جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


غروب گردشگری در زیمبابوه


غروب گردشگری در زیمبابوه
مطلبی که پیش رو دارید تأثیرات و تبعات یک ناآرامی در کشور زیمبابوه در آفریقا را بررسی کرده است.
چرا که تا پیش از این یک آبشار دل‌انگیز ممر درآمد بسیاری از ساکنان بود و کمتر کسی به فکر دلالی و درآمد از راه‌های نامشروع بود. ناآرامی در این کشور درآمد حاصل از گردشگرانی که برای بازدید از آبشار «ویکتوریا فالس» می‌آمدند را تبدیل به یک بی‌ثباتی کرد و اینک در نبود گردشگران، مردم به‌سختی روزگار می‌گذرانند. اهمیت امنیت و همین‌طور ثبات حاصل از جاذبه‌های گردشگری در مطلبی که می‌خوانید آمده است.
کاهش چشمگیر گردشگران آبشار ویکتوریا در پی ناآرامی‌های سیاسی زیمبابوه در چند سال گذشته، چهره شهر مرزی «ویکتوریا فالس»این کشور را دگرگون ساخته است. به‌طوری‌که ساکنان این شهر به جای راهنمایی گردشگران مشغول داد و ستد غیرقانونی نان تست در مرزهای این کشور شده‌اند. کارشناسان گردشگری هشدار داده‌اند بهشت سابق زیمبابوه در حاشیه آبشار ویکتوریا به شهر ارواح تبدیل شده است.
هر روز صبح کمی بعد از طلوع آفتاب با شروع کار ماموران گمرک زیمبابوه، «لوسی» خود را به سرعت به صف طویل کسانی می‌رساند که می‌خواهند وارد شهر لوینگستون زامبیا شوند. پل فولادی فراز رود زامبزی (چهارمین رود بلند آفریقا) که دو کشور زامبیا و زیمبابوه را به یکدیگر متصل می‌کند تمام روز مملو از مردم اهل زیمبابوه است. آنها نیز مانند لوسی از سوپرمارکت «اسپار» در زامبیا واقع در ۱۰کیلومتری پشت مرز نان تست، شکر و یا آرد ذرت خریده و آن را در شهر ویکتوریا فالس زیمبابوه به فروش می‌رسانند.
در شرایط کنونی که به‌دلیل تورم بیش از حد و بحران اقتصادی، مغازه‌های زیمبابوه خالی از هر گونه کالایی است، این واردات جزئی برای بسیاری از ساکنان شهر تجارت قابل‌قبولی محسوب می‌شود. «لوسی» که هم‌اکنون در صف مشتریان سوپر مارکت قرار گرفته است، می‌گوید: تا چند سال پیش من به گردشگران یادگاری می‌فروختم اما از وقتی که آنها دیگر به شهر ما نمی‌آیند من نیز به ناچار مشغول داد‌وستد غیرقانونی مواد غذایی شده‌ام.
تا ۱۰سال پیش همه چیز در شهر ویکتوریا فالس زیمبابوه به گونه‌ای دیگر بود. هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر از سراسر جهان به این شهر سفر می‌کردند؛ شهری که در حاشیه یکی از بزرگترین عجایب طبیعی زمین؛ یعنی آبشار ویکتوریا واقع شده است. صدای غرّش رودخانه زامبزی در هنگام سقوط به درون دره این آبشار دیدنی که یک/ هفت کیلومتر پهنا و بیش از ۱۰۰متر ارتفاع دارد علاقه‌مندان بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند.
گفتنی است زیبایی تمام عیار این صحنه تماشایی که در فهرست میراث طبیعی یونسکو نیز جای گرفته است تنها از سمت کشور زیمبابوه قابل دیدن است.
در سال ۱۹۹۵ دولت این کشور پیش‌بینی کرده بود تعداد بازدید‌کنندگان این آبشار طی دهه‌های آتی به ۳ برابر برسد. این در حالی است که از آغاز سپتامبر سال‌جاری میلادی (شهریور ماه) در فهرست بازدیدکنندگان آبشار ویکتوریا -که در ورودی پارک ملی شهر ویکتوریا فالس قرار دارد - تنها نام ۳۰ بازدید‌کننده ثبت شده است. «نوا ماکانی» از ساکنان این شهر که حدود ۳۰سال پیش در شهر ویکتوریا فالس زیمبابوه به دنیا آمده است در این باره می‌گوید: «قبلا خیلی‌ها به شهر ما می‌آمدند تا از آبشار دیدن کنند.
مردم از حراره و ژوهانسبورگ عازم شهر ویکتوریا فالس می‌شدند، چند روزی را در اینجا سپری کرده و پول زیادی را نیز در این شهر خرج می‌کردند.» به گفته کارشناسان با شروع ناآرامی‌ها پس از انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در زیمبابوه، شهر ویکتوریا فالس به‌طور کامل به شهر ارواح تبدیل شده است. ماکانی که از ۲ روز پیش با یک کیسه پلاستیکی دست و پا گیر در شهر به راه افتاده است می‌گوید: من باید رو تختی خود را بفروشم تا بتوانم پول مدرسه پسرم را پرداخت کنم.
هزینه مدارس دولتی که تا کنون تنها ۱۰ دلار بوده در سال‌های اخیر به ۳۵ دلار افزایش یافته است. به گفته ماکانی در این شهر تقریبا هیچ‌کس این مقدار پول ندارد. علاوه بر کمبود شغل که هم اکنون یک معضل بزرگ محسوب می‌شود در آن سوی این شهر توریستی درست در خیابانی که ماکانی زندگی می‌کند هفته‌هاست که دیگر آب نوشیدنی هم وجود ندارد.
«تاملی» پسر ۱۸ساله‌ای که از ترس، تمایلی به گفتن نام خانوادگی خود ندارد در این باره می‌گوید: کارکنان سازمان آب این شهر به خاطر قطعی دائم برق نمی‌توانند آب را به‌طور منظم تصفیه کنند. یکی از دوستان تاملی چندی پیش به‌دلیل شکستگی دست خود به بیمارستان مراجعه کرده بود. تاملی می‌گوید که مسئولان بیمارستان دوست او را بیرون کرده و گفته‌اند هر کس می‌خواهد دست و پایش را در اینجا گچ بگیرد باید با خود گچ و دیگر لوازم مورد نیازش را همراه داشته باشد.
ماکانی و تاملی هر دو عضو گروه مردمی «ندبل» هستند؛ همانند مورگان تسوانگیرای کاندیدای حزب مخالف که در هزار کیلومتری شهر حراره برای رسیدن به قدرت سیاسی مبارزه می‌کند. ناظران بین‌المللی و بسیاری از مردم زیمبابوه توافق نظر دارند که تسوانگیرای در انتخابات پیروز شده است و لذا انتخابات نهایی اواخر ماه ژوئن (خرداد ماه) که رئیس‌جمهور سالخورده این کشور رابرت موگابه به تنهایی اجرای آن‌را برعهده گرفته فاقد اعتبار است. این در حالی است که موگابه به هیچ وجه قصد کناره گیری از قدرت را ندارد.
تاملی در ادامه می‌گوید که موگابه باید کناره گیری کند وگرنه هیچ‌چیز در شهر ما تغییر نخواهد کرد.اخبار اخیر منتشره از ناآرامی‌های زیمبابوه بسیاری از گردشگران را دچار وحشت و هراس کرده است به‌طوری‌که امروزه اگر کسی به شهر ویکتوریا فالس زیمبابوه سفر کند شب را در زامبیا سپری کرده و تنها برای یک بازدید بسیار کوتاه وارد زیمبابوه می‌شود.
یک گردشگر اتریشی هنگام پر کردن پرسشنامه ورودی در مرز به آهستگی از همسرش می‌پرسد: «فکر می‌کنی آنها ما را به شهر راه بدهند؟» ماکانی که امیدوار است با کناره‌گیری موگابه از قدرت، صنعت توریسم ویکتوریا فالس رونق پیشین خود را باز یابد با هدف جلب توجه و اعتماد گردشگران اعلام کرد که ما با آغوشی باز پذیرای گردشگران آبشار عظیم ویکتوریا هستیم.
زهرا صابری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید