پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه اثرات سیکلوسپورین گالنا بر جنین موش نژاد balb/c در طی زمان های حساس حاملگی


مطالعه اثرات سیکلوسپورین گالنا بر جنین موش نژاد balb/c در طی زمان های حساس حاملگی
●‌ مقدمه:
بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته کلیه بعد از پیوند موفق کلیه، تمایل شدید به داشتن فرزند و باروری دارند. مطالعات نشان داده است که از هر ۵۰ بیمار زن که پیوند موفق کلیه دارند یک نفر حامله می شود. چون برخی از داروها (در حین حاملگی) مضر می باشند و ممکن است اثرات تراتوژنیک داشته باشند لذا در این مطالعه، اثرات تراتوژنیک سیکلوسپورین جدید «گالنا» روی موش حامله بررسی شده است.
●‌ روش کار:
در این مطالعه تجربی ۱۴ موش حامله balb/c به سه گروه تقسیم شدند.
گروه تجربی یک شامل ۵ موش حامله بود که در روزهای ۷، ۸، ۹ و ۱۰ حاملگی ۲۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن، سیکلوسپورین دریافت کردند.
گروه تجربی دو، شامل ۵ موش حامله بود که در روزهای فوق ۳۰ میلی گرم سیکلوسپورین به ازای هر کیلوگرم، دریافت کردند.
گروه شاهد شامل ۴ موش حامله بود که در روزهای فوق حجم مساوی از سرم فیزیولوژی دریافت نمودند. در روز هجدهم حاملگی موش های حامله را با روش جدا کردن سر نابود کردیم و جنین های آنها را از نظر ناهنجاری های مادرزادی با میکروسکوپ مطالعه کردیم. وزن و طول جنس ها را نیز بررسی کردیم.
●‌ نتایج:
مدارک ما نشان می دهد که در هیچ یک از دو گروه ناهنجاری مشاهده نشد ولی میانگین وزن جنین ها در گروه تجربی کمتر از گروه شاهد بود (۱.۴ گرم در گروه یک، ۱.۰۵ گرم در گروه دو و ۱.۶ گرم در گروه شاهد) (P<۰.۰۵). علاوه بر این، میانگین طول جنین ها در گروه های تجربی در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود (۲.۱۳ سانتی متر در گروه ۱ و ۲ و ۲.۴ سانتی متر در گروه شاهد). بیشتر جفت های دو گروه تجربی دارای مناطق انفارکتوس در سمت مادر بودند.
●‌ نتیجه گیری:
این یافته ها نشان می دهد که اگر چه سیکلوسپورین (گالنا) اثر تراتوژنیک بر جنین موش balb/c ندارد ولی مصرف آن در حاملگی، منجر به تاخیر رشد داخل رحمی می گردد.
علی شمسا
مهدی جلالی
امیرعلی آریان
سیدمحمدرضا پری زاده
اسداله یغمایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید