جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دستمزد واقعی مورینیو چقدر است؟


دستمزد واقعی مورینیو چقدر است؟
همه چیز از آن کنفرانس مطبوعاتی معروف شروع شد. زمانی که مورینیو در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران حاضر در سالن که از او راجع به ترکیب تیم سؤال می کرد گفت: اصلاً خودت بیا ترکیب تیم را روی وایت برد بنویس! جواب خبرنگار ایتالیایی به او این بود:«اگر بخشی از حقوق ۹ میلیون یورویی خودتان را به من بدهید، شاید قبول کردم» و اینجا بود که مورینیو خیلی سریع برای اینکه او را ساکت کند گفت: «حقوق من ۹ میلیون نیست و ۱۱ میلیون است. تازه اگر اسپانسرها را هم بهش اضافه کنید، به ۱۴ میلیون یورو هم می رسد!»
درگیری لفظی این دو فردای روز کنفرانس به تیتریک روزنامه های ایتالیایی تبدیل شد. همه جا نوشتند که مورینیو ۱۴ میلیون یورو در سال درآمد دارد و ماسیمو موراتی رئیس باشگاه اینتر که از این صراحت لهجه مورینیو چندان خوشش نیامده بود از طریق بیانیه ای که روی سایت باشگاه قرار گرفت اعلام کرد که مربی پرتغالی کمی در مورد مبلغ درآمد خود اغراق کرده و چنین رقمی صحیح نیست.
با توجه به اینکه همه طبق آنچه باشگاه اینتر در ابتدای فصل اعلام کرده بود می دانستند که حقوق سالانه آقای خاص ۹ میلیون یورو در سال است، قضیه بعد از دو سه روز تقریباً فراموش شد و همه آن حرفهای مورینیو را به خصوصیات اخلاقی خاص وی که هرگز دوست ندارد در جواب دادن کم بیاورد و به مسائل دیگر ربط دادند. ولی ظاهراً برای رسانه های ایتالیایی این مسأله به طور کامل حل نشده بود. برای همین کوریره دلوسپرت در گزارشی که بعد از گذشت دوهفته از آن ماجرا منتشرکرده، حقایق موجود را در مورد درآمد واقعی آقای خاص در باشگاه میلان فاش ساخته است.
روزنامه سرشناس ورزشی ایتالیا که در رم منتشر می شود، گزارش خود را این گونه آغاز کرده است: خوزه مورینیو در مورد دستمزدش راست می گفت. روی پیش نویس قرارداد مورینیو مبلغ ۳۳ میلیون یورو به چشم می خورد که قرار است در سه سال به مربی پرتغالی تعلق گیرد. این رقم نجومی، اما مبلغ خالص دستمزد آقای خاص نیست. و اگر در آن بگو مگوی نشست خبری، مورینیو این جمله را به زبان نیاورده بود، باشگاه اینتر هرگز خود را مجبور نمی کرد تا بیانیه ای منتشر کند و از طریق آن به اطلاع همه برساند که مبلغ دریافتی از سوی مورینیو به مراتب کمتر از آن چیزی است که او ادعا کرده و یا حتی موراتی هم در گفتگو با خبرنگاران قضیه را به عنوان یک شوخی دیگر مورینیو با رسانه ها ربط نمی داد و نمی گفت خدا را شکر همه فهمیدند که او فقط قصد مزاح داشته، ولی منظورش را بد بیان کرده است. اگر تمام مبلغی که قرار است در ازای سه فصل حضور مورینیو روی نیمکت اینتر به او تعلق گیرد را دقیق مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می شویم که باشگاه نراتزوری به حساب شخصی مربی پرتغالی اش مبلغ ۴/۵میلیون یورو به طور خالص واریز می کند که به معنای بالغ بر ۱۰میلیون یورو برای دو فصل نخست قرارداد خواهد بود. در سال سوم درآمد آقای خاص به ۲/۶ میلیون یورو می رسد.
به این مبلغ، پول دریافتی بابت پاداشهای مخصوص برای پیروزیهایی که اینتر با مربی سابق چلسی به دست خواهد آورد را باید اضافه کرد. یک مثال ساده همه تفاوتهای مورینیو و بقیه را روشن می کند.
روبرتو مانچینی در قرارداد خود تبصره ای اضافه کرده بود که تمدید اتوماتیک وار قراردادش به مدت یک فصل در صورت قهرمانی در رقابتهای سری A را شامل می شد. مورینیو اما ترجیح داد که این پاداش را به پول نقد تبدیل کند. برای همین به نظر می رسد در صورت قهرمانی تیم او در ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا، دستمزد او واقعاً به ۹ میلیون یورو نزدیک شود که درواقع همان مبلغی است که نشریه «آبولا» پرتغال همزمان با انتشار خبر پیوستن آقای خاص به اینتر آن را درصفحات خود اعلام کرده بود. شکی نیست که اگر مورینیو بتواند جام قهرمانی لیگ قهرمانان را بعد از ۴۴ سال به ویترین باشگاه بیاورد، موراتی هراندازه که او بخواهد، برایش پاداش و جایزه درنظر خواهد گرفت واین امکان وجود دارد که دستمزد او از این ارقام هم فراتر رود. در نقش پرسروصداترین مربی حال حاضر دنیا، مورینیو مسلماً نمی توانست از تصویری که در دنیای فوتبال از او یک سوژه ناب ساخته فاکتور بگیرد و برای همین رابطه خود را با اسپانسرهایی که برای عقد قرارداد با او پیشقدم شدند، روز به روز بهتر و شدیدتر کرد.
برای همین جای تعجب نیست که او به لطف این قراردادها مبلغی به مراتب بیش از ۳ میلیون یورویی که خودش در کنفرانس خبری اعلام کرده ، در جیب خود می گذارد.
آوریل گذشته درگزارشی که در فرانس فوتبال منتشر شده بود، مورینیو در رتبه نخست ثروتمندترین مربیان فوتبال دنیا قرار گرفته بود که بخش عمده آن را مدیون ۲۹ میلیون یورویی که سال ۲۰۰۷ از لندن به خانه برد، بود. مسلماً در آن زمان هم مبلغ منتشر شده در ماهنامه فرانسوی بالاترازحد تصور به نظر می رسید. این بدین معناست که مرد پرتغالی به طور خالص ۱۵ میلیون یورو از آن فسخ قرارداد سود برده است. با این حساب واقعاً باید خدا را شکر کرد که به قول موراتی آن حرفهای مورینیو شوخی بودند. برای اینکه او خیلی بیشتر از ۳ میلیون یورویی که خودش گفته به خاطر قرارداد با حامیان مالی درآمد دارد. شاید دقیقاً دو برابر این رقم! با اینکه مورینیو یک بازیکن فوتبال نیست که مجبور باشد هرهفته کفشهای کمپانی خاصی را تبلیغ کند، ولی او همیشه آدیداس را به عنوان طرف قرارداد خود برگزیده و هنگام تمرینات روزانه هم به طور معمول گرمکنهای باشگاه اینتر را که با نایک قرارداد دارد برتن می کند، اما هرگز کفشهای آدیداسش را از پا درنمی آورد. کفشهای مورینیو همگی سیاه رنگ هستند و با سه خط کلاسیک آرم آدیداس به رنگ آبی تزئین شده اند و روی زبانه آن «خوزه مورینیو» نوشته شده است.
اما سهم آقای خاص از کنگره ها و مراسم رسمی چقدر است؟ بدون تردید آقای خاص مناسب ترین فرد برای جلب توجه افکار عمومی است. با اینکه تنها سه ماه از ورود او به ایتالیا می گذرد، ۶ سپتامبر گذشته در جریان «ورک شاپ آمبروزتی»، مرد پرتغالی برای جوانان سرمایه گذار سخنرانی کرد. و کسی چه می داند که شاید دیر یا زود در یک برنامه تلویزیونی هم بخواهد اجرای یک شو پربیننده غیر ورزشی را برعهده بگیرد. حتی از حالا گفته شده که در صورت حضور مورینیو در یک برنامه مشابه، مبلغی در حدود ۱۵۰ هزار یورو به او تعلق خواهد گرفت. پس هرکس که او را در برنامه تلویزیونی خود بخواهد، می تواند از حالا روی این موضوع شرط ببندد که مورینیو در فهرست بعدی مربیان ثروتمند دنیا همچنان در همان رتبه قبلی باقی می ماند.
دانیال صدقی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید