ای آمریکا دست او برای این کار را بسته است. باشگاه‌های آمریکا برای پرداخت حقوق به بازیکنان خود محدودیت دارند. در شرایطی که بکام سالانه ۵/۶ میلیون دلار و دونوان ۹۰۰ هزار دلار دستمزد می‌گیرند پول زیادی برای پرداخت دستمزد به بازیکنان دیگر باقی نمی‌ماند. برای مثال استیو کرولین دروازه‌بان گالکسی سالانه ۴۲ هزار و ۲۲۷ دلار و مایک راندولف مدافع این تیم تنها ۱۷ هزار و ۷۰۰ دلار در سال دستمزد می‌گیرند. این تفاوت دستمزد تاثیر منفی شدیدی روی بازیکنان با این دستمزد کم گذاشته.
بازیکنانی که به سختی خرج خورد و خوراک خانواده خود را می‌دهند شاهد حضور بکام در تمرینات با اتومبیل‌های لوکسش هستند این در حالی است که این ستاره پرخرج کاری هم برای تیم‌شان انجام نمی‌دهد.
هرچند حضور بکام در کالیفرنیا به معنای پایان حضور او در عرصه فوتبال درجه یک است اما حضور در این کشور از جنبه‌های غیرفوتبالی کاملا به نفع او بوده. پسر خوش‌چهره انگلیسی در لس‌آنجلس زندگی رویایی دارد.
او از آب و هوای محل زندگی‌اش و اتومبیل‌های بزرگ و لوکسش لذت می‌برد و در عین حال رابطه‌ای خوب با رسانه‌ها دارد. فرزندانش به مدارس خوبی می‌روند. او به‌راحتی و بدون مزاحمت کسی زمان زیادی را به خرید در مراکز خرید لس‌آنجلس اختصاص می‌دهد. حضور در مهمانی‌های ستاره‌ها و افراد مشهور آمریکایی از دیگر برنامه‌های بکام است. در لس‌آنجلس مردم هنوز او را به‌عنوان الگویی دست‌نیافتنی در دنیای مد می‌شناسند. بکام آنقدر از زندگی در کالیفرنیا راضی است که می‌گوید: «تصور نمی‌کنم دیگر بتوانم در جای دیگری از این دنیا زندگی کنم.»
بکام شاید در داخل زمین نفعی برای لس‌آنجلس نداشته باشد اما در خارج از زمین سود کلانی برای این تیم به همراه دارد. سال گذشته فروش پیراهن شماره ۲۳ بکام چهارمیلیون دلار نصیب این تیم کرد. حضور بکام تماشاگران بسیاری هم به ورزشگاه می‌کشاند که این دیگر جنبه مثبت این ستاره انگلیسی برای لس‌آنجلس‌گالکسی است.
مینا شرفی
منبع: ایندیپندنت
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید