پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه و ارزیابی مقاومت نسبی به بیماری بلاست در ارقام مختلف برنج


مطالعه و ارزیابی مقاومت نسبی به بیماری بلاست در ارقام مختلف برنج
به منظور مطالعه درجه مقاومت نسبی ارقام برنج به pyricularia grisea sacc عامل بیماری بلاست برنج، اجزای آن و تعیین منحنی پیشرفت بیماری، تعدادی ارقام ایرانی، محلی و اصلاح شده به همراه تعدادی ارقام خارجی درآزمایشگاه، گلخانه و مزرعه با استفاده از نژادهای بلاست برنج در محل موسسه بین المللی تحقیقات برنج (ایری)، فیلیپین و در قالب طرح پایه بلوکهای تصادفی با سه تکرار و برای صفات تیپ آلودگی،تعداد لکه، اندازه لکه، درصد سطح آلوده برگ، دوره کمون و قابلیت اسپورزایی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج حاکی از وجود تفاوت معنی دار بین ارقام انتخابی برای کلیه صفات مورد مطالعه می باشد. ارقام نعمت وندا و کو ۳۹ دارای تیپ آلودگی حساس، قابلیت اسپورزایی بالا و دوره کمون کوتاه بوده اند. ارقام آی آر ۶۴ و وندانا دارای تیپ ایرانی عنبربو، طارم محلی، دمسیاه به همراه سان هوان ژان-۲ از چین دارای تیپ آلودگی مقاوم و قابلیت اسپورزایی پایین بوده اند. پیشرفت بیماری و سطح زیر منحنی توسعه بیماری در ارقام نعمت و ندا سریع و بالا بوده و به طور معنی داری متفاوت از آی آر ۶۴ با حد متوسطی از پیشرفت بیماری و سطح زیر منحنی توسعه بیماری، و ارقام عنبربو، طارم محلی، دمسیاه به همراه سان هوان ژان -۲ با مقادیر پایین خصوصیات مذکور بوده است.
براساس نتایج، ارقام مورد بررسی در سه دسته با مقاومت بالا، مقاومت نسبی و حساس دسته بندی گردیده اند، که برای حصول مقاومت پایدار، ارقامی با مقاومت نسبی توصیه می گردد.
علی مومنی
بهمن یزدی صمدی
هی لئونگ
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید