سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


دبی، شرایط جدید


دبی، شرایط جدید
به دنبال بروز رسوایی‌هایی جدید در دبی نخبگان این امیرنشین خود را برای مواضع سرسختانه‌تر دولت در مقابل فساد آماده می‌کنند. دبی تابستان داغی را پشت سر گذاشته است.
تاخیر در اجرای طرح‌های ساختمانی تا رسوایی‌های مربوط به اختلاس باعث شده‌اند تا ظاهر درخشان این امیرنشین آسیب ببیند و حاکم آن برای اطمینان از ادامه شکوفایی دبی تصمیم گرفته است با عوامل رسوایی‌ها مبارزه کند. دو رسوایی تابستان امسال سروصدای زیادی به پا کرد و میزان مداخله دولت برای فرونشاندن آنها نشاندهنده تغییر سیاست دولت است که آثاری طولانی مدت خواهد داشت. روز ۲۸ ژوئیه سوزان تمیم خواننده موسیقی پاپ لبنانی را وحشیانه در آپارتمانش در دبی کشتند. موضوع این جنایت به مصر رسید که یک مامور پلیس سابق را در آنجا دستگیر و متهم کردند.اما یک روزنامه مصری نوشت یک شخصیت مهم مصری در این جنایت دست داشته و به قاتل برای کشتن قربانی پول داده است. مقامات دولتی بلافاصله اعلام کردند پرونده مختومه است. در شرایط عادی چنین کاری به مفهوم پایان عمر پرونده خواهد بود. به ویژه که متهمی نیز دستگیر شده بود که به زودی محاکمه و محکوم می‌شد. اما این بار اوضاع کمی فرق می‌کرد.
روز ۲ سپتامبر هشام طلعت مصطفی، غول ساختمان‌سازی، عضو حزب حاکم و نماینده مجلس علیا( سنای) مصر دستگیر و به پرداخت ۲ میلیون دلار برای کشتن سوزان تمیم متهم شد.
در کشوری به بزرگی مصر که بازرگانی عمده و سیاست در آن در هم تنیده است دستگیری چنین فردی و متهم کردن او اقدامی کاملا غیرعادی است. به گفته منابع مصری فشار فراوانی از جانب دولت امارات – دوست مهم و سرمایه‌گذار عمده در مصر – به مقامات محلی وارد شد تا بدون توجه به این که ممکن است پای چه کسانی به میان کشیده شود، تحقیقات کامل برای روشن کردن قضیه ودستگیری قاتل به عمل آورند. هر کسی که از دبی به قاهره پیام می‌فرستاد آشکارا از این موضوع عصبانی بود که چرا یکی از کله گنده‌های مصری به خود جرات داده تا نامزد سابق خود را در یکی از اشرافی‌ترین اقامتگاه‌های دبی به قتل برساند. میلیاردری مثل مصطفی می‌توانست چنین کاری را در کشور خودش انجام دهد و از پیگرد و مجازات در امان بماند اما دبی حاضر به تحمل چنین وضعی نبود.
تحمل، یا عدم تحمل، ویژگی بارز رسوایی دوم نیز هست که از اوائل سال جاری دبی را به لرزه درآورده و هیچ نشانی از فروکش کردن آن نیز وجود ندارد. تعدادی از مدیران و مجریان عالی‌مقام چند شرکت بزرگ مستغلاتی و موسسه مالی دبی از ماه آوریل گذشته برای بازجویی احضار یا حتی به اتهام اختلاس و رشوه‌خواری بازداشت شده‌اند. فساد در صنعت ساختمانی یک مشکل جهانی است و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در این زمینه استثناء نیستند. اگر می‌خواهید معامله‌ای را جوش بدهید با دادن هدایایی کارها را «آسان» می‌کنید. اما امسال امیر دبی به ماموران اجرای قانون دستور داد در این موارد تحقیق و در صورت لزوم افراد خلافکار را ، حتی در عالیترین سطوح مدیریت بازداشت کنند. وی در ماه اوت گفت با هیچ کس که سعی کند از مقام خود برای کسب سودهای غیرقانونی سوءاستفاده کند مدارا نخواهد شد.
از جمله کسانی که بازجویی و دستگیر شدند مدیرانی از شرکت‌های ساختمان‌سازی مانند سما دبی، دیار و نخیل، بزرگترین شرکت وام‌دهنده ساختمانی یعنی تمویل و حتی رئیس واحد بانکداری اسلامی جی‌پی مورگان بودند. تا همین چند سال پیش اگر شرکتی مورد سوءظن قرار می‌گرفت سر و ته قضیه با دستگیری یکی دو کارمند متوسط آن خاتمه می‌یافت و هرگز مدیرعالیرتبه شرکتی دستگیر نمی‌شد.
● چه چیزی تغییر کرده است؟
دبی امروز در معرض خطر از دست دادن شهرت خود است و مجبور است برای حفظ اعتبارش تلاش کند. تورم آن دو رقمی است و رقیبان آن – مانند قطر یا کویت – دارند نیرومند می‌شوند و هند، که تاکنون هزاران کارگر ارزان‌قیمت برای دبی تامین می‌کرد اینک خود با پرداخت حقوق‌های بیشتر به کارگر نیاز دارد. در نتیجه دبی برای استخدام و حفظ نیروی کار خوب برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایش با مشکلات روزافزون مواجه است.
در حالی که تا ۱۰ سال پیش مردم به دبی می‌رفتند تا پس از چند سال کار، آینده خود را تامین کنند امروز کارگران ساکن آن از گرانی قیمت‌ها و کمی دستمزدها می‌نالند. اگر به همه این‌ها دشواری رفت و آمد و این موضوع را که دبی هنوز جایی جذاب برای زندگی نیست،‌اضافه کنید، به دشواری اوضاع این امیرنشین پی خواهید برد. از سال آینده نظام وصول مالیات نیز در دبی آغاز خواهد شد.
با توجه به همه این مسائل، تعجب‌آورنیست که دولت توجه خود را به کسانی معطوف کند که تاکنون عملا توانسته‌اند بدون نگرانی مرتکب خلاف شوند و این‌ها مدیران و تاجران ثروتمند و قدرتمند هستند. اگر دبی می‌خواهد اطمینان داشته باشد که مدیران سطح پایین و میانی آن به دنبال فرصت‌های بهتر به جاهای دیگر نروند، مجبور است حداقل نشان دهد که درآنجا همه در برابر قانون مساوی هستند زیرا هر چه فرصت به سرعت پولدار شدن کمتر باشد، مردم از نابرابری‌هایی که تاکنون مایل به نادیده گرفتن آنها بوده‌اند، بیشتر ناراحت خواهند شد.
نویسنده: ماتیاس کلین
مترجم: علی ایثاری کسمایی
منبع: گاردین
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید