پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فرار به چه قیمتی؟


فرار به چه قیمتی؟
کورانی: نخواستم به تیم آلمان بی احترامی کنم
مهاجم اخراج شده تیم ملی فوتبال آلمان گفت: به تیم ملی همیشه احترام گذاشته و خواهم گذاشت و هدفم بی احترامی نبود.
به نقل از روزنامه مونشنر مرکور، کوین کورانی اظهار داشت: بابت کاری که در بازی با روسیه کردم، متأسفم. در آن شرایط از رفتار یوآخیم لو خیلی ناراحت بودم که چنین تصمیمی گرفتم.
کورانی ۲۶ ساله ادامه داد : قبل از بازی روز شنبه با روسیه، وقتی متوجه شدم در ترکیب ذخیره ها هم نیستم، ناراحت شدم. در آن موقع از یوآخیم لو اجازه خواستم که به منزل بروم و بازی را از طریق تلویزیون تماشا کنم.
مهاجم عضو تیم شالکه آلمان افزود: او چنین اجازه ای نداد و به من گفت، عضو تیم ملی هستم و همراه تیم باید در ورزشگاه حاضر باشم و از روی سکو مصاف با روسیه را تماشا کنم. من هم ناراحتی ام بیشتر شد و بین دو نیمه تصمیم گرفتم ورزشگاه را ترک کنم.
«کوین کورانی»، مهاجم شالکه دیگر هرگز رنگ اردوی تیم ملی این کشور را به چشم نخواهد دید. حداقل تا روزی که یوآخیم لو روی نیمکت ژرمنها نشسته، کورانی هیچ شانسی برای حضور در این تیم نخواهد داشت.
مربی تیم ملی آلمان به هیچ وجه ازحرکت کورانی در پایان نیمه نخست بازی با روسیه خوشش نیامده است. مهاجم ژرمنها در این لحظه ورزشگاه «وست فالن» شهر دورتموند را که میزبان دیدار آلمان و روسیه از سری دیدارهای گروه چهارم مرحله مقدماتی جام جهانی بود به نشانه قهر و اعتراض ترک کرد تا «لو» این تصمیم جدی را در مورد او اتخاذ کند.
«می توانم ناراحتی او را بابت قرار نگرفتن در ترکیب اصلی درک کنم، اما اصلاً نمی توانم چنین واکنشی را از سوی او بپذیرم. با اینکه او هیچ کلمه ای برزبان نیاورده و حرفی به من نزده ولی دیگر کورانی را به تیم ملی دعوت نخواهم کرد.»
این ماجرای طولانی زمانی شروع شد که کورانی متوجه شد در فهرست ۱۸ نفره ژرمنها برای رویارویی مهم شنبه مقابل روسیه قرار نگرفته است. او نه در ترکیب اصلی جایی داشت و نه روی نیمکت و به ناچار مجبور بود بازی دو تیم را از جایگاه ویژه «وست فالن» نظاره گرباشد.
مهاجم شالکه خیلی زود ناراحتی خود را بابت این انتخاب «لو» به اطلاع سرمربی تیم رساند و سپس به همراه دیگر بازیکنان خط خورده و مدیران تیم ملی و هم تیمی اش در شالکه «جرمن جونز» در جایگاه نشست.
کورانی ۴۵ دقیقه کنار آنها حضور داشت و حتی زمان به ثمر رسیدن گلهای پودولسکی و بالاک برای آلمان هم همراه دیگران خوشحالی کرد. ولی ناگهان بین استراحت دو نیمه کورانی غیب شد و تا آخر بازی هم هیچ خبری از او نرسید. مهاجم ناراضی در این فاصله ورزشگاه را ترک کرده و البته به هیچکس غیر از جرمن جونز که کنار او نشسته بود در این رابطه حرفی نزده و به هم تیمی خود هم گفته که با یکی از دوستانش خارج از ورزشگاه قرار دارد. در حالی که هیچ قراری در کار نبوده و کورانی فقط می خواسته هر چه زودتر به خانه برگردد.
«لو» درمورد این حرکت او گفت: همه ما از رفتار او متعجب شده ایم. با اینکه خیلی تلاش کردیم سرنخی از او پیدا کنیم، ولی نه من و نه اولیوربیرهوف نتوانستیم با کورانی تماس بگیریم و پیدایش کنیم برای اینکه او تلفن هیچ یک از ما را جواب نداد.
مطبوعات آلمان روز یکشنبه نوشتند که مهاجم برزیلی الاصل ژرمنها در اتوبوسی که بازیکنان این تیم را از ورزشگاه به هتل محل اقامتشان می برده، حضور نداشته است.
در این لحظه مسؤولان تیم برای پیدا کردن کورانی همه جا را گشته اند و حتی به رختکن تیم سرزده اند و اسم او را پای بلندگو هم اعلام کرده اند ولی هیچ خبری از او نشده است. کورانی زودتر از اینکه آنها به هتل برسند راهی خانه خود شده و دو تن از دوستانش را به هتل محل اقامت تیم ملی فرستاده بود تا وسایل شخصی او را جمع کنند و برایش ببرند. ساعت یک بامداد زمانی که اتوبوس حامل بازیکنان آلمان به هتل هیلتون رسید، دو نفر که خود را دوست کورانی معرفی می کردند از اولیور بیرهوف، مدیر تیمهای ملی آلمان خواستند تا به آنها اجازه دهد که وارد اتاق کورانی شده و وسایل شخصی او را بردارند.
بعد از خروج آنها از هتل، بیرهوف به همراه «لو» و کوپکه و دیگر اعضای کادر فنی تیم تشکیل جلسه داده تا هرچه سریعتر در این مورد با یکدیگر مشورت کنند. نتیجه جلسه چیزی جز تصمیم قاطعانه «لو» نبود که بلافاصله روی تمامی تلکسهای خبری دنیا قرار گرفت و در کوتاهترین زمان ممکن در سراسر جهان منتشر شد.
یوآخیم لو در توجیه تصمیم خود گفت: در تیمی که اینجا جمع شده ۲۰ نفر حضور دارند و ما مربیان وظیفه داریم در مورد تیم تصمیماتی بگیریم که بعضی مواقع ممکن است حتی با مخالفت دیگران مواجه شوند.
مربی تیم ملی ژرمنها از طریق سایت اختصاصی فدراسیون فوتبال آلمان اعلام کرد کورانی هرگز در مدت زمان حضور او به تیم ملی دعوت نخواهد شد.
مدیر برنامه های کورانی، ویتمن، هم در مورد این قضیه اظهار نظر کرده و گفته کورانی تصمیمی گرفته که مسلماً خودش آن را درست و صحیح می داند.
● یک عمر رابطه پیچیده و سخت با تیم ملی
ماجرای کورانی و تیم ملی آلمان قصه مفصلی دارد. مهاجم برزیلی الاصل این تیم یکی از بازیکنانی است که چه در دوران یورگن کلینزمن و چه در زمان یوآخیم لو یکی از پرسروصداترین بازیکنان اردوی ژرمنها بوده و همواره جنجالها و مسائل حاشیه ای زیادی در اطراف خود پدید آورده است.
او قبل از آغاز رقابتهای جام جهانی گذشته یکی از مهاجمان برتر تیم ملی بود، اما یورگن کلینزمن قبل از شروع این مسابقات روی نام او خط قرمز کشید و او نتوانست تیم ملی را در جامی که آلمان میزبان آن بود همراهی کند.
بعد از پایان عصر کلینزمن در تیم ملی، «لو» مهاجم شالکه را برای رقابتهای یورو ۲۰۰۸ به تیم دعوت کرد ولی او در آن مسابقات هم فرصت چندانی برای نشان دادن تواناییهایش پیدا نکرد. کورانی که اولین بازی خود را برای تیم ملی ماه مارس ۲۰۰۳ انجام داده، در ۵۲ باری که پیراهن سه رنگ ژرمن ها را برتن کرده، ۱۹ گل به ثمر رسانده است. بعد از اینکه او در فهرست ۱۸ نفره مقابل روسیه جایی پیدا نکرد، انتظار می رفت که مهاجم شالکه کناره گیری خود را از حضور در دیدارهای ملی اعلام کند ولی او با فرار از استادیوم «وست فالن» کاری کرد که «لو» در این زمینه پیش دستی کند و نام او را برای همیشه از تیم خط بزند.
● دفاع مولر از کورانی
وقتی که خبرکنار گذاشته شدن کورانی از تیم ملی به اردوی شالکه رسید، آندره یاس مولر مربی این تیم با دفاع از عملکرد مهاجم اول تیمش در این مورد گفت: من کورانی را می شناسم و این کار او را درک می کنم. ممکن است همه شما بخواهید روزها و هفته ها درمورد این موضوع و اینکه آیا حرکت او درست یا غلط بوده حرف بزنید ولی من می دانم که اگر کوین این کار را انجام داده برای این بوده که واقعاً تحملش تمام شده بود.
مولر همچنین از اینکه «لو» و دستیارانش میان مهاجمان تیم تفاوت قائل می شوند انتقاد کرد و گفت که آنها رفتار مشابهی با بازیکنان تیم ندارند: از جام جهانی ۲۰۰۶ تاکنون، ماریو گومز دقیقاً به همان اندازه که کورانی در بوندس لیگا گل زده، گلزنی کرده است. تقریباً همه مهاجمان تیم در این زمینه پشت سرکورانی قرار می گیرند. این بار سومی بود که برای کوین در تیم ملی چنین اتفاقی رخ می داد. او به تیم ملی که در جام جهانی ۲۰۰۶ حضور داشت دعوت نشد. بعد از آن برای بازگشت دوباره خیلی تلاش کرد. در یورو ولی مسؤولان تیم به او بی توجهی نشان دادند. حالا هم در بازی مهم با روسیه جزو ۱۸ نفر انتخاب نشده است. مسلماً تحمل او یک جایی تمام می شد.
دانیال صدقی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید