پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


سینمای امروز، نیازمند بازنگری است


سینمای امروز، نیازمند بازنگری است
آناهیتا نعمتی متولد سال ۱۳۵۶ است و بازیگری را از سال ۱۳۷۷ شروع کرده؛ درست وقتی که ۲۱ ساله بود، در مجموعه ها و آثار سینمایی بسیاری ایفای نقش داشته که از آن جمله می توان به: «هیوا، زندانی ۷۰۷، دلباخته، مسافر، مثل همیشه، هراز، سایه آفتاب، پول کثیف، شغال، انتخاب، سوغات فرنگ، پارک وی و...» اشاره کرد.
نعمتی از شروع کارهای هنری اش چنین می گوید: «در سال ۷۷، درست وقتی که ۲۱ ساله بودم، با فیلم «هیوا» به عرصه هنر بازیگری قدم گذاشتم. قبل از آن هم در کلاسهای حمید سمندریان دوره های بازیگری را گذرانده بودم. ورودم به فیلم «هیوا» به دعوت مرحوم ملاقلی پور شکل گرفت و از آن زمان تاکنون به تجربه های متفاوتی در این عرصه رسیده ام.
اما آنچه برایم در این عرصه اهمیت ویژه ای داشته و دارد، ایفای نقش در اغلب ژانرهاست، از این نظر که به تجربه های تازه ای برسم.» می پرسم اگر بخواهد مروری به کارنامه هنری اش داشته باشد، کدام فیلم سینمایی را نقطه عطف کارهایش می داند که در ادامه می گوید: «پس از «هیوا» فیلم سینمایی «پارک وی» را اثری قابل دفاع می بینم، چون با این اثر به جشنواره فیلم فجر راه یافتم و به عقیده خودم این فیلم یک شروع دوباره برایم بوده است. چون نقشی کاملاً متفاوت با سایر نقشهایم را ایفا کردم. نقش یکی از «مشرقی» ها در این فیلم تجربه تازه ای برای من بود.
البته ناگفته نماند که تلاشهای قابل تحسین آقای فریدون جیرانی به عنوان کارگردان این اثر هم بی تأثیر نبوده است. «سیمین مشرقی» در این اثر، یک روانشناس تحصیلکرده بود که سعی داشت ایده های متفاوتی ارائه کند. این نقش در اواسط فیلم «پارک وی» پررنگ تر شد.
من از این که در کنار فریدون جیرانی کسب تجربه کردم، بسیار خوشحالم و آرزو می کنم فرصت دوباره ای برای کار کردن در تیم ایشان پیش بیاید.»
وی در ادامه می گوید: «دو فیلم «شغال» و «انتخاب» که در آنها ایفای نقش داشتم ضعیف بودند که تا حدودی با شکست مواجه شدند؛ اما نقشهای کوتاهی که در این آثار داشتم، باز هم عرصه تازه ای برای تجربه بودند. اما امروز وسواس خاصی در انتخاب نقشهایم دارم که باعث شده با صرف مدت زمان طولانی کاری را قبول کنم.»
از نعمتی در مورد شرایط سینمای امروز می پرسم که با تأکید می گوید: «متأسفانه سینمای امروز فقط به گیشه فکر می کند و مخاطب برایش چندان اهمیتی ندارد.
به نظرم در این سالهای اخیر توجه مردم نسبت به سینما کمتر شده، چون سوژه های آثار سینمایی، سوژه های بکر و قابل توجهی نیستند.
به عقیده من، سینمای امروز، نیازمند بازنگری است. هر چند هراز گاهی با آثاری مواجه می شویم که شاید اندکی به درک و فهم مخاطب توجه می کنند، اما این آثار محدود هم در میان انبوه آثار رنگ و لعاب زده سینما گم می شوند. به نظرم، بسیاری از بازیگران سینما از این بابت رضایت چندانی ندارند و شاید به خاطر گذران زندگی، مجبور به قبول کردن برخی نقشهای نازل می شوند.»
نعمتی اخیراً در «زن دوم» و «کلاه پهلوی» و «پروین اعتصامی» حضور داشته. از او در این مورد می پرسم که می گوید: «در فیلم زن دوم در کنار تیم سیروس الوند، کارگردان نام آشنای کشورمان حضور داشتم، در نقش «کتایون».
در سریال «کلاه پهلوی» هم یکی از نقشهای محوری داستان را به عهده داشتم و از حضورم در این مجموعه خوشحالم. در فیلم «پروین اعتصامی» هم صاحب یکی از نقشهای اصلی قصه هستم و امیدوارم پس از پخش آن، مخاطبان رضایت کامل را از این آثار داشته باشند.»
ملیحه پژمان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید