پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پوست خربزه زیر پای «یورگن»!


پوست خربزه زیر پای «یورگن»!
بایرن مونیخ قهرمان فصل قبل بوندس لیگا و جام حذفی آلمان در این فصل با وجود هزینه های کلان و تغییرات در کادر فنی هنوز نتوانسته فرم دلخواه و مطلوبی را کسب کند، لذا در نتیجه گیری ناکام مانده و کم کم صدای سران باشگاه و هوادارانش را درآورده است. بایرن در این فصل با کلینزمن معمار جدید فوتبال آلمان به توافق رسیده است.
این لقب را به این دلیل به او دادیم که وی توانست پس از یک دوره رخوت در عرصه ملی، تیمی را روانه جام جهانی ۲۰۰۶ کند که با ارائه بازی های شایسته و سزاوارانه، هنگام حذف از بازی نهایی و مغلوب ماندن مقابل ایتالیا با تشویق بی امان دوستدارانش روبرو شد و بسیاری این تیم را لایق حضور در فینال دانستند. کلینزمن که به دلیل اقامت در آمریکا مورد انتقاد جمع کثیری از کارشناسان قرار داشت توانست با نتایج مطلوب و کسب مقام سومی جهانی دهان مخالفان را ببندد و با افتخار نیمکت تیم ملی کشورش را به یوآخیم لو سپرد تا زندگی خودی را در ینگه دنیا دنبال کند. پیشنهادات متعددی به دست وی رسید اما به اکثر آنها پاسخ منفی داد تا اینکه بایرن برای جانشینی هیتزفلد سراغ او را گرفت و قطعاً کسی از نشستن روی نیمکت این تیم مطرح آلمانی بدش نمی آید و به آن پاسخ منفی نخواهد داد و کلینزمن هم از این قاعده مستثنی نیست و با اشتیاق روی نیمکت بایرن نشست.مونیخی ها بی صبرانه در انتظار کسب مقام های بین المللی هستند و کلینزمن با انگیزه و تلاش فراوان و سبک جدید مربیگری و حضور در کنار جمعی از ملی پوشان و شاگردان زمان خودش عنان کار را در دست گرفت تا با تجهیز بیشتر این تیم، راه را برای ورود به عرصه بین المللی و کسب افتخار هموار کند. شروعی ناامیدکننده در ابتدای فصل همه برنامه ها را تحت الشعاع قرار داد و ظاهراً اعتماد به نفس این مربی جوان را کاهش داده است. تقویت تیم هایی نظیر هامبورگ، شالکه و حتی لورکوزن توأم با افت بایرن شد که در ابتدای فصل با مصدومیت ۳ مهره اصلی و مؤثر یعنی سانیول، ریبری و تونی روبرو شده و اولی کان را نیز پس از سال ها حراست از دروازه به دلیل خداحافظی رسمی از میادین باشگاه در اختیار نداشت و این موارد دست به دست هم داد تا باواریایی ها ۲ شکست در ابتدای راه کسب کرده و از این حیث رکوردی جدید خلق کنند. نکته ای که در این بین پنهان مانده عدم آشنایی لازم از سوی کلینزمن نسبت به جو بوندس لیگا بوده که نشأت گرفته از زندگی او در آمریکا و دوری از محیط بوندس لیگا است.
منتقدان یورگن هنوز روی این مسأله زوم نکرده اند اما واقعیت همین است که گفتیم. این مربی جوان و صاحب سبک چوب اینگونه زندگی کردن را می خورد و تا بخواهد با جو فوتبال باشگاهی کشورش هماهنگ و آشنا گردد، نیاز به زمان دارد. آیا این زمان در اختیار وی قرار می گیرد؟! بسیاری از مردان نام آشنای مربیگری برای جانشینی او دندان تیز کرده اند. آیا کلینزمن به این امر واقف است؟! روی نیمکت این تیم اولی هوینس چهره مطرح و جنجالی آلمان به عنوان مدیرفنی قرار دارد که از دخالت در امور فنی ابایی ندارد و فراتر از یک مدیرفنی قدرت دارد و عکس العمل او هنگام شکست بایرن مقابل وردربرمن نسبت به تصمیمات کلینزمن نگران کننده است. هوینس در زمینه داوری ها و عملکرد سایر تیم ها و مربیان بارها در آلمان جنجال آفرین شده و شخصیتی متفاوت با برادر بزرگش که در هرتابرلین (دیترهوینس) فعالیت می کند، دارد.
لذا کلینزمن مربی جوان و صاحب سبک آلمانی باید مراقب این مرد نامدار باشد.
پوست خربزه ای که هوینس زیر پای کلینزمن انداخته شاید باعث شود با سر به زمین بخورد و در آن حالت بعید است که دیگر بتواند در بوندس لیگا مشغول شود و در این صورت یکی از استعدادهای مهم دنیای مربیگری سرخورده خواهد شد. اعتقاد عمومی این است که با افزایش قدرت بدنی بازیکنان، انجام تمرینات بیشتر و آشنایی کلینزمن نسبت به رقبا در هفته های آتی، این تیم به شراط آرمانی می رسد. فقط باید دید مربی فوق می تواند به سلامت از وضعیت موجود عبور کند یا اینکه شرایط به گونه ای دیگر رقم می خورد!
حمایت باشگاه بایرن از کلینزمن شروع ضعیف و دور از انتظار بایرن مونیخ در رقابت های این فصل بوندس لیگا باعث شده تا سرمربی جوان این تیم در همان ابتدای فصل زیر تیغ انتقادات قرار بگیرد. انتقادات از کلینزمن ابتدا از طریق مطبوعات کشور آلمان آغاز شد. پس از انتقاد مطبوعات از عملکرد کلینزمن، شاهد گسترش انتقادات بودیم. حالا دیگر همه از کلینزمن انتقاد می کنند. از هواداران بایرن گرفته تا مسئولان و حتی بازیکنان سابق بایرن. پس از انتقاد چهره هایی همچون هوینس، بکن باوئر، افنبرگ و در نهایت اولیور کان، فشارها را بیشتر کرده است.
پس از اظهارات صریح بکن باوئر مبنی بر عدم رضایت مسئولان باشگاه از عملکرد کلینزمن باعث شد تا همگان منتظر اولتیماتوم باشگاه بایرن باشند. در حالی که همه چیز به ضرر کلینزمن بود، صحبت های غیرقابل پیش بینی کارل هاینس رومنیگه باعث شد تا این مربی جوان بیش از گذشته روی نیمکت هدایت مونیخی ها احساس امنیت کند. رومنیگه نایب رئیس باشگاه بایرن در گفت و گو با وب سایت اسپورت بیلد گفت: «بدون هیچ شک و تردیدی کلینزمن مربی بایرن خواهد ماند. او بهترین گزینه برای هدایت تیم ما است و ما به توانایی های او ایمان داریم.
ما همه چیز را با جزئیات زیر نظر گرفته ایم. کلینزمن کارش را به خوبی انجام می دهد. برنامه های کلینزمن بی نقص هستند اما متأسفانه اقدامات خوب این مربی جوان با نتایج خوب بایرن همراه نبودند. من فکر می کنم در این بین بدشانسی هم چندان بی تأثیر نبوده است.» رومنیگه در ادامه صحبت های خود حمایت همه جانبه مسئولان بایرن از کلینزمن را اعلام کرد: «ما کاملاً به کلینزمن اعتقاد داریم و او از حمایت ما برخوردار خواهد بود. همه ما به عنوان یک تیم وظیفه داریم اشتباهاتمان را به یکدیگر گوشزد کنیم. متأسفانه خیلی ها دوست دارند از واژه انتقاد استفاده کنند. ما به هیچ عنوان قصد انتقاد کردن از کلینزمن را نداشته و نداریم. باشگاه بایرن از کلینزمن حمایت خواهد کرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید