پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بررسی پلی مورفیسم الکتروفورزی ارقام گندم نان از نظر زیر واحدهای گلوتنین با وزن مولکولی پایین (LMW-GS)


بررسی پلی مورفیسم الکتروفورزی ارقام گندم نان از نظر زیر واحدهای گلوتنین با وزن مولکولی پایین (LMW-GS)
در این تحقیق به منظور تعیین الگوی نواری زیر واحدهای گلوتنین دارای وزن مولکولی پایین (LMW-GS) ، ۶۷رقم گندم نان مورد استفاده قرار گرفت. با روش استخراج متوالی، گلوتنین و گلایدین هر یک از نمونه ها بدون آلودگی به دست آمد. برای تفکیک زیر واحدهای گلوتنین و همچنین گلایدین از روش ۱-D.SDS PAGE تک مرحله ای با شیب غلظت (۸.۱-۱۲.۵) درصد استفاده شد.
در نهایت ۱۷ زیر واحد در سه مکان ژنی Glu-۱ و ۱۹ زیر واحد در سه مکان ژنی Glu-۳ شناسایی شد. در مکان ژنی Glu-D۱ زیر واحد جدید ۲**+۱۰* در چهار رقم مشاهده شد. در یک رقم جزء ۱By و در رقمی دیگر جزء ۱Dx بیان نشد، ولی نوارهای ۷(a) و ۱۰(i) به ترتیب و به تنهایی در دو رقم دیده شدند. در Glu-۱ بیشترین فراوانی آللی برای زیر واحدهای ۷+۸(b), ۲+۱۲(a) و (c) نول به ترتیب با فراوانی نسبی ۰.۶۴, ۰.۷۱ و ۰.۵۶ بود و در Glu-۳ بیشترین فراوانی آللی برای زیر واحدهای Glu-B۳b, Glu-D۳b و Glu-A۳c به ترتیب با فراوانی نسبی ۰.۳۵, ۰.۲۵ و ۰.۴۰ مشاهده شد.
تنوع هر یک از امکان های ژنی در Glu-۳ و همچنین میانگین تنوع کل در آن نسبت به Glu-۱ بیشتر بود تنوع در مکان ژنی امگاگلایدین از تنوع در مکان های ژنی Glu-۱ یا Glu-۳ بیشتر بود. ولی تنوع حاصل از مطالعه همزمان Glu-۱ و Glu-۳ بیشتر از تنوع در مکان ژنی امگاگلایدین بود. بیشترین تنوع در مطالعه همزمان مکان های ژنی Glu-۱ و Glu-۳ و مکان ژنی امگاگلایدین دیده شد. تنها دو رقم الموت ۱ و الموت ۲ از نظر همه زیر واحدهای HMW, LMW و امگاگلایدین یکسان بودند. به طور کلی تنوع مشاهده شده در مکان های ژنی مورد مطالعه از الگوی زیر پیروی می نمود:
wGli, Glu-۳, Glu-۱>Glu-۳, Glu-۱>wGli>Glu-۳> Glu-۱
علی ایزدی دربندی
بهمن یزدی صمدی
سیروس عبدمیشانی
علی اکبر شاه نجات بوشهری
فرج اله شهریاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید