سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


صندلی خالی شهردار تهران در جلسات دولت


صندلی خالی شهردار تهران در جلسات دولت
ضرورت حضور شهردار تهران در جلسات دولت که چندی پیش با اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر تهران دوباره مطرح شد، حرف تازه ای نیست ولی می تواند زمینه تاکید دوباره بر این موضوع باشد که انتقال مسائل و مشکلات "ابرشهر" ایران به دولت، نیازمند بازگویی مستقیم آنها از طریق مدیر شهر در جلسات دولت است.
موقعیت استراتژیک تهران و یدک کشیدن عنوان "پایتخت" برای تنها ابرشهر ایران که انبوهی از وزارتخانه ها، سفارتخانه ها و دفاتر و سازمانهای اقتصادی و... را در خود جای داده است، باعث گردیده که شرایط تهران همواره با نگاه خاصی دنبال شود. از این رو، هر گونه تصمیم گیری برای این شهر، بازخوردها و بازتاب های خاص خود را به دنبال دارد که نمی توان نسبت به آنها بی اعتنا بود.
به طوری که حتی بررسی آلودگی هوای تهران نیز که یک موضوع کاملا زیست محیطی است در زمانی که مطرح می شود، دچار حاشیه هایی می شود که اگر این شرایط در شهر دیگری حاکم بود، قطعا وضعیت متفاوت بود.در واقع واکاوی و پرداختن به مسائل کلانشهر تهران تا بدانجا اهمیت پیدا کرده که با کوچکترین اظهارنظر، به یکباره طیف وسیعی از نهادها، سازمانها و گروهها را درگیر خود ساخته و آنها را وادار به موضع گیری می کند.
شاید موضوع "ترافیک" بهترین مثال برای این موضوع باشد که وقتی مدیریت شهری درگیر معضل ترافیک می شود، حجم کثیری از مدیران دستگاهها و نهادهای بیرون از مجموعه مدیریت شهری، حالت انتقادی به خود گرفته و ترافیک را بهانه ای برای تضعیف عملکرد مدیریت شهری قلمداد می کنند. در صورتی که هم اکنون بیش از ۳۰ نهاد و ارگان برای وضعیت ترافیک تهران تصمیم می گیرند و همین مسئله باعث شده که هیچ گاه شاهد یک وحدت رویه در ارائه راهکار برای حل معضل ترافیک تهران نباشیم.شاید برای روشن تر شدن موضوع بهتر است به جلسه اخیر شورای شهر تهران اشاره کنیم و نظرات انتقادی که برخی اعضای شورا در رابطه با وضعیت ترافیک تهران داشته اند و آنها را در صحن شورا مطرح کرده اند، بیان کنیم.مهدی چمران به عنوان رئیس شورای شهر تهران، در همان جلسه با انتقاد از کسانی که طرح دوطبقه ساختن برخی اتوبانهای پایتخت را به سخره گرفته اند، می گوید: این بحث را برخی افراد و رسانه ها کاملا بی معنی مطرح کرده اند و باید به آن خاتمه بدهند، چرا که در حال حاضر هم به اندازه ظرفیت خودروها معبر و مسیر نداریم و خیابانهای موجود پاسخگوی ورود روزانه ۱۴۰۰ دستگاه خودرو جدید نیست. وی با تاکید بر کاستن از حجم ترافیک، تصریح می کند: چاره ای نداریم جز اینکه در برخی نقاط شهر از اتوبانهای دوطبقه استفاده کنیم.
شاید اگر شهرداری تهران از اختیارات کافی برای انجام برخی برنامه ها و طرحهای ترافیکی برخوردار بود، حالا شاهد ترافیک آزار دهنده پایتخت نبودیم اما متاسفانه شهرداری از اختیارات کافی در اجرای وظایف خود برخوردار نیست و این موضوع باز می گردد به عدم واگذاری ۲۳ وظیفه دولت به شهرداریها که می بایست تا کنون محقق می شد اما هنوز عملی نشده است.
به گزارش مهر، در هر حال، طرح مجدد موضوع حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت از دو هفته پیش و به دنبال اظهارنظر احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران آغاز شد و آن در جلسه ای بود که اعضای شورا قصد تصویب طرحی با عنوان "تشکیل شوراهای هماهنگی نظام مدیریت مجموعه شهر تهران" را داشتند که طی آن بسیاری از اختیارات شهرداری در اختیار شورایی قرار می گیرد که اغلب اعضای آن را وزیران دولت تشکیل می دهند. هرچند مسجدجامعی این طرح را قابل دفاع دانست اما با این حال پیشنهاد کرد بندی به آن اضافه شود تا شهردار تهران به عنوان مدیر ابرشهر ایران بتواند در جریان بحث ها و گفتگوهای دولت قرار گیرد. زیرا شهرداری تهران در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... فعالیتهایی انجام می دهد که طنین ملی دارد و از این رو، تعامل بین شهرداری و دولت می تواند اثرات مثبت اجرایی در پیشرفت امور در تهران داشته باشد.البته ضرورت حضور شهردار تهران در جلسات دولت، تنها نظر برخی اعضای شورای شهر تهران نیست و تعدادی از اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز با این موضوع موافق بوده و بر این حضور تاکید دارند به طوری که سیدشریف حسینی به عنوان یکی از اعضای این فراکسیون بر ضرورت حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت تاکید ورزیده و معتقد است که حضور شهردار بزرگترین کلانشهر ایران که بیشترین معضلات و مشکلات را دارد، در جلسات دولت می تواند به حل سریع تر این مشکلات منجر شود.به گفته حسینی، شهردار تهران با حضور خود در جلسات دولت می تواند کارهای مربوط به پایتخت و مشکلات پیش رو را بی واسطه به هیئت دولت انتقال دهد و در نتیجه، تصمیم گیری در خصوص مشکلات تهران سریع تر صورت می گیرد. از سوی دیگر، اسدالله عباسی دیگر عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز تاکید می کند که نباید به راحتی و بی اعتنا از کنار موضوعات مهمی مثل حضور شهردار تهران در جلسات دولت که اثرات مثبت به دنبال دارد، عبور کرد.عباسی با اشاره به اهمیت استراتژیک پایتخت که بر هیچ کس پوشیده نیست، بر این باور است که باید بدون توجه به نام اشخاص و تنها بر حسب اهمیت شخصیت حقوقی شهردار تهران، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
البته اهمیت حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت تا بدانجا قابلیت طرح و بررسی دارد که به اعتقاد محسن نریمان، نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری این حضور بیشتر از آن که برای شهردار منفعت داشته باشد، فرصت مغتنمی برای دولت است.وی با اشاره به موقعیت تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای بزرگ خاورمیانه و مسائل و معضلاتی که گریبانگیر پایتخت کشور است، می گوید: این حضور باعث خواهد شد که دولت در هر لحظه و هر جلسه ای که تشکیل می دهد از مسائل و بحران های شهری مطلع شود و تصمیمات لازم را اتخاذ کند. در واقع این حضور، بسترساز یک ارتباط خوب میان شهرداری و دولت شده و باعث پیشرفت سریع تر کارها و جلب رضایت مردم خواهد شد.موضوع حضور شهردار تهران در جلسات دولت از آن جهت اهمیت پیدا می کند که بدانیم هیچ کدام از اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس که موافق این بحث هستند، از نمایندگان مردم تهران نبوده و این شائبه که این اظهارات می تواند در حمایت از شهردار کنونی باشد، خود به خود منتفی است. ضمن اینکه هادی ساعی به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران با مهم خواندن این موضوع، از پیگیری این بحث در کمیسیون های شورا خبر می دهد زیرا معتقد است که هماهنگی بین دستگاههای دولتی و شهری می تواند خیلی راهگشا باشد و کارها را سریع تر پیش ببرد.
همان طور که گفته شد، مشکلات و معضلات عدیده ای که کلانشهر تهران برای حل سریع تر آنها نیاز به همراهی و همکاری دستگاههای بیرون از مجموعه مدیریت شهری دارد، ضرورت حضور شهردار تهران در جلسات دولت را دوچندان آشکارتر می نماید و لذا پرداختن به این موضوع که می بایست به دور از نگاههای سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، از اهمیت خاصی برخوردار است که قطعا منفعت این حضور، فقط متوجه مردم تهران نبوده و سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور نیز از این تصمیم سود خواهند برد.
حبیب احسنی پوراصل
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید