سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ملانوم بدخیم در خوزستان: مطالعه ۶۲ مورد


ملانوم بدخیم در خوزستان: مطالعه ۶۲ مورد
● مقدمه:
ملانوم بدخیم در کشورهای غربی عمده مرگ و میر در مبتلایان به سرطان های پوستی است. از طرفی میزان بروز، نمای بافت شناسی و سیر تومور در بین آسیایی ها و غربی ها کاملا متفاوت است.
● هدف:
این مطالعه با هدف بررسی و وضعیت بالینی و آسیب شناسی ملانوم در طی یک دهه گذشته در خوزستان انجام گرفت.
● روش اجرا:
بررسی حاضر یک مطالعه گذشته نگر بوده و بر روی موارد ملانوم تشخیص داده شده از مهرماه ۱۳۶۹ لغایت شهریور ماه ۱۳۷۹ صورت گرفت. اطلاعات موجود در گزارشات آسیب شناسی بایگانی آزمایشگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و یا آزمایشگاه های خصوصی در استان خوزستان بر روی فرم های از پیش آماده شده که دارای سوالاتی مشتمل بر سن، جنس، محل درگیری و نوع بافت شناسی تومور بود، ثبت گردید.
● یافته ها:
۶۲ بیمار (۲۸ مورد زن با میانگین سنی ۱۴.۱±۵۳.۸۰ سال و ۳۴ مورد مرد با میانگین سنی ۱۵.۸± ۵۵.۹ سال) مبتلا به ملانوم بدخیم بودند. از ۶۲ مورد ملانوم بدخیم، ۵۹.۶۷% ملانوم پوستی، ۱۹.۳۵% ملانوم متاساتیک در غدد لنفاوی، ۱۱.۲۹% ملانوم چشمی،۴.۸۳% ملانوم دستگاه گوارش، ۳.۲۲% ملانوم مخاطی و ۱.۶۱% ملانوم گوش میانی و ماستوئید بود. انواع ملانوم تشخیص داده شده از نظر بافت شناسی به ترتیب شامل ملانوم بدخیم کلاسه بندی نشده (۳۰.۶۴%)، ملانوم ندولر (۲۷.۴۱%)، ملانوم متاستاتیک (۲۴.۱۹%)، ملانوم لنتیجینوس آکرال (۱۲.۹۱%) و لنتیگومالیگنا ملانوما (۴.۸۴%) بود.
● نتیجه‌ گیری:
اگر چه به نظر می رسد ملانوم تومور نادری در خوزستان است ولی جهت بررسی دقیق تر روند ملانوم در حال و آینده، انجام مطالعات بیشتر در منطقه ضروری است تا بتوان در سایه آن تدابیری جدید در راستای کنترل و پیشگیری بیماری اتخاذ نمود.
رضا یعقوبی
رعنا رفیعی
فرزانه سواددار
سیدمحمود لطیفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید