جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کسب قدرت با هر سناریو


کسب قدرت با هر سناریو
۱) هر چند ممکن است گشودن باب بحث‌های ریز و درشت انتخاباتی از اکنون زودهنگام تلقی شود اما بعضا دیدگاه‌ها و سناریوهایی از سوی برخی جریانات و احزاب سیاسی مطرح می‌شود که ثمری جز دامن زدن به التهاب فکری جامعه و تزریق یاس وناامیدی در مردم ندارد و با اصول انقلابی و مبانی اولیه منافع ملی در تضاد است لذا رسالت مطبوعاتی اقتضا می‌کند نسبت به این گونه برنامه‌ریزی‌ها و تفکرات،‌ تذکر لازم داده شود و اصل موضوع برای افکار عمومی تبیین گردد.
۲) جریان سیاسی موسوم به دوم خرداد در ماه‌های منتهی به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که گویی با ترافیک استراتژی‌ها و تعدد سناریوها مواجه است در یک سطح از برنامه‌های رقابتی خود تز “احمدی‌نژاد ضعیف “ را مطرح ساخته است. برخی از استراتژیست‌های جبهه اصلاح طلب که طی هفته‌های اخیر بی‌سابقه‌ترین موج رسانه‌ای و تبلیغاتی را علیه دولت نهم به راه انداخته‌اند بر این باورندکه احمدی‌نژاد در انتخابات خرداد ۸۸ به هر روی آرای مردم را کسب خواهد کرد و برای دور دوم ریاست جمهوری پیروز میدان خواهد بود. بنابراین چندان نمی‌توان به پیروزی جریان دوم خرداد امیدوار بود. تز “احمدی‌نژاد ضعیف” در پی این است که جریان دوم خرداد به گونه‌ای در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری حضور یابد که آرای انتخاباتی را در میان نامزدهای مختلف پراکنده کند تا احمدی‌نژاد چه در دور اول و چه در دور دوم انتخابات پیروز شد با میزان آرای کم به ریاست جمهوری برسد. لذا مثلا حضور خاتمی که تمام کاریزمای جبهه اصلاحات در او متجسم شده در انتخابات ۸۸ چندان معقول نیست وتمام بالقوه‌های او را باید برای زمانی دیگر اندوخته کرد . با این وصف دوم خردادی‌ها در انتخابات شرکت خواهند کرد اما نه با تمام قوا و ظرفیت‌ها بلکه فقط با هدف شکستن آرای نامزد پیروز! این سناریو در ادامه این گونه پیش‌بینی می‌کند که چون احمدی‌نژاد ضعیف مجددا رئیس جمهور شد به راحتی ‌می‌توان بر اساس شرایط پیش آمده مجلس نهم را در انتخابات سال ۹۰ تسخیر کرد و به واسطه قدرت دستگاه قانونگذاری و با اقتدار تمام جریان اصولگرا را در سال ۹۲ با شکست قطعی مواجه نمود ... و بحث‌ها و سناریوهای مختلف دیگر در این خصوص که مجال پرداختن به آنها نیست .
۳) ملت ایران عرصه و میدان‌های سرنوشت ساز زیادی را با استقامت و صبوری پشت سرگذاشته وعرصه‌های روشن دیگری نیز در پیش روی او قرار می‌گیرند. از طرفی ملت ما را هوشمند‌ترین ملت در قبال سیاست و مسائل آن عنوان می‌کنند ملتی که در قبال بسیاری از موضوعات پیچیده سیاسی و اجتماعی تحلیل قوی و دقیق دارد و می‌داند که کجا و چگونه بایستی تصمیم وعکس‌العمل خود را بروز دهد. ملت ما می‌داند که کشور در آستانه حرکت‌های بسیار مهم و تعیین کننده‌ای چون حرکت به سوی سند چشم‌انداز ۱۴۰۴،طرح ‌تحول عظیم اقتصادی ،تحقق عدالت و پیشرفت توامان در دهه چهارم انقلاب و مواردی از این قبیل است . در این شرایط آیا افکار عمومی ما می‌پذیرند که چون جریان دوم خرداد مطرود توده‌ها و نخبگان گردیده و از پیروزی در رقابت‌ها و کسب آرای ملت ناامید است، طوری فضاسازی کند که در پی انتخابات، رئیس‌جمهوری ضعیف بر سرکار آید ؟! آیا با بودن این همه اقدامات و کارهای سرنوشت سازی که پیش روی ماست می‌توان لحظه‌ای به رئیس جمهور ضعیف اندیشید؟! آیا این گونه اندیشیدن و مدل سازی کردن با منافع ملی کشور و مردم سازگار است؟
۴) متاسفانه باید گفت ارائه تحلیل‌های اینچنینی برای نظام و ملت که به مشی سیاسی ثابت در برخی از جریان‌های دوم خرداد تبدیل گشته هرگز با ارزش‌های دینی و ملی ما سازگاری ندارد زیرا همچون سبک کار احزاب و لابی‌های سیاسی غرب تنها دغدغه‌اش فتح سنگرهای قدرت به هر قیمت است! دوم خردادی‌ها برای اینکه مثلا در سال ۱۳۹۲ ریاست جمهوری را با قاطعیت از آن خود کنند حاضرند از هم اینک به مدت ۵ سال طوری فضا را تخریب کنند که فردی ضعیف بر سر کار باشد تا زمینه پیروزی آنها فراهم گردد . حال در این مدت هر اتفاقی برای منافع ملت و کشور می‌خواهد حادث شود ایرادی ندارد چون هدف کسب قدرت است!!
بنابراین شایسته است اهل نظر و دلسوزان نظام و ملت از بسط چنین تفکرات خطرناک و ضد اسلامی مغایر با منافع ملی جلوگیری به عمل آورند و جامعه را با ماهیت اینگونه اندیشیدن و اینگونه سناریوسازی کردن آگاه کنند . مردم به هر کسی بخواهند رای می‌دهند و افراد در نظام ما مهم نیستند اما در یک نگاه بلندمدت و دوراندیشانه آیا می‌توان سرنوشت جامعه را به دست افرادی سپرد که اینگونه می‌اندیشند و همه چیز باید فدای آمال قدرت طلبانه و جاه طلبانه ایشان گردد؟!
۵) اصولگرایان فارغ از تحقق یا عدم تحقق چنین سناریوهایی باید به فکر کارآمدی دولت و نیز جبهه اصولگرایان باشند . ارائه یک تصویر مثبت و کارآمد از دولت و مجلس و صیانت از اعتماد عمومی به جریان اصولگرایی یک ضرورت عقلی واجتناب ناپذیر است.
محمدمهدی انصاری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید