پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی علل بستری شدن مبتلایان به بیماری های چشمی در بیمارستان های شهر بیرجند (۱۳۸۰-۱۳۷۳)


بررسی علل بستری شدن مبتلایان به بیماری های چشمی در بیمارستان های شهر بیرجند (۱۳۸۰-۱۳۷۳)
● زمینه و هدف:
دستیابی به تعداد و علل بستری بیماران جهت برنامه ریزی و استفاده بهتر از امکانات، لازم می باشد. در گزارشهای رسیده بر اساس ترخیص بیماران از بعضی بیمارستانها و سازمان بهداشت جهانی، شایعترین بیماری چشم، کاتاراکت می باشد؛ مطالعه حاضر به منظور تعیین تعداد و علل بستری شدن بیماران در بخش چشم بیمارستانهای شهر بیرجند انجام شد تا با ارایه نتایج آن، راهکارهای مناسب توسط مسوولین اتخاذ گردد.
● روش بررسی:
در این مطالعه توصیفی که از مهرماه سال ۱۳۷۳ تا مهرماه سال ۱۳۸۰ انجام شد، تشخیص بیماران بستری شده بر اساس ICD-۱۰ در برگه های پرسشنامه ثبت گردید؛ سپس داده ها از نظر پراکندگی اطلاعات در هشت گروه از ناراحتی های چشمی طبقه بندی و با استفاده از روشهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
● یافته ها:
از ۵۲۳ بیمار بستری شده (۵۴۳ چشم)، ۴۵.۵% زن و ۵۴.۵% مرد بودند. از این میان کاتاراکت ۶۰% (۳۲۶ مورد) و گلوکوم ۳.۷% (۲۰ نفر) و درمان دارویی ۷.۳% بود؛ ۲ مورد آندوفتالیت به دنبال عمل کاتاراکت و ۱ بیمار مبتلا به کراتیت قارچی بود. ۲.۶% (۱۴ نفر) مبتلا به انسداد مجرای اشکی و ۳.۱% (۱۷ نفر) دچار مشکلات پلاستیک چشم بودند؛ در ۱۱.۶% موارد (۶۳ نفر) ضربه های چشم و در ۳.۳% (۱۸ نفر) جداشدگی شبکیه وجود داشت.
● نتیجه گیری:
در این مطالعه بیشتر بیماران بستری شده مبتلا به کاتاراکت بودند؛ با توجه به این که بیشترین علت کوری در دنیا کاتاراکت می باشد، توصیه می شود عوامل خطر این بیماری در ابعاد وسیع و با توجه به عوامل منطقه ای بررسی گردد.
یعقوبی غلام حسین
سیدمحمود حسینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید