جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

طرحی برای جبران شکستهای رژیم صهیونیستی


طرحی برای جبران شکستهای رژیم صهیونیستی
طرح ۱۴ ماده ای رژیم کمپ دیویدی قاهره برای پایان دادن به اختلافات گروههای فلسطینی در گام اولیه با مخالفت جدی رهبران فلسطین و گروههای مقاومت اسلامی مواجه شده است .
رژیم قاهره با پیشنهاد این طرح از تمام گروههای فعال فلسطینی دعوت کرده است برای بحث و تبادل نظر در این زمینه از ۱۴ آبانماه در قاهره حضور یابند تا بلکه زمینه هائی برای تفاهم و همفکری گروههای فلسطینی فراهم شود.
از آنجا که این طرح پس از مدتها تنش و برخورد گروههای فلسطینی بویژه تشکیلات خودگردان و جناح فتح از یکسو با جنبش حماس و دولت اسماعیل هنیه عنوان می شود حاوی نکاتی است که بایستی به دقت مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
۱) نخستین و عمده ترین مطلب در این زمینه پیشگامی رژیم کمپ دیویدی قاهره برای میانجی گری بین فلسطینی ها است . رژیم قاهره تا این اواخر سعی داشت با حمایت یکطرفه از تشکیلات خودگردان و محمود عباس و همچنین طیف خائن « فتح » اهداف و برنامه های اسرائیل و آمریکا در قلمرو فلسطین را اجرا کند ولی هرچه بیشتر تلاش کرد کمتر نتیجه گرفت . قاهره حتی در چندین مرحله با آموزش نیروهای فتح و اعزام آنها به غزه سعی کرد بطور پنهانی از این گروه برای کودتا علیه « حماس » و دولت « هنیه » بهره گیری کند ولی با شکست نیروهای اعزامی فتح این توطئه نیز ناکام ماند و عقیم شد. اکنون قاهره سعی دارد موقعیت خود نزد فلسطینی ها را ترمیم کند تا بلکه جایگاه قبلی خود را بازیابد.
علاوه بر این نقش سنتی قاهره بعنوان رهبر جهان عرب اکنون مدتها است که بیرنگ و ناکارآمد جلوه کرده است . بطوریکه عربستان در دور قبلی مذاکرات فلسطینی با فراهم کردن بسترهای مورد نظر زمینه را برای دستیابی به « توافقات طائف » فراهم کرد. البته آن توافقات چندان دوام نیاورد ولی گفته می شود یکی از علل ناکامی و عدم اجرای توافقات طائف کارشکنی مشترک مصر و رژیم صهیونیستی بوده که نخواسته اند ابتکار عمل در اختیار ریاض قرار گیرد.
در مرحله بعدی قطر با نقش آفرینی بین گروههای لبنانی و دولت این کشور زمینه ساز توافقاتی شد که هنوز هم اعتبار و کارآئی دارد و همین امر نقش سنتی رژیم قاهره را بار دیگر به زیر سئوال برده است .
اکنون قاهره تمایل چندانی به نتایج مذاکرات فلسطینی ها ندارد بلکه عمدتا به احیای نقش و جایگاه سنتی خود می اندیشد و می خواهد یکبار دیگر چنین موقعیتی را برای خود تثبیت و تضمین کند ولی همچنان ماموریت دارد که در چارچوب خوش خدمتی برای صهیونیستها به جبران شکستهای اسرائیل بپردازد.
۲) رژیم صهیونیستی و حامیانش طرف دیگر قضیه هستند که از نقش آفرینی سایر کشورهای عرب در قلمرو مسائلی که به نحوی به اسرائیل هم ارتباط پیدا می کند نگرانند. بدین ترتیب اصرار مشترک آمریکا و صهیونیستها برای کشاندن قاهره به موضع میانجی گری از اشتهای قاهره برای ایفای چنین نقشی کمتر نیست . بویژه آنکه آمریکا و صهیونیستها با سواستفاده از سرخوردگی قاهره و انفعال آن در مناسبات بین العربی می توانند اهداف و برنامه های خود را از طریق رژیم کمپ دیویدی قاهره البته با هزینه های کمتری عملی سازند.
۳) با مروری به فهرست ۱۴ ماده ای طرح رژیم قاهره می توان دریافت که اجرای این طرح درصورت عدم تغییر مفاد آن عینا در صدر خواسته های آمریکا اسرائیل و رژیم های خائن عرب قرار دارد که مشخصا پیروزیهای مقاومت اسلامی در غزه و در صحنه فلسطین را یکسره نادیده می گیرد و دقیقا درصدد باز گرداندن اوضاع به ماههای قبل از شکست کودتای مشترک فتح و محمود عباس در غزه است .
در واقع هدف اینست که آنچه اشغالگران از طریق محاصره غزه و تحمیل تحریمات علیه غزه و دولت اسماعیل هنیه نتوانستند به آن دست یابند از طریق طرح ۱۴ ماده ای مصر به نیروهای مقاومت اسلامی تحمیل نمایند .
این طرح در ترجمان اهداف قلبی دشمنان مقاومت اسلامی برای احیای انحصار قدرت دردستان محمود عباس و جناح خائن فتح است .
۴) اگرچه روح کلی حاکم بر طرح ۱۴ ماده ای مصر عملا در جهت خنثی کردن پیروزیهای مقاومت اسلامی و باز گرداندن شرایط گذشته است ولی ۳ محور اصلی آن تازگی دارد .
▪ اعزام نیروهای عربی به غزه
▪ موافقت با توافقنامه های امضا شده توسط تشکیلات خودگردان
▪ نظارت یک هیئت امنیتی عربی به رهبری مصر بر حل و فصل مسائل مورد اختلاف در دستگاه های امنیتی فلسطینی .
این هر ۵ محور پیشنهادی اکنون برای ماهها است که بر سر زبانها است ولی هرگز بصورت یک طرح مکتوب رسمی با چنین صراحتی مطرح نشده بود.
موضوع مهم در این میان اینست که اشغالگران صهیونیست هم توافق خود را با انجام چنین طرحی به تشکیلات خودگردان اعلام کرده اند و شواهدی در دست است که نشان می دهد اصل طرح توسط صهیونیستها عنوان شده است .
مفهوم روش این عبارت اینست که صهیونیستها برای درهم شکستن مقاومت اسلامی در غزه حاضرند هر ترکیبی را پذیرا شوند ولی مقاومت را به کمک آن تحت الشعاع قرار دهند و آنرا درهم بکشنند.
موضوع مهم دیگر حضور امنیتی تشکیلات خودگردان در غزه است که صراحتا آبهای رفته را مجددا به نهر خشک تشکیلات خودگردان در غزه باز می گرداند به منزله احیای پایگاههای از دست رفته فتح و تشکیلات خودگردان در غزه است که این با حمایت دربارهای عرب و نیروهای نظامی عرب تثبیت خواهد شد.
۵ )اگر طرح ۱۴ ماده ای بدون هیچگونه تغییری تصویب شود به منزله اوج پیروزی صهیونیستها و حامیان آنها در صحنه فلسطین است .
این برای نخستین بار پس از شکل گیری رژیم صهیونیستی است که اعراب و ارتشهای عربی برای تضمین منافع اسرائیل در مقابل فلسطینی ها « صف آرائی » می کنند. در واقع این یک ننگ بزرگ تاریخی برای اعراب است که ارتشهای عرب در صحنه دفاع و حمایت از فلسطینی ها در طول ۶۰ سال گذشته همواره غایب بوده اند ولی اکنون که به برکت مجاهدات نیروهای مقاومت اسلامی بتدریج صحنه در مسیر منافع ملت فلسطین آراسته شده ناگهان ارتشهای عرب برای مهار فلسطینی ها وارد صحنه می شوند!
۶) پس از شکست طرح احداث « دیوار حائل » که صهیونیستها به آن امید فراوانی بسته بودند طرح « ایجاد سپر انسانی » توسط ارتشهای عرب در نوار غزه در واقع حرکتی برای جبران شکست اسرائیل است . البته نیروهای مقاومت اسلامی با چنین طرحی مخالفت کرده اند ولی مطرح ساختن چنین نکاتی از جانب رژیم قاهره نشان می دهد که این رژیم کمپ دیویدی همچنان در خدمت منافع اشغالگران است و بعنوان « دلال صهیونیستها » عمل می کند!
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید