سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه آزمونهای پذیرش در چهار نوع دستگاه SPECT نصب شده در تهران


مقایسه آزمونهای پذیرش در چهار نوع دستگاه SPECT نصب شده در تهران
● مقدمه:
انجام آزمون پذیرش پس از نصب دستگاه ها توسط افراد متخصص و بیطرف، مسئله ای ضروری است. هدف از این آزمون مستند ساختن وضعیت حاضر دستگاه جهت مقایسه با مشخصات ادعایی سازنده و ایجاد مبنای مقایسه برای آزمونهای بعدی است. عدم انجام درست این آزمون سبب بوجود آمدن مشکلاتی شده است که قضاوت های متضادی را در پی داشته است. در این تحقیق وضعیت دستگاه های جدید نصب شده در تهران (به عنوان نمونه در کشور) مورد بررسی قرار گرفته اند. هدف از انجام این تحقیق یافتن برآوردی از وضعیت کنونی به عنوان راهگشایی برای تحقیقات وسیعتر در سطح کشور است.
● روش بررسی:
چهار دستگاه نصب شده در تهران در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. کلیه آزمونهای کنترل کیفی با استفاده از دستورالعمل های توصیه شده توسط NEMA و IAEA و توسط یک گروه ثابت انجام شد. آزمونها شامل محاسبه قدرت تفکیک فضایی ذاتی، قدرت تفکیک انرژی ذاتی، قدرت تفکیک زمانی، خطی بودن ذاتی، بیشترین میزان شمارش، اندازه پیکسلها، یکنواختی ذاتی و غیرذاتی آشکار ساز، حساسیت، قدرت تفکیک فضایی بازسازی شده (با و بدون پرتوهای پراکنده) و مرکز دوران بوده است.
● یافته ها:
نتایج این تحقیق نشان داد که سه دستگاه مورد بررسی، حداقل شرایط را جهت پذیرش دارا هستند، اما دستگاه چهارم از نظر قدرت تفکیک انرژی و قدرت تفکیک مکانی واجد شرایط لازم تشخیص داده نشد. پیگیری شش ماهه پس از نصب نشان داد که دستگاه اخیر مکررا دچار اشکال شد و برای مدت قابل توجهی خارج از سرویس بود. این در حالی است که سه دستگاه دیگر عملا دچار مشکل قابل توجهی نشدند.
● نتیجه گیری:
چنانچه در انجام آزمون پذیرش، یک دستگاه دچار عیوب اولیه نباشد تا مدت قابل توجهی پس از نصب برای کاربر مشکل ساز نخواهد بود. بسیاری از مشکلات یک دستگاه در مرحله آزمون پذیرش قابل کشف است. باید به نتایج آزمون پذیرش توجه کافی مبذول شود.
احمد بیطرفان رجبی
حسین رجبی
سیدحسن فیروزآبادی آقایی
ناهید یعقوبی
فریدون راستگو
مهستی عمویی
قاسم رضیعی فیجانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید