سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

سرطان را از رژ لب هدیه بگیرید


سرطان را از رژ لب هدیه بگیرید
از آن جا که کشور ما در استفاده از لوازم آرایش یکی از رکورد داران(!) جهان است و خانواده های ایرانی نیز به هنگام خرید، کمتر به مواد سازنده و یا نام و کیفیت لوازم آرایشی و یا حتی تاریخ انقضا دقت می کنند بنابراین باید منتظر موجی از مبتلایان به سرطان در کشور باشیم! مقداری از رژ لبتان را روی دستتان بمالید، با یک انگشتر طلا روی آنرا خراش دهید. اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد در این صورت شما متوجه می شوید ماده آرایشی مورد مصرف، حاوی سرب است یا خیر. سرب یک ماده شیمیایی است که ماندن آن در مدت طولانی روی پوست بدن و یا تماس دائم آن با مخاط دهان فرد، باعث بروز سرطان می شود...
یکی از مشاغل پر درآمد این روزها تولید و پخش لوازم آرایشی است که با استقبال خانم های ایرانی _ از دخترهای ۱۴ ساله(!) تا پیر زن های هفتاد ساله _ گرایش چشم‌گیری(!) به آن ها دارند تا هم خوشرنگ‌تر جلوه کنند و هم شاید معایب چهره خود را به وسیله آن بپوشانند.
البته این که چرا رده سنی استفاده از لوازم آرایشی بنا بر برخی گزارشات در ایران به دوازده تا چهارده سالگی تقلیل یافته، شاید علتی مانند مبتلا شدن جوانان و نوجوانان به پیری زودرس باشد و یا با این کار تلاش می کنند اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند، زیرا در عین رفع ظاهری معایب(!) پوست صورتشان، سن خود را هم افزایش می دهند! (از آن جا که بررسی روانشناسی این مسئله در این مقال نمی گنجد به همین چند جمله بسنده می کنیم!)
پیش از این شنیده بودیم به دلیل استقبال بی شائبه از لوازم آرایش در ایران، مواد آرایشی تقلبی و مخرب پوست روانه بازار شده است، اما به تازگی خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه که سازندگان مواد آرایشی و به عبارت صحیح تر نابودکنندگان پوست طبیعی زنان(!) پی به علایق خانم ها برده و از آن در جهت های سوء بهره جسته اند. در واقع تولید لوازم آرایشی سرطان زا هدیه جدید سوداگران با زیبایی خدادادی انسانهاست.
● ارمغان سرطان برای طالبان زیبایی
دکتر ناهید نمان که در بیمارستان تورنتو در بخش بیماری های بانوان به طبابت مشغول است درباره لوازم آرایشی که به تازگی برای خانم ها در بازار عرضه می شود، می گوید: به تازگی قیمت رژ لب هایی که با مارک Red Earth ، Sold at ESPRIT که ماندگاری بالایی روی پوست صورت دارند، از ۶۷ دلار به ۹.۹۰ دلار تقلیل یافته است که مشخص است برای جذب بیشتر مشتری این عمل صورت گرفته است.
وی در ادامه تصریح می کند: این دسته از مواد آرایشی حاوی درصد بالایی سرب هستند زیرا این فلز تاثیر زیادی در باقی ماندن پارافین و رنگ های زیبنده روی صورت دارد. ناهید نمان در ادامه با اشاره به خواص شیمیایی سرب می افزاید: سرب یک ماده شیمیایی است که ماندن آن در مدت طولانی روی پوست بدن و یا تماس دائم آن با مخاط دهان فرد، باعث بروز سرطان می شود.
وی عنوان رژ لبهایی که حاوی سرب هستند را، CHRISTIAN DIOR LANCOME ، CLINIQUE ،Y.S.L ، ESTEE LAUDER،SHISEIDO ،RED EARTH (LIP GLOSS)، CHANEL، MARKET AMERICA-MOTNES LIPSTECK عنوان می کند.
● هر روز سربی تر از دیروز!
نمان در ادامه تاکید می کند: بالاترین میزان سرب مساوی است با بالاترین شانس ابتلا به سرطان. بعد از آزمایشات صورت گرفته مشخص شد که رژلب Y.S.L حاوی بالاترین میزان سرب است و لازم به یادآوری است که هر چقدر سرب بیشتری داشته باشند ماندگاری رنگ روی پوست طولانی تر می شود و این نکته برای آن دسته از زنانی که خواهان ماندگاری رنگ لوازم آرایشی هستند نکته ای مهم محسوب می شود!
وی در ادامه می افزاید: این ها آزمایشهایی است که می توانید برای خودتان انجام دهید(!)، مقداری از رژ لبتان را روی دستتان بمالید، با یک انگشتر طلا روی آنرا خراش دهید. اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد در این صورت شما متوجه می شوید ماده آرایشی مورد مصرف، حاوی سرب است یا خیر.
البته حتما آن هایی که می روند و عمل جراحی روی پوستشان انجام می دهند تا لب هایشان شبیه بادکنک شود و یا می دهند تا دکترها میان گون هایشان فوت کنند تا برجسته تر شود و رژ گونه هایشان خیلی شکیل تر توی ذوق بزند، کلی غصه می خورند، زیرا به گفته پزشکان، فلز سرب، ژل های تزریق شده زیر پوست افرادی که تن به عمل های زیبایی داده اند، پس از مدتی مضمحل شده و پوستشان چروک و نافرم می شود!
● سرب مواد آرایشی مو خطر بیشتری دارد
به جرات می توان گفت که از تمامی مارک های مشهور لوازم آرایشی که به ایران صادر می شوند، نسخه تقلبی و بیماری زای آن برای پوست، در داخل کشور و توسط آن دسته از ایرانی های خلاق(!) که مخشان را برای ارائه نبوغ در این زمینه به حراج گذاشته اند، تولید شده است. اما نمونه سرطان زای آن را به هیچ وجه نمی توان یک خلاقیت دانست بلکه این جنایتی خاموش است که سر بانوان خوش باور را بر باد می دهد.
استفاده از سرب در رنگ های تزئینی مو نیز برای تثبیت بیشتر این رنگ های آرایشی و کوتاه مدت که به صورت ماژیکی استعمال می شوند و به شکل مش موقت هستند، امکان پذیر است. از آن جایی که با سرایت رنگ ماژیک های حاوی سرب به پوست سر و با ماندن آن به مدت طولانی، (دوام رنگ روی پوست سر بیشتر از مواد آرایشی روی پوست صورت است) احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
● مراقب باشید در چشمتان نرود!
از آن جایی که کشور ما در استفاده از لوازم آرایش یکی از رکورد داران(!) جهان است و خانواده های ایرانی نیز به هنگام خرید، کمتر به مواد سازنده و یا نام و کیفیت لوازم آرایشی و یا حتی تاریخ انقضا(!) دقت می کنند بنابراین باید منتظر موجی از مبتلایان به سرطان در کشور باشیم! مگر اینکه دختران جوان و زنان ایرانی کمی به خودشان رحم کنند و در تهیه و استعمال لوازم آرایشی دقت بیشتری را مبذول نمایند و یا حداقل وقت مصرف کردن، از گذاشتن لایه های رنگ و وارنگ پارافین(!) روی صورتشان خودداری کنند.
قابل تذکر و البته توجه است، حالا که در واپسین روزهای سال و نزدیک به عید به سر می بریم و موج عظیمی از خانم ها برای دید و بازدیدهای عید می خواهند مثل سال جدید(!) نو شوند، خوب است کمی دقت، چاشنی خریدهای عیدشان کنند و بذل توجه بی دریغشان را به مواردی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، فراموش نکنند، زیرا در صورت بی توجهی و یا زیاده روی دودش به چشم خودشان می رود!
***
منبع : برنا نیوز


همچنین مشاهده کنید