شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دایی: از من بد بنویسید، اما به تیم ملی کمک کنید!


دایی: از من بد بنویسید، اما به تیم ملی کمک کنید!
نشست خبری سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در حالی دیروز برگزار شد که بخش عمده ای از آن مربوط به کناره گیری «علی کریمی» از تیم ملی بود.
▪ شما درباره کریمی قبل از دعوت شدنش به تیم ملی گفته بودید او در هیچ تیمی بازی نمی کند، اما ما می خواهیم بدانیم زندی در کجا بازی می کند که به تیم ملی دعوت شده و آیا شما نظارتی بر عملکرد او داشته اید؟
ـ هرکس به تیم ملی دعوت می شود، مدتها زیرنظر من و همکارانم بوده است. من دوستان زیادی در کشورهای مختلف دارم که بدون دریافت حقوق به صورت افتخاری با من همکاری می کنند.
زندی هم در قبرس بازی می کند اگر نمی دانید بروید این را پیگیری کنید. درمورد کریمی هم باید توضیح کوتاهی بدهم. کریمی کاپیتان من در دیدار مقابل بحرین و کویت بود. در اردوی دوم در اردبیل هم به دلیل آسیب دیدگی که داشت تنها دوید و بعد از آن مسائلی به وجود آمد. پس از آن کریمی در هیچ باشگاهی بازی نمی کرد و به خاطر همین مسأله او به تیم ملی دعوت نشد، اما در این دوره به دلیل دو بازی خوبی که انجام داد، به تیم ملی دعوت شد. ملاک برای من تواناییهای فردی است و مطمئن باشید ما داریم کارمان را به درستی انجام می دهیم.
▪ شما از ابتدای حضورتان در تیم ملی عقیده به جوانگرایی داشتید، اما اکنون مهدوی کیا را دعوت کردید و قرار است کریم باقری هم از بازی بعد به تیم ملی اضافه شود. این با شعار شما جور درنمی آید.
ـ من همیشه گفته ام شایسته ها را به تیم ملی دعوت می کنم. حالا این بازیکن شایسته ۴۰ ساله باشد یا ۱۶ ساله، تفاوتی نمی کند. این برداشت شماست که گفته ام جوانگرایی می کنم. اگر تمام مصاحبه های من را نگاه کنید می بینید گفته ام شایسته ها به تیم ملی دعوت می شوند.
▪ دیروز شما در تمرینات گفتید تا زمانی که من هستم کریمی در تیم ملی جایی ندارد. به نظر خیلی ها این حرف چندان سنجیده نبود و می تواند تبعات زیادی داشته باشد. آیا این حرف آخر شما در مورد کریمی است؟
ـ این حرف آخر من است. اما، شما به من بگویید این تبعات چیست؟
▪ خودتان بهتر می دانید اگر نتیجه نگیرید خیل تماشاگران پرسپولیس چه فضایی را در ورزشگاهها ایجاد می کنند.
ـ ببخشید. اگر قرار باشد به خاطر یک نفر تیم ملی به جام جهانی صعود نکند، ما باید همه چیزمان را جمع کنیم و برویم دنبال کارمان. پس نظم، عشق، علاقه و دیسیپلین کجا می رود. تیم ملی در دست من امانت است. این تیم نه مال من نه مال شماست، بلکه برای این ملت و مملکت است. من امانتدار هستم و دوست دارم به نحو احسن از این امانت نگهداری کنم. کسی که به تیم ملی دعوت می شود، باید به این پیراهن عشق بورزد و هر موقع به این پیراهن رسید باید به آن وفادار باشد. اکثر شما می دانستید چنانچه کریمی به تیم ملی دعوت شود، به تیم ملی نخواهد آمد. این از قبل برنامه ریزی شده بود. شما که این را می دانستید چرا در این دو، سه ماه این قدر روی این مسأله اصرار کردید. اگر ایران را دوست دارید باید از تیم ملی حمایت کنید.
▪ اما، آقای دایی اگر شما هم جای کریمی بودید گمان می کنم چنین واکنشی نشان می دادید.
ـ به هیچ عنوان. در حال حاضر هم شاید من در تیم ملی از خیلی ها خوشم نیاید، اما به خاطر امانتی که در دست دارم، نظرات شخصی ام را اعمال نمی کنم. یک نفر به من بگوید شما که می دانستید کریمی به تیم ملی نمی آید پس چرا این قدر پافشاری کردید. می خواهم بدانم آیا ادبیاتی که در نامه کریمی استفاده شده بود، آیا ادبیات اوست؟ همه مسائل از امارات برنامه ریزی شده است. نمی خواهم اسم بیاورم. همه شما می دانید منظورم چیست. بدتر از همین نامه را هم برای باشگاه پرسپولیس فرستاده بودند که باشگاه پرسپولیس با اصلاح، آن نامه را برای رسانه ها فرستاد. کدامیک از شما برنامه جمعه شب ورزش از نگاه دو را دیدید. دوست دارم به کسانی که به کریمی حق سکوت می دهند به او بگویند مواظب صحبت کردنش جلوی دوربین باشد. چه طور کسی می تواند این طور به تیم ملی کشورش توهین کند. اگر این برنامه را ندیده اید بروید لوح فشرده آن را تهیه کنید و بعد بیایید با هم صحبت کنیم.
▪ اما، کار آن خبرنگار اشتباه بود. ضمن اینکه کریمی به تیم ملی هم توهین نکرد و تنها از باخت تیمش مقابل ابومسلم ناراحت بود.
ـ ما باید خودمان مواظب رفتارمان باشیم. قرار نیست من همه چیز را به زبان بیاورم. حالتش را جلوی دوربین نگاه کنید. من روزنامه های ماههای اخیر را دارم. همه می گفتند کریمی باید به تیم ملی دعوت شود. خیلی از روزنامه ها هم نوشته بودند چنانچه کریمی به تیم ملی دعوت شود، به آن پاسخ منفی می دهد، اما من یک درصد احتمال داده بودم که شاید کریمی به خاطر مسائل تیم ملی بیاید که این کار هم نشد.
کریمی بازیکنی با قابلیتهای فنی بالایی است که می تواند در بارسلون یا رئال مادرید بازی کند، اما این بازیکن مشاوران بدی داشت. در حالی که من یک بازیکن معمولی بودم که به دلیل مشاوره های خوب توانستم به موفقیت برسم.
▪ شما چگونه عنوان می کنید خبرنگاران از تصمیم علی کریمی اطلاع داشتند. آیا خبرنگاری حاضر است این ادعای شما را تأیید کند؟
ـ من حداقل پنج بریده روزنامه دارم که اعلام کرده اند از تصمیم علی کریمی برای نیامدن به تیم ملی خبر داشتند، اما به دلایلی چون رسم امانتداری با بیان این موضوع در محافل خصوصی حاضر به انتشار آن نشدند. حتی من پیش از دعوت از علی کریمی مطلع شدم که مدیر برنامه های این بازیکن در دوبی اعلام کرده است که کریمی به تیم ملی نمی آید، با این حال به خود گفتم شاید کریمی دوست داشته باشد برای تیم ملی بازی کند، به همین دلیل او را دعوت کردم.
به نظر من تیم ملی مانند یک قطار است که ما باید با آن برویم و هر کس سوار این قطار نشود، جا می ماند. من نمی توانم کسی را به زور سوار این قطار کنم. بی تردید خودم هم تمام تلاشم را انجام می دهم تا کریمی روی این عقیده اش بایستد. البته بسیار متأسفم که در فاصله سه روز مانده به بازی ایران مقابل کره شمالی و در حالی که چشم ملت به این بازی است، زمان خود را با پرداختن به این مسائل بی فایده سپری می کنید و به جای پرسیدن از مسائل فنی، تنها به یک بازیکن می پردازیم. من تصور می کنم شما همه چیز را می دانید ما نباید خودمان را فریب بدهید اگر شما خبرنگاران از من خوشتان نمی آید حداقل رو راست باشید و حقیقت را بگویید. از من بد بنویسید، اما تیم ملی را کمک کنید.
▪ آیا قبل از بازی پرسپولیس و ابومسلم برای اعلام نام کریمی جلسه ای با نایب رئیس فدراسیون داشتید؟
ـ به هیچ عنوان. جلسه من با تاج تنها در ارتباط با تیم ملی و پاداش عقب افتاده بازیکنان تیم بود. تاکنون من با کفاشیان، تاج و حتی علی آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی نشستی برای انتخاب بازیکن نداشته ام. تمامی این مسائل ساخته و پرداخته رسانه هاست. همان طور که من نخستین فردی بودم که وارد جلسه هیأت مدیره باشگاه سایپا شدم و از ساعت شش بعدازظهر در محل باشگاه حضور داشتم، اما اکنون بریده روزنامه ای را در اختیار دارم که عنوان کرده است علی دایی در نشست هیأت مدیره باشگاه شرکت نکرده و باعث ایجاد سؤالاتی شده است. ببینید چگونه این مسائلی را که ساخته و پرداخته ذهن خودتان است، بیان می کنید. من با تاج در اتاق بیلیارد هتل المپیک مذاکره کرده ام و تمامی صحبت ما درباره نحوه حمایت از تیم ملی و همچنین حق و حقوق و پاداش بازیکنان تیم ملی بود.
▪ یعنی اگر کریمی مقابل ابومسلم خوب بازی نمی کرد، دعوت نمی شد؟
ـ بی تردید اگر علی کریمی مقابل ابومسلم همانند دیدار برابر پگاه بازی می کرد، او را دعوت نمی کردم.
▪ رئیس فدراسیون اعلام کرده بود ناراحتی پیش آمده را از دل کریمی درمی آورد. آیا او در این ارتباط با شما صحبت کرد؟
ـ کفاشیان با من صحبت کرد، اما من به کفاشیان گفتم که مسائل فنی به عهده من است و کفاشیان هم گفت نامه کریمی هر زمان به فدراسیون فوتبال برسد، آن را به من تحویل می دهد.
▪ آیا فشار مسوولان در دعوت کریمی نقشی نداشت؟ آیا دکتر احمدی نژاد در این مورد با شما صحبتی نکرده بود؟
ـ هیچ کدام از مسؤولان در این باره فشاری به ما نیاوردند. موضوع پیشنهاد آقای احمدی نژاد نیز به چهار ماه پیش بازمی گردد که در آن زمان به رئیس جمهور پاسخ دادیم که اجازه دهید کارهای کوچک را ما انجام دهیم و در حال حاضر علی کریمی آماده نیست که احمدی نژاد نیز این موضوع را قبول کرد. من تاکنون با هیچ کدام از مسؤولان در این زمینه صحبت نکرده ام. شما خبرنگاران نیز به خوبی می دانید که من فردی توصیه پذیر نیستم، بلکه معتقدم باید حریمها حفظ شود. در هر صورت من کریمی را دعوت کرده ام، اما او خود به تیم ملی نیامد.
▪ شما عملکردتان را مطابق با منافع ملی می دانید، اما صحبتهای شما فضای منفی ای را در اطراف تیم ملی ایجاد کرده. چرا می خواهید تمامی پلهای پشت سر خود را خراب کنید. آیا نیامدن کریمی بخشی از تماشاگران تیم ملی را نمی گیرد؟
ـ این نظر شماست و من با وجود احترام به این نظر آن را قبول ندارم. در هر صورت کسی که تیم ملی را دوست دارد به ورزشگاه می آید و تیمش را تشویق می کند. کسانی که به موفقیت تیم ملی می اندیشند، سکوت نخواهند کرد. آیا کریمی حداقل در نامه اش نمی توانست در ابتدا از دست اندرکاران تشکر کند که او را دوباره به تیم ملی دعوت کرده اند یا نمی توانست یکی، دو ماه پیش و در شرایطی که تیم ملی همانند این هفته بازی حساسی را پیش رو نداشت، خداحافظی اش از تیم ملی را اعلام کند. بی تردید کسی که خود را عاشق تیم ملی می داند، به این مسائل توجه می کند و برای آمدن به تیم ملی بهانه نمی آورد.
▪ نظر شما درباره «کریم باقری» بعد از مدتی تغییر کرد. ابتدا او را نیمکت نشین می دانستید اما، اکنون این بازیکن را دعوت کرده اید.
ـ وظیفه من بود که این کار را انجام دهم. کریم باقری پس از بازی مقابل عربستان بسیار عالی کار کرد و باید به تیم دعوت می شد. من کریم باقری را مانند برادرم دوست دارم و صلاح او را می دانم. پیش از زمان بازی مقابل عربستان اعتقادم درباره کریم این بود که ما در پست او بازیکنان بهتری داریم، اما اکنون معتقدم کریم باقری می تواند در ترکیب ثابت تیم بسیار هم ثمربخش باشد.
▪ فهرست جدید شما کمترین انتقادها را داشته است. بازیکنان سایپا کمتر شده اند و بازیکنان شاخصی به تیم ملی آمده اند. آیا این نشان دهنده تغییر نگرش شماست؟
ـ از ابتدا هم گفتم که به زمان نیاز دارم تا بازیهای لیگ برتر را ببینم. در زمان بازی مقابل عربستان رقابتها ی لیگ برتر هنوز آغاز نشده بود، اما اکنون فرصت بیشتری داشتیم و بی تردید بازیکنان جدید به مرور به تیم ملی دعوت می شوند و حتی جای ثابتی پیدا می کنند. به عنوان نمونه مهدی کریمیان بازیکنی است که آینده خوبی دارد و در تیم ملی جای ثابتی خواهد یافت. ما عملکرد سایر بازیکنان لیگ برتر را نیز می بینیم و به آنها بها می دهیم. مطمئن باشید نفرات جوانتر به آرامی جای خود را در تیم ملی پیدا می کنند. بی تردید اشتباهاتی نیز وجود دارد و ما نمی توانیم تمامی بازیکنان فوتبال را دعوت کنیم. در هر صورت نفرات فعلی نظر سه مربی تیم است و ما تلاش می کنیم از تمام سرمایه ها در تیم ملی استفاده کنیم.
▪ دلیل دعوت پیروز قربانی چه بوده است؟ او در دفاع چهار نفره توانایی کافی را ندارد.
ـ این نظر شماست، اما من معتقدم پیروز قربانی و سایر مدافعان ما توانایی بازی در هر دو سیستم سه نفره و چهار نفره را دارند. بستگی دارد یک مربی از بازیکنانش چه چیزی را بخواهد. با بازیهایی که از قربانی در استقلال دیده ام او می تواند در هر دو روش کار کند. شاید نظر شما این باشد که قربانی در روش چهار نفره موفق نیست، اما کادر فنی معتقد است که قربانی توانایی این کار را دارد.
▪ آیا دعوت چهار بازیکن از استقلال بیشتر به دلیل جذب تماشاگران این تیم نبود؟
ـ من به این مسائل نمی اندیشم. ما در عربستان ۱۷، ۱۸ تماشاگر که کارمندان سفارت ایران بودند، داشتیم و همچنین تعدادی از کارمندان پاکستانی و افغانی سفارت ایران و به غیر از آنها کس دیگری را نداشتیم، اما من هیچ گاه به این مسائل فکر نکرده ام. بازیکنی چون پیروز قربانی در استقلال عملکرد خوبی داشته است و به همین دلیل دعوت شد. بی تردید بازیکنان خوب دیگری نیز وجود داشته اند که در این فاصله ما نمی توانستیم تمامی آنها را دعوت کنیم.
▪ نظر شما درباره کره شمالی چیست؟
ـ ما در حال تمرین کردن هستیم. چهار بازی گذشته این تیم را دیده ایم. آنها در زمین خودشان به صورت فشرده جمع می شوند و بازیکنان شماره های ۹، ۱۰ و ۱۱ جزو بهترینهای آنها هستند. یک نفرشان از وسط حرکت می کند و دو نفر دیگر از کناره ها به او اضافه می شوند. به بازیکنانمان گفته ام در بازی با کره شمالی اسیر ضد حملات نخواهیم شد.
▪ چرا شما نگاه ویژه ای به شایسته های لیگ امارات ندارید؟
ـ من دوستانی دارم که این بازیها را تماشا می کنند. همه بازیکنانی که شما می گویید بزرگ هستند، اما من باید کدام بازیکن را خط می زدم تا از بازیکنان اماراتی دعوت می کردم.
▪ آیا به غیر از بازی با کویت دیدار دوستانه دیگری در پیش دارید؟
ـ خیر بازی با کویت پیش از دیدار با امارات تنها دیدار دوستانه ماست. با این حال برای سال ۲۰۰۹ برنامه ریزی کرده ایم و این برنامه را هم به فدراسیون فوتبال داده ایم و بعضی از این بازیها به نزدیکی صددرصد رسیده است. مطمئن باشید تیم ملی بازیهای دوستانه خوبی خواهد داشت و با تیمهایی بازی خواهیم کرد که تاکنون با آنها روبرو نشده ایم.
▪ آیا برای بازی کره جنوبی و امارات شخص خاصی را به سئول خواهید فرستاد؟
ـ کسی این کار را نخواهد کرد، اما ما فیلم تمام بازیهای این تیمها را داریم. حتی فیلم بازی امارات و الجزایر را هم گرفته ایم.
▪ شما همیشه می گویید تیم ملی فعلی یکی از کم حاشیه ترین تیمها بوده است، اما همیشه بعد از مصاحبه های شما حاشیه هایی به وجود می آید.
ـ بدون تردید علی دایی چهره ای است که همیشه بحثهایش حاشیه ایجاد کرده است، اما من حقیقت را گفته ام. شما باید از تیم ملی و دایی حمایت کنید. مگر این من بودم که به تیم ملی پشت کردم. پس چرا کسی از دایی حمایت نکرد. همین الآن هم می گویم در تیم ملی فعلی خبری از بی انضباطی نبوده است. به من حق بدهید که حقایق را بگویم. اگر شما درباره کریمی از من نپرسید طبیعی است که من هم حرفی در این باره نخواهم زد، اما وقتی از من در این باره می پرسید، من هم مجبورم حقایق را بگویم چون حرفم واقعیت است، باعث می شود هزار برداشت مختلف انجام گیرد.
▪ آیا شما برای بازی با کره از قطبی مشورت می گیرید؟
ـ خیر. کره جنوبی فعلی با تیم سابق تفاوت بسیار کرده است. هم بازیکنانش تغییر کرده اند و هم مربی اش عوض شده است. اگر بدانم کسی هست که می تواند به تیم ملی کمک کند حتماً از نظر او استفاده می کنم، اگر من از قطبی سؤال کنم بزرگ می شوم و کوچک نمی شوم.
▪ آیا امکان اضافه شدن فرد دیگری به کادرفنی وجود ندارد؟
ـ ما با «روته مولر» صحبت کردیم. قرار بود او به ایران بیاید، اما من گفتم دو روز قبل از بازی با کره شمالی فایده ای ندارد، اما بدون تردید از بازی با امارات «روته مولر» به ما اضافه می شود ضمن آنکه قرارداد او تنظیم شده و از ابتدای سال ۲۰۰۹ به طور رسمی در کنار ما خواهد بود.
▪ آیا درست است که گفته می شود شما با نیکبخت برای بازگشتش به تیم ملی جلسه داشته اید؟
ـ خیر چنین چیزی نیست. نیکبخت بعد از بازی با کویت به من زنگ زد و گفت نمی تواند در آن بازی همراه تیم ملی باشد. من هم گفتم ایرادی ندارد، اما نیکبخت فعلی با نیکبخت گذشته به لحاظ فنی یکسان نبوده است. اگر او آماده باشد مثل سایر بازیکنان به تیم ملی دعوت می شود.
▪ آقای دایی تا به حال اظهارنظری صریح درباره دادگاه مایلی کهن نداشته اید. تنها یک بار گفته شد شما گفتید با عذرخواهی مایلی کهن مشکل برطرف می شود. آیا درست است که دو پیشکسوت چنین با هم رفتار کنند؟
ـ من هیچ وقت نگفته ام مایلی کهن باید عذرخواهی کند. از روز اول بحثمان روی این بود که حق باید ثابت شود. مردم باید بدانند که حق با کیست. مایلی کهن بزرگ و استاد من است، اما این حقی است که نمی شود از آن گذشت. چطور من شدم آدم قلدر و آرم پیراهنم کنده شد. آیا تا به حال از من مصاحبه ای سراغ دارید که درباره این مسأله صحبت کنم، اما می خواهم بدانم براساس چه سندی مایلی کهن پس از جام جهانی آن حرفها را زد. اگر مایلی کهن یک قدم برداشته بود، تمام مسائل حل می شد. پس از جام جهانی ما را گذاشتند کنار دیوار و تیربارانمان کردند اما اکنون می گویند گذشت کنید. شما یک قدم بردار اگر من هزار قدم برنداشتم، حق با شماست.
▪ به نظر می رسد وزن کادرفنی سنگین نیست و این کادر فنی در بازیهای بزرگ نمی تواند تصمیمات بزرگی بگیرد.
ـ اتفاقاً وزن کادر فنی سنگین است. من و همکارانم هر کدام بیش از ۱۰۰ کیلو وزن داریم و خیلی سنگین هستیم. قبول ندارم که این کادر نمی تواند در بازیهای حساس تصمیم گیری کند. در بازیهای قبلی نشان دادیم می توانیم در لحظات سخت تصمیم درستی بگیریم. مگر ما سخت تر از بازی با عربستان داریم. همیشه گفته ام که علاقه ای به نیمکت شلوغ ندارم.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید