سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دوئل دوم مک‌کین و اوباما


دوئل دوم مک‌کین و اوباما
دومین مناظره جان مک­کین و باراک اوباما دو نامزد رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا در حالی سه‌شنبه شب برگزار شد که باز هم موضوعات بحران مالی جهانی و سیاست خارجی محور گفت و گوهای دو طرف بود.
جان مک­کین مدت­ها بود که انتظار این مناظره را می­کشید. در این مناظره دو طرف با ۸۰ نفر از منتخبین مردم غیر سیاسی امریکا که هنوز در انتخاب هر کدام از دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه مرددند، به صورت رو در رو و مستقیم به مناظره می­پردازند. جان مک­کین بارها از رقیب دموکرات خود خواسته بود که به چنین مناظره­ای تن دهد که هر مرتبه با مخالفت وی رو به رو می­شد. انتظار می­رفت مک­کین با انجام این مناظره که به دلیل این که بارها مشابه آن را انجام داده بود، بتواند عقب افتادگی خود را از اوباما جبران کند. اما گویا چنین نشد و این مناظره چندان تاثیری بر عقب افتادگی مک­کین از اوباما نگذاشت. حرکت آزاد در میان پرسش شوندگان و وجود تعداد مشخص افراد متمایل به دو نامزد از ویژگی­های این مناظره است.
به هر صورت در شرایطی که انتظار می‌رفت مناظره‌ انتخاباتی جان مک کین و باراک اوباما تحت تاثیر تهاجم‌های شخصی طرفین قرار گیرد، مناظره این دو به دور از توهین‌های شخصی، بیشتر حول محور سیاست خارجی آمریکا به ویژه جنگ افغانستان، پاکستان، روسیه و بحران مالی جاری در این کشور انجام شد.
در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای که در دانشگاه بلمونت در نشویل و در ایالت تنسی انجام شد، دو طرف دو سوم زمان مذکور را صرف بررسی بحران اقتصادی و مالی آمریکا کرده و مواضع خود را در قبال این بحران و پیامد‌های آن ابراز داشتند و برنامه‌های خود را برای کمک به قشر متوسط آسیب دیده از این بحران شرح دادند. در زمینه سیاست خارجی نیز اوباما و مک کین متقابلا از رفتار غیرمسوولانه‌ یکدیگر انتقاد کردند.
اوباما در ارتباط با بحران اقتصادی امریکا گفت: «بدترین بحران مالی که ما از سال ۱۹۲۹ در شرایط فعلی شاهد آن هستیم قطعی‌ترین قضاوت را درباره سیاست­های اقتصادی ناکارآمد هشت ساله گذشته می­دهد، سیاستی که مک‌کین از آن حمایت می‌کند.»
اوباما بار دیگر وعده خود را در مورد تسهیلات مالیاتی بویژه برای گروه‌های کم درآمد و متوسط تکرار کرد.
در این مناظره مک کین پیشنهاد کرد برای ممانعت از مزایده و حراج اجباری منازل به افرادی که از لحاظ مسکن دچار مشکلات شده‌اند، خانه‌های رهنی واگذار شود.
هر دو نامزد همچنین مراتب رضایتمندی خود را برای انتصاب وارن بافت، میلیارد آمریکایی به عنوان وزیر دارایی اظهار داشتند. بافت پیش از این حمایت خود را از اوباما اعلام کرده بود.
در این ارتباط هم چنین دو کاندیدا متفق‌القول مراتب توافق خود برای اصلاحات اجتماعی و سیستم بهداشت و درمان آمریکا را ابراز داشتند.
در بخش دیگری از این مناظره که مربوط به سیاست خارجی دو کاندیدا می‌شد، جان مک کین با انتقاد از رقیب خود اظهار داشت که عجولانه و نسنجیده پاکستان را تهدید به حمله می‌کند و از این طریق هم پیمانان ما در اسلام آباد را عصبانی می‌سازد.
مک‌کین با اظهار نقل قولی از تئودور روزولت، رییس جمهوری اسبق آمریکا خطاب به اوباما گفت: «آمریکا باید به نرمی صحبت کند اما در عمل با چماق و باتوم وارد عمل شود.»
اوباما در مقابل با سرزنش مک کین از وی به دلیل انتشار نوار ویدیویی که دموکرات‌ها در اینترنت پخش کرده و در آن از مقاصد جمهوری خواهان برای بمباران ایران سخن به میان آمده، انتقاد کرد و با اشاره به نقل قولی از مک کین گفت: «احمقانه است که آواز بمب، بمب‌، بمب، ایران را سر دهیم و از نابودی کره شمالی حرف بزنیم. من فکر نمی‌کنم که این گفته‌ها نمونه‌ای از سخن گفتن نرم و لطیف باشد.»
اوباما هم چنین با اشاره به جنگ عراق و حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ گفت: «من نمی‌دانم که ما چگونه باید به تهاجم عراق که هیچ ارتباطی با حوادث ۱۱ سپتامبر نداشت، پایان دهیم.»
دو نامزد همچنین بر این موضوع که ایران نباید به سلاح هسته­ای دست یابد تاکید کردند و مدعی شدند که با تحریم­های بیشتر ایران موافقند.
اوباما در این باره مدعی شد: «نباید اجازه دهیم ایران به سلاح هسته­ای دست یابد زیرا این باعث تغییر قواعد بازی در منطقه خواهد شد و این نه تنها برای اسرائیل خطرناک است بلکه ممکن است گروه­های تندرو نیز به سلاح­های هسته­ای دست یابند. من اگر به ریاست جمهوری امریکا برسم تلاش می­کنم تحریم­ها را علیه جمهوری اسلامی تشدید کرده و صادرات بنزین به آن کشور را تحریم کنم. اگر ما بتوانیم بدین ترتیب بر تهران فشار بیاوریم آنگاه تهران مجبور خواهد شد، رفتار خود را تغییر دهد. من همچنان حاضرم با ایران به گفت و گوی مستقیم بنشینم اما گزینه نظامی نیز همچنان بر روی میز باقی است.»
مک­کین نیز مدعی شد، اگر ایران به سلاح هسته­ای دست یابد تمام کشورهای منطقه نیز می­خواهند به آن دست پیدا کنند و این باعث افزایش شدید تنش­ها در خاورمیانه خواهد شد و ما نباید اجازه دهیم هولوکاست دیگری به وجود آید. من هم با تشدید تحریم­ها برای تغییر رفتار ایران موافقم.»
نامزد دموکرات‌ها همچنین در ادامه تاکید کرد، القاعده باید نابود و بن لادن نیز کشته شود. وی تصریح کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با دولت پاکستان به نرمی رفتار نخواهد کرد و از آن خواهد خواست تا شبه‌نظامیان را تعقیب و دستگیر کند.
وی همچنین قول داد که اگر دولت پاکستان از این اقدام صرف‌نظر کند، خود بن‌لادن و اقداماتش را دنبال کند.
این در حالی است که سناتور مک‌کین آریزونایی با انتقاد شدید از رقیب دموکرات خود در مورد تصمیم وی به حمله و انجام عملیات‌های نظامی در پاکستان گفت: «این حرکت اوباما باعث شد تا افکار عمومی پاکستان در مورد آمریکا تغییر کند و سیاست خارجی ایالات متحده شدیدا دچار آسیب شود.
مک‌کین همچنین قول داد که به زودی به پاکستان سفر کرده و وارد ولایت وزیرستان شود و با حمله آمریکا به پاکستان به شدت مخالفت کند.
وی در ادامه اطمینان داد که طرحی برای دستگیری بن لادن در دستور کارش قرار دارد.
از سوی دیگر اوباما موضوع پیشنهاد حمله به پاکستان از جانب خود را شدیدا تکذیب و تاکید کرد که افکار عمومی پاکستان تنها به دلیل حمایت دولت آمریکا از دیکتاتوری پرویز مشرف رئیس جمهوری سابق این کشور دچار تغییر اساسی شد و آسیبی که به وجهه سیاست خارجی آمریکا وارد شد از این طریق بود.
مک‌کین و اوباما در ادامه مناظره تلویزیونی خود در مورد افغانستان نیز به بحث و گفتگو پرداختند تا جایی که نامزد دموکرات‌های آمریکا قول داد که دولت افغانستان را شدیدا تحت فشار گذارد و به حامد کرزی رئیس جمهوری این کشور اعلام کند که برای مردم افغانستان اقدامات بهتری انجام دهد.
اوباما همچنین اظهار کرد که از جمله تغییرات اولیه و اساسی وی در مورد افغانستان، این خواهد بود که از دولت عراق خواهد خواست تا مسئولیت امنیت داخلی خود را بپذیرد، زیرا قرار است نیروهای نظامی زیادی از این کشور خارج و به افغانستان فرستاده شوند.
در واکنش به این اظهارات اوباما،‌ مک‌کین گفت، یکی از اشتباهات بزرگ در سیاست خارجی آمریکا، غفلت از افغانستان پس از شکست نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به‌وسیله نیروهای مجاهدین افغانی بود که به‌صورت موفقیت آمیزی انجام شد.
این دو در ادامه مناظره درباره روسیه نیز اظهار نظر کردند. مک‌کین در این باره گفت: «روسیه همان امپراتوری شیطانی سابق است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی بود اما دیگر جنگ سردی رخ نخواهد داد. ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه در حال نقشه کشیدن در مورد اوکراین بود و تلاش می‌کرد تا آن را مجددا به شوروی سابق الحاق کند.»
وی اظهار داشت، آمریکا باید از گرجستان و اوکراین حمایت اخلاقی کند و روسیه را به خاطر اقدام نظامی‌اش علیه گرجستان شدیدا تنبیه کند.
این در حالی است که اوباما یک گام پیشتر نهاده و اظهار داشت، حمایت اخلاقی آمریکا از گرجستان کافی نیست و علاوه بر آن باید از این کشور حمایت مالی کامل نیز صورت گیرد.
نامزد جمهوریخواهان پوتین را به نشان دادن رفتار شیطانی از خود متهم کرد و هشدار داد که روسیه کشوری است که دارای انگیزه‌های ناسیونالیستی خطرناک است.
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید