پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فراوانی حضور پادتن ویروس هپاتیت نوع C در سرم اهداکنندگان خون شهرستان شهرکرد به روش ELISA


بررسی فراوانی حضور پادتن ویروس هپاتیت نوع C در سرم اهداکنندگان خون شهرستان شهرکرد به روش ELISA
● زمینه و هدف:
علی رغم امکان تزریق خون به عنوان تنها راه نجات برخی از بیماران، بیماری های منتقله از راه خون از جمله HCV یکی از معضلات انتقال خون می باشند که منجر به عوارض برای بیمار و صرف بودجه های سنگین می گردند. هپاتیت C یک معضل بهداشتی در دنیا بوده و در حال حاضر ۲۰۰ میلیون نفر به آن مبتلا می باشند. کشور ما از نظر شیوع هپاتیت C جزو مناطق با شیوع کم می باشد ولی میزان بروز موارد جدید این عفونت رو به افزایش است. تعداد زیادی از مبتلایان هپاتیت C دچار هپاتیت مزمن می شوند که به نظر می رسد بسیاری از این افراد در نهایت به سیروز و یا کارسیونوم هپاتوسلولار مبتلا می شوند.
● روش بررسی:
با توجه به شیوع ۲-۱ درصدی عفونت هپاتیت C در اهداکنندگان خون در این تحقیق نیز به منظور تعیین میزان شیوع سرولوژیک ‌HCV Ab در اهداکنندگان خون شهرستان شهرکرد و تعیین میزان نقش هر یک از فاکتورهای خطرساز نمونه های فوق با آزمایش ELISA مورد بررسی قرار گرفتند.
● یافته ها:
پس از انجام آزمون الیزا با استفاده از کیت HCV Ab بر روی ۱۱۴۷۲ نمونه سرم اهداکنندگان خون شهرستان شهرکرد در ۶۹ مورد (%۰.۶) جواب مثبت گزارش شد. آلودگی به HCV در مردان و زنان و افراد متاهل، افراد مجرد، افرادی که سابقه خال کوبی، حجامت، تماس جنسی مشکوک و سابقه مسافرت به خارج از کشور داشتند به ترتیب: %۵, ۰.۸, %۱.۵, %۰.۱.۲۱, %۰.۴۱, %۰.۰۵, %۰.۶۱ و ۱۴% برآورد گردید.
● نتیجه گیری:
ارتباط آماری معنی دار بین آلودگی به HCV با وضعیت تاهل، سابقه خال کوبی و سابقه داشتن تماس جنسی مشکوک مشاهده گردید. همچنین بین آلودگی به HCV و جنسیت، سابقه داشتن حجامت، سابقه بیماری کبدی و سابقه داشتن مسافرت به خارج کشور مشاهده نگردید.
الهه تاج بخش
رامین یعقوبی
علیرضا واحدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید