پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال و سیاست


فوتبال و سیاست
فوتبال به عنوان یکی از پر طرفدارترین رشته های ورزشی در جهان همواره با جریانات مختلفی عجین می شود. گاهی، اتفاقات به نحوی جریان سازی می شود که جایی برای نامیدن این رشته مهیج به عنوان یک ورزش باقی نمی ماند. بازیکنان، مربیان و برخی رؤسای باشگاه ها همواره برای رسیدن به اهداف سیاسی و اجتماعی خود از ورزش به عنوان یک ابزار استفاده می کنند تا از آن طریق خود را در جوامع بشری بیشتر نمایان سازند . آنها گاهی اوقات به حدی از نام و اعتبار برخوردار می شوند که حتی برای رسیدن به پست های سیاسی زحمت زیادی برای جلب حمایت مردم متحمل نمی شوند. در این مقال ما یک ترکیب ۱۱ نفره تشکیل داده و قصد داریم شما را با تعدادی از نام های مشهور ورزشی جهان که با سیاست هم میانه خوبی دارند، آشنا نماییم.ماتیاس سیندلار به عنوان پنجمین گزینه ، از نظرتان می گذرد:
● ماتیاس سیندلار افتخار فوتبال اتریش
«ماتیاس سیندلار» یک اتریشی که از بازی برای آلمان نازی امتناع کرد، یکی دیگر از مردان سیاست و فوتبال موردنظر ماست. یک صبح ژانویه در وین سال ،۱۹۳۹ جسد بزرگترین فوتبالیست اتریشی کنار نامزدش پیدا شد. نامزد او یک روز بعد در بیمارستان فوت کرد. به گفته پلیس علت مرگ آنها استنشاق گاز مونواکسید کربن بود. به طور رسمی داستان این گونه بیان شد که دودکش آپارتمان مسدود شده و گاز سمی در اتاق پخش شده است. همسایه ها هم به همین طریق مرده بودند و شواهد باورپذیر بود، اگرچه عده کمی آن را باور کردند. مرگ «ماتیاس سیندلار» در ۳۵ سالگی، چندین ماه بعد از اشغال اتریش توسط آلمان نازی تا به امروز هم یک معما باقی مانده است. سرنوشت او تمثیل قرن بیستم کشور اتریش است.
● مرد کاغذی
والدین «سیندلار» مهاجرانی از کشور چک بودند که در ناحیه کارگری زندگی می کردند. پدرش در جنگ جهانی اول اسیر شد و پسر تمام زندگی اش را در خانه مادر سپری کرد.«مرد کاغذی» که یک فوروارد بزرگ اما حساس بود همیشه با زانوبندی بر روی پایش بازی می کرد تا بتواند از یک جراحت قدیمی محافظت کند. او به منچستریونایتد دعوت شد، اولین فوتبالیستی بود که در تبلیغات ظاهر شد و تیم رؤیایی اتریش را زینت بخشید.شاید عالی ترین لحظات برای او در ماه می سال ۱۹۳۱با پیروزی ۵ بر صفر مقابل اسکاتلند رقم خورد که تا آن زمان در قاره اروپا بدون شکست مانده بود. تیم شگفت انگیز اتریش با نتایج ۶ بر صفر و ۵ بر صفر تیم آلمان را در هم کوبید و همچنین فرانسه ۴ بر صفر و هلند ۸ بر ۲ و غیره. حکمرانی اتریشی ها با شکست ۲ بر یک مقابل تیم چکسلواکی در آوریل ۱۹۳۳ به پایان رسید، هنوز ۳ ماه نگذشته بود که «آدولف هیتلر» در آلمان به قدرت رسید.
● تحقیر نازیسم
هنگامی که اتریش در مارس ۱۹۳۸ به تصرف آلمان درآمد، از «سیندلار» خواسته شد در تیم جدید متحد آلمان بازی کند. او به بهانه افزایش سن از این کار سر باز زد. اگر چه مدیر تیم آلمان «سپ هربرگر» که بعداً معزول شد گفت: «من تقریباً این احساس را داشتم که امتناع «سیندلار» مربوط به مسائل سیاسی است. من او را درک می کردم. هنگامی که از او درخواست شرکت در تیم را کردم ظاهرش بسیار آزادیخواه نشان می داد.»«نیلز هاومن» مورخ آلمانی می نویسد: دولت نازی حاکم در وین «سیندلار» را به عنوان فردی نشان کرده بود که با یهودیان ارتباط دوستانه دارد و جلسات حزبی را محترمانه رد می کند. به طور مثال یک بار «سیندلار» پول خوبی به یک یهودی که مجبور به فروش قهوه شده بود پرداخت کرد و با لهجه وینی به رئیس باشگاه خود «وین اتریش» که به عنوان یک یهودی طرد شده بود گفت: «رئیس جدید، من را از ملاقات با شما منع کرده است اما آقای دکتر، من همیشه شما را ملاقات خواهم کرد.»سپس بازی معروف جشن تصرف اتریش پیش آمد. ۱۱ آلمانی برای بازی مقابل تیم اوستمارک، نام جدید ایالتی که قبلاً کشور اتریش بود، انتخاب شدند. «سیندلار» که بنا بر گفته مردم فرصت های زیادی برای تحقیر نازی از دست داده بود، به تماشاچیان نشان داد که بازی فرمایشی است و نازی ها از قبل دستور نتیجه بازی را داده اند.
بالاخره او پذیرفت که گل بزند و تیم اوستمارک بازی را ۲ بر صفر برد. بعد از گل دوم، او جلوی جایگاهی که پر از مقامات نازی بود به رقص پرداخت. «نیلز هاومن» مورخ آلمانی می نویسد که «سیندلار» ممکن است از اینکه نازی با ممنوعیت فوتبال حرفه ای، زندگی را از او گرفته است ناامید شده باشد.
● یک قهرمان ملی
به نظر غیرمنطقی می رسد که از فوتبالیست ها انتظار مقاومت در مقابل هیتلر را داشته باشیم در جایی که عده کمی از آلمانی ها توانستند این کار را انجام دهند و سایر بازیکنان یقیناً می توانستند از «سیندلار» تبعیت کنند و نماینده آلمان نازی نشوند. تعجبی نداشت که برای اتریشی ها مرگ «سیندلار» به علت حادثه شک برانگیز بود. یک قهرمان ملی به سادگی و به این طریق نمی میرد. پلیس ها به روزنامه های اتریشی گفتند که بخاری به خوبی کار می کرد.حدس زده می شد که این زوج به دست حزب نازی کشته شده اند. یک سال بعد قهرمان دوچرخه سواری اتریش «آلبرت ریشتر» در یک زندان آلمانی فوت کرد. بعد از اینکه او به خاطر قاچاق غیر قانونی پول برای یک یهودی فراری در سوئیس بازداشت شده بود، حزب نازی وانمود کرد که او خودکشی کرده است.داستان دیگری که وجود داشت این بود که «سیندلار» و نامزدش خودکشی کرده اند به این علت که نمی خواستند زیر بلیت نازی ها زندگی کنند. «آلفرد پولگار» نویسنده توضیح می دهد که «سیندلار» شجاع می دید که چگونه شهر کودکی و مورد افتخار او به سمت نابودی می رود. ۱۵ هزار نفر در مراسم تدفین او شرکت کردند و سالانه در طول جنگ زیارت مزار او ادامه داشت.
● نماینده شکست خورده
تقریباً همه فوتبالیست های قبل از جنگ جهانی فراموش شده اند اما «سیندلار» در خاطره اتریشی ها زنده است. بعد از او یک جایگاه در زمین باشگاه «وین اتریش» به نام او اختصاص یافت، به عنوان فوتبالیست قرن بیستم اتریش انتخاب شد و در آخرین ستایش هنری از او سال پیش نمایشنامه «سیندلار» در سالن تأتر وین اجرا شد.هنوز هیچ کس نمی داند که او چگونه مرده است. در اصل این موضوع اهمیتی ندارد.
داستان او زنده ماند زیرا مرگ این فوتبالیست یادآور چیزهایی است که وین از دست داده بود، شهر آزادی که مورد تجاوز هیتلر قرار گرفته بود، مرکز فرهنگی که محصول «زیگموند فروید»، «شنیتزلر» و «هایک» بود و پایتخت فوتبال قبل از جنگ و این دو تای آخری برای همیشه نابود شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید