جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شیوع سرولوژیک و عوامل مرتبط با عفونت هپاتیت C در زندانیان معتاد زندان خزرآباد ساری


شیوع سرولوژیک و عوامل مرتبط با عفونت هپاتیت C در زندانیان معتاد زندان خزرآباد ساری
● مقدمه:
جمعیت مقیم زندان ها، مدر معرض خطر بالای عفونت هپاتیت C می باشند. در حال حاضر زندانیان به طور معمول از نظر این عفونت بررسی و غربال نمی شوند. تقریبا یک چهارم از دو میلیون نفر جمعیت زندانی مقیم در زندان های آمریکا آلوده به ویروس هپاتیت C می باشند. تزریق کنندگان مواد مخدر فعلا گروه اصلی در معرض خطر هستند. در سطح جهانی شیوع عفونت هپاتیت C در معتادین تزریقی %۵۰-۹۰ و بروز سالانه %۱۰-۳۰ است. زندان یک محیط پرخطر ابتلا به هپاتیت C به لحاظ مصرف بالای مواد مخدر و فعالیت های جنسی می باشد. هدف از این تحقیق تعیین شیوع سرولوژیک عفونت هپاتیت C و عوامل مرتبط با عفونت در زندانیان معتاد زندان خزرآباد ساری می باشد.
● روش بررسی:
این پژوهش یک مطالعه Cross-Sectional می باشد. در شهریور ۱۳۸۰ در زندان معتادین خزرآباد ساری و به روش تصادفی ساده، از ۳۱۲ نفر از زندانیان مرد معتاد نمونه خون گرفته شد. نمونه ها با کیت الیزانسل سوم از نظر آنتی بادی HCV بررسی شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه بود. ۲۳۰ نفر (%۷۴) از نمونه ها تمایل به تکمیل پرسشنامه داشتند. عوامل مرتبط با عفونت هپاتیت C در ۸۲ معتاد آنتی بادی مثبت (گروه مبتلا) و ۱۴۸ معتاد آنتی بادی منفی (گروه غیر مبتلا) مقایسه شدند. نمونه های دو گروه به لحاظ متغیرهای مداخله گر اختلاف معنی داری نداشتند. جهت تجزیه و تحلیل آزمون های مجذور کای، تی و آنالیز چند متغیری رگرسیون لجستیک مورد استفاده قرار گرفتند.
● نتایج:
در ۳۱۲ نمونه، تعداد ۹۶ مورد آنتی بادی مثبت یافت شد. لذا شیوع سرولوژیک عفونت هپاتیت C در زندانیان معتاد %۳۰.۸ بود.
عوامل عمده مرتبط با عفونت هپاتیت C در گروه مبتلا عبارت بودند از: سابقه اعتیاد (میانگین ۱۷۴ ماه)، مدت محکومیت به زندان (میانگین ۴۸ ماه)، روش مصرف مواد به ویژه تزریق (%۸۲) انفیه (%۴۴)، سابقه مصرف الکل به مدت بیش از ۵ سال (%۶۰)، خالکوبی (%۶۶)، استفاده مشترک از سرنگ (%۳۱) و تیغ (%۵۳)، روابط نامشروع جنسی (>%۷۴)، ضرب و جرح (%۳۱)، و نوع ماده مخدر به ویژه هرویین (%۹۰) و حشیش (%۶۴) (P<۰.۰۵). در تحلیل رگرسیون لجستیک، میزان خطر نسبی با فاصله اطمینان %۹۵ برای عوامل خطر مرتبط با عفونت HCV به این شرح است: خالکوبی ۱۰۰، روابط نامشروع جنسی ۴.۹۷، سابقه عمل جراحی ۶.۲۳.
● نتیجه گیری:
در زندانیان معتاد، آلودگی به عفونت هپاتیت C شیوع قابل توجهی دارد و انجام رفتارهای پرخطر و ناسالم از عوامل اصلی آلودگی می باشد.
منیژه زکی زاده
احمدعلی صادقیان
معصومه باقری نسامی
رضاعلی محمدپورتهمتن
فاطمه سالمه
طاهره یعقوبی
سیدجلال عبدالمنافی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید