پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


پنجشنبه ۲۵ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


پنجشنبه ۲۵ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز پنجشنبه ۲۵ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۶ شوال سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۶ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۲ سال پیش درچنین روزی - ۲۵مهرماه سال۱۳۶۵هجری شمسی:
استاد سید حسین خدیوجم محقق و مترجم معاصرایرانی درگذشت. وی دردانشگاه مشهد و پژوهشکده بنیاد فرهنگ ایران درتهران سالها به کار و خدمت فرهنتگی اشتغال داشت. دکترخدیوجم همچنین چند سال درمقام رایزن فرهنگی ایران درافغانستان ادای وظیفه می کرد. ازاستاد خدیوجم بیش از۳۰جلد کتاب درزمینه های تحقیق، تصحیح و ترجه باقیست. «ترجمه و تصحیح کیمیای سعادت، احیاءُ‌ علوم الدّین امام محمد غزّالی و حقایقُ الاَخبار ناصری» ازآن جمله اند.
● ۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۵مهرماه سال۱۳۵۹هجری شمسی:
شهرکرمانشاه مورد حملات هواپیماهای رژیم بعثی عراق قرارگرفت. شهرکرمانشاه مورد حملات هواپیماهای رژیم بعثی عراق قرارگرفت. دراین حملات غیرانسانی مناطق مسکونی و مدارس شهرکرمانشاه مورد هدف دشمن واقع شد و ۱۳۰تن ازدانش آموزان معصوم و مردم بی دفاع شهید و مجروح شدند.
● ۲۴ سال پیش درچنین روزی - ۲۵مهرماه سال۱۳۶۳هجری شمسی:
عملیات میمک با رمزیا اباعبدالله الحسین(ع) درارتفاعات مرزی میمک آغازشد. هدف ازاجرای این عملیات آزادسازی بخشی ازمیهن اسلامی و انهدام نیروهای دشمن بعثی درارتفاعات میمک بود. این عملیات با رشادت دلاورمردان کشورمان درجبهه های جنگ با موفقیت کامل به پایان رسید.
● ۱۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۵مهرماه سال۱۳۶۸هجری شمسی:
استاد مرتضی حنّانه ازبزرگترین موسیقی دانان ایران دارفانی را وداع گفت. وی آموزش موسیقی را ازدوره متوسطه تحصیلات خود آغازکرد و عاقبت ازپایه گذاران ارکستر سمفونیک تهران شد. حنّانه درجشنهای هزاره بوعلی سیناآثارخود را به نحوی زیبا اجرا کرد و شهرت بسیاریافت. ازاین رو ازبورس تحصیلی مؤسسه موسیقی مذهبی واتیکان در رُم بهره مند شد. استاد حنّانه دراسل۱۳۴۲هجری شمسی پس ازبازگشت به ایران علاوه برتدریس درهنرستان عالی موسیقی به عضویت شورای عالی موسیقی رادیو درآمد و همزمان با آن ارکسترفارابی را بنیاد نهاد. وی همچنین درزمینه ساخت قطعات موسیقی برای متن فیلم فعالیت داشت و تألیفاتی چون گامهای گمشده و چگونه ملودی بسازیم ازآثاراو بشمار می رود. درزمینه موسیقی قطعات« صبرو ظفر» و«دعا» ازشاهکارهای استاد حنّانه محسوب می شود.
● ۹۵۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۶ شوال سال ۴۷۰ هجری قمری :
«ابو القاسم عبد الرحمن بن محمّد بن اسحاق» مشهور به «اِبنِ مَندِه» محدث مسلمان ایرانی تبار در اصفهان درگذشت. ابن منده از پدر علم آموخت . سپس در اصفهان از محضر بزرگانی چون ابن مرزبان ابهری بهره برد وعاقبت راهی سفر شد. ابن منده برای روایت حدیث به اجازه علما و بزرگان اهمیت فراوان قائل بود وخود به اخذ اجازه ازحاکم نیشابوری و زاهِرِبْن احمد سرخسی نائل شد. ابن منده درامربه معروف ونهی ازمنکر عالمی سختگیربود وازکسی پروا نداشت. ازابن منده آثارمتعددی باقیست که از آن میان« اَلکِفایَة ، تاریخ اصبهان ؛ و تاریخ مکه» را می توان برشمرد.در خور توجه است که نسب خاندان ابن منده به اِستَندار فیروزان بْن چهار بُخت از صاحب منصبان لشکری است ساسانیان می‎رسد.
● ۹۱۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۶ شوال سال ۵۱۰ هجری قمری :
«اِبن اَزرَق فارقی» محدث ، فقیه ، مورخ و جغرافیدان مسلمان در« مِیافارقَین وآمِد»ْ بدنیا آمد. میافارقین در آن زمان از شهرهای مهم دیار بَکر بشمار می رفت. ابن ازرق در جوانی برای یادگیری فقه ، حدیث، لغت و نحو و تفسیر قرآن به بغداد رفت . اما چون به تاریخ دلبستگی فراوان داشت در کسب آن با شوق بسیار تلاش کرد. ابن ارزق از یک طررف اغلب تألیفات تاریخی را مطالعه کرد و از طرف دیگر با مسافرتهای متعدد با اوضاع تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی مناطق مختلف آشنا شد . ابن ارزق در این مسافرتها آداب و رسوم مرام جوامع گوناگون را آموخت و به این ترتیب دانش و اطلاعات جامعی بدست آورد مهمترین اثر ازرق فارقی تاریخ میافارقین وآمد نام دارد . بخش اعظم مندرجات این کتاب ثمره مشاهدات و یادداشتهای ابن ازرق از سفرهای اوست . این کتاب که تنها اثر به جامانده از این ازرق است به تاریخُ الفارِقی نیز شهرت دارد. انگیزه ابن ازرق از نگارش این کتاب بیان گزارش تاریخی – سیاسی و فرهنگی درباره زادگاهش تا اواسط قرن ششم هجری قمری بوده است. گفتنی است که تاریخ مِیافارِقَین وآمِدْ دایرة المعارفی از فرهنگ و سیاست ادوار گذشته است. زیرا مؤلف در این کتاب از اوضاع تاریخی – سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی بسیاری ازملل سخن به میان آورده است.
● ۱۶۴ سال پیش درچنین روزی - ۱۶اکتبرسال۱۸۴۴میلادی:
فردریک نیچه فیلسوف و نویسنده آلمانی بدنیا آمد. نیچه درایام جوانی با آثار شوپنهاور آشنا شد و ازاندیشه های او بسیارمتأثرگشت؛ وی در پایان تحصیلات دانشگاهی به مقام استادی فلسفه کلاسیک دست یافت و دردانشگاه بال به تدریس مشغول شد. نیچه دراین ایام هنوزتحت تأثیرافکار شوپنهاور و واگز بود اما بعد ازمدتی با آراء آنان مخالفت کرد و با نفی همه اصول دنیای قدیم نظریه خود موسوم به اَبَرمرد را مطرح ساخت. ازنیچه آثاری چون «فراسوی نیک وبد و چنین گفت زرتشت» باقی است.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید