چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثرات سطوح مختلف جو بدون پوشینه در جیره غذائی جوجه های گوشتی با رویکردی به تاثیر آنزیم و غلظت پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای محلول جیره (NSPS) بر عملکرد


بررسی اثرات سطوح مختلف جو بدون پوشینه در جیره غذائی جوجه های گوشتی با رویکردی به تاثیر آنزیم و غلظت پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای محلول جیره (NSPS) بر عملکرد
این آزمایش به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف جو بدون پوشینه با توجه به غلظت پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای (NSP) محلول در جیره غذائی، بر عملکرد جوجه های گوشتی انجام گرفت. تعداد ۹۶۰ قطعه جوجه گوشتی یکروزه از نژاد آربورایکرز در یک آزمایش فاکتوریل با ۴ سطح جو (صفر، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصد) و ۳ آنزیم در ۴ تکرار در قالب طرح کاملا تصادفی مورد استفاده قرار گرفتند. ازدانه جو بدون پوشینه برای افزایش غلظت NSP های محلول در جیره های غذایی استفاده شد. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که در دوره آغازین، افزایش سطح جو بدون پوشینه (افزایش غلظت NSP های محلول) در جیره، مصرف خوراک و میزان رشد را به طور معنی داری کاهش داد (P<۰.۰۱).
در دوره رشد نیز با افزایش سطح جو در جیره، میزان مصرف خوراک و رشد کاهش یافت (P<۰.۰۱). در دوره پایانی افزایش غلظت NSP های محلول تا %۴.۶ (سطح %۳۰ جو بدون پوشینه) اثری بر روی متغیرهای عملکرد نداشت. ضریب تبدیل غذائی در کل دوره آزمایش (۰-۴۹ روزگی) با افزایش سطح جو بدون پوشینه، کاهش یافت. مقدار انرژی قابل سوخت و ساز برای هر کیلوگرم افزایش وزن در کل دوره نیز تحت تاثیر سطوح مختلف جو بدون پوشینه قرار گرفت (P<۰.۰۱).افزایش سطح جو بدون پوشینه در جیره باعث افزایش وزن دستگاه گوارش، کبد و روده کور نسبت به وزن بدن شد ولی بر درصد لاشه، چربی شکمی، پیش معده و سنگدان و درصد تلفات اثر معنی داری نداشت.
افزودن آنزیم به جیره های غذائی مورد آزمایش به جز بر pH ایلئوم (P<۰.۰۱)، اثر معنی داری بر سایر متغیرهای مورد مطالعه نداشت. نتایج این آزمایش نشان می دهد که در جیره جوجه های گوشتی، از دانه جو بودن پوشینه تا سطحی می توان استفاده کرد که مقدار NSP های محلول در جیره در دورههای آغازین، رشد و پایانی به ترتیب از ۳.۶، ۴.۱ و ۴.۶ درصد بالاتر نرود. بنابراین با توجه به ترکیب جیره سطح استفاده از جو بدون پوشینه در جیره های آغازین، رشد و پایانی به ترتیب صفر، ۲۰ و %۳۰ توصیه می شود.
سیدداوود شریفی
فرید شریعتمداری
اکبر یعقوب فر
سیداحمد میرهادی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید