پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


استفاده از تکنیک داده کاوی برای پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری ایران


استفاده از تکنیک داده کاوی برای پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری ایران
با توجه به افزایش روزافزون نیازهای ما حجم داده های نظام تجاری رشد سریعی دارد. از آنجا که هزینه ذخیره داده به طور پیوسته در حال نزول است، کاربران تمایل دارند که تمام اطلاعات موجود را در پایگاه داده ذخیره کنند، تا از اطلاعاتی که ممکن است در آینده مفید واقع شود، نگهداری کنند، حتی اگر ارزش مستقیمی نداشته باشند.
بخش بانکداری طبق الگوی پورتر، برای فعالیت در محیط رقابتی امروزه با پنج نیروی رقابتی مواجه است که یکی از آن اجزا قدرت چانه زنی مشتری است. افزایش رقابت بین بانکها (به دلیل زیاد شدن تعداد آنها)، تغییر قوانین و معرفی فن آوری های جدید و خصوصا زیرساخت اینترنتی، که سبب افزایش آگاهی مشتریان به همه امور شده است، قدرت چانه زنی مشتری را بیشتر کرده است؛ به طوری که مشتری قادر است در یک چشم به هم زدن با بانک دیگری رجوع کند.
امیر البدوی (دکترای فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید مدرس)
مهدی فسفری، امیر حسین قپانچی (فوق لیسانس فناوری اطلاعات)
منبع : بانک مقالات تخصصی شرکت توسعه مهندسی بازارگستران آتی


همچنین مشاهده کنید